آوری

معنی کلمه آوری در لغت نامه دهخدا

( آوری ) آوری. [ وَ ] ( ص نسبی ) موقن. مؤمن. معتقد. صاحب یقین. گرویده :
کسی کو بمحشر بود آوری
ندارد بکس کینه و داوری.ابوشکور. || یقین و درست. ( صحاح الفرس ). || ( ق ) بی خلاف. بالقطع :
مردمان هموار دانند، آوری
کز نهان من تو خود آگه تری ( کذا ).رودکی.یکی گفت ما را بخوالیگری
بباید بر شاه رفت ، آوری
وزآن پس یکی چاره ای ساختن
ز هر گونه اندیشه انداختن
مگر زین دو تن را که ریزند خون
یکی را توان آوریدن برون.فردوسی.
آوری. [ وَ ] ( حامص ) در استخوان آوری ، بارآوری ، بخت آوری ، بیخ آوری ، تناوری ، جان آوری ، خارآوری ، خطآوری ، دل آوری ، دنبه آوری ، دین آوری ، ریش آوری ، زبان آوری ، زورآوری ، سروآوری ، سودآوری ، شتاب آوری ، کین آوری ، گندآوری ونظائر آن به معنی آوردن و آوریدن باشد :
میان را ببستی بکین آوری
بایران نکردی کسی سروری.فردوسی.یکی سرو فرمود کشتن بدست
بدین آوری راه پیشین ببست.فردوسی.
اوری. [ اَ را ] ( ع ن تف ) نعت تفضیلی است از وری. آتش افروخته تر. و در این شاهد ترکیب کنایی است یعنی کسی که مهمان بیشتر بخانه او فرود می آید :
اعز الوری جاراً و احماهم حمی
و اوراهم زنداً و ابسطهم یداً.( از تاریخ بیهق ).
اوری. ( اِ ) نوعی مازو را نامند. ( گل گلاب ). گونه ای از بلوط و نام اوری رادر درفک و جواهردشت رامسر بدان دهند. گوری ( رامسر )،اورو ( شفارود )، پاچه مازو ( لاهیجان )، ترش مازو ( گرگان ) و پالط ( ارسباران ). این درخت در ارتفاعات 1800گزی زرین گل تا 2400 گزی کلاردشت هست. رجوع به بلوط شود.
اوری. ( اِخ ) ایالت ( = کانتون ) با مساحت 1075 کیلومتر مربع و جمعیت 28556 تن از کشور سویس. کرسی آن آلتدورف. قسمت آلپی آن یخچالهای طبیعی و مراتع دارد. رود ویس در آن سرچشمه میگیرد و دره اش جنگلی و چمن زار است. وقایع افسانه تل در اینجا روی داده. در 1291م. اوری و شویتس و اونتروالدن اتحادیه ای تشکیل دادند که هسته مرکزی کشور سویس شد. ( دایرةالمعارف فارسی ).

معنی کلمه آوری در فرهنگ معین

( آوری ) (وَ ) ۱ - (ص نسب . ) باورمند، معتقد. ۲ - یقین ، درست . ۳ - ( اِ. ) ایمان ، باور.

معنی کلمه آوری در فرهنگ عمید

( آوری ) صاحب یقین، باایمان، معتقد، گرویده: کسی کاو به محشر بُوَد آوری / ندارد به کس کینه و داوری (ابوشکور: شاعران بی دیوان: ۱۰۶ ).

معنی کلمه آوری در فرهنگ فارسی

( آوری ) ۱ - در بعضی کلمات مرکب معنی دارندگی و صاحبیت دهد : بخت آوری پرند آوری جاناوری .
( اسم ) درختی از تیر. راش ها که در جنگلهای شمالی ایران وجود دارد و مخصوص ارتفاعات زیاد است گوری اورو پاچه مازو ترش مازو پالط .
ایالت با مساحت ۱٠۷۵ کیلومتر مربع

معنی کلمه آوری در دانشنامه عمومی

آوری (کمون). آوری ( به فرانسوی: Aureil ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Limoges - Panazol واقع شده است. آوری ۱۰٫۱۷ کیلومتر مربع مساحت دارد.
۳۹°۰۰′۴۳″ شمالی ۴۶°۵۶′۲۸″ شرقی / ۳۹٫۰۱۱۹۴°شمالی ۴۶٫۹۴۱۱۱°شرقی / 39. 01194; 46. 94111
اوری یا اویری ( Uri ) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان منجوان شرقی شهرستان خداآفرین واقع شده است.
بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۱۲۰ نفر در ۲۷ خانوار بود . یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۹۲ نفر در ۲۴ خانوار اعلام کرده است. . این کاهش جمعیتی، هر چند نه چندان زیاد، نیز قابل تامل است، چرا که دیگر روستاهای ارسباران در بازه زمانی مشابه روندی رشد یابنده داشته اند.
اوری (اوری). اوری شهری در شهرستان اوری در استان باله در بورکینافاسوی جنوبی است و جمعیت آن ۳۹۰۸ نفر است.
اوری (داغستان). آوری ( به لاتین: Uri ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در شهرستان لاکسکی واقع شده است.
اوری (دهانه). اوری یک دهانه برخوردی در ماه است.
اوری (رومانی). شهر اوری ( به رومانیایی: Avrig ) در شهرستان سیبیو در کشور رومانی واقع شده است. جمعیت این شهر ۱۶٬۲۱۵ نفر است.
اوری (ساردینیا). آوری ( به ایتالیایی: Uri ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان ساساری واقع شده است. آوری ۵۶٫۷ کیلومتر مربع مساحت و ۳٬۰۴۰ نفر جمعیت دارد و ۱۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اوری (گیاه). اوری ( نام علمی: Quercus macrocarpa ) نام یک گونه از سرده بلوط است.
اوری (مجارستان). اوری ( به مجاری: Úri ) یک منطقهٔ مسکونی در مجارستان است که در ناحیه نادی کاتا واقع شده است.
اوری (کونیگسلوتر). آوری ( به آلمانی: Uhry ) یک منطقهٔ مسکونی در آلمان است که در کونیگسلوتر واقع شده است. اوری ۳۰۰ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه آوری در دانشنامه آزاد فارسی

اوری (Uri)
کانتونیدر سوئیس، بر ساحل جنوب شرقی دریاچۀ لوسرن، با ۱,۰۷۵ کیلومتر مربع مساحت و ۱۴۴هزار نفر جمعیت (۲۰۰۳). مرکز آن شهر آلتدورفاست. رود اصلی آن رویسنام دارد. در ۱۲۹۱م تأسیس شد و به همراه اشویتسو نیدوالدن، یکی از سه کانتون اصلی کنفدراسیون سوئیسبود. جنگل داری و گردشگری از صنایع اصلی آن است. دامپروری، زنبورداری، و تولید پنیر در این کانتون روستایی رواج دارد، اما بیش از نیمی از آن جنگل و یا برای کشاورزی نامساعد است. جمعیت اوری عمدتاً آلمانی زبان و کاتولیک اند.

معنی کلمه آوری در ویکی واژه

متعقد، مؤمن. باور، باورمند. ایمان.
بطور قطع. یقین، درست.

جملاتی از کاربرد کلمه آوری

ابن نجار به شهرهای زیادی سفر کرد و سرانجام پس از سالها سفر در سال 624 هجری قمری در بغداد اقامت گزید. منابع مدت این سفرها را 17 یا 18 سال عنوان کرده اند. و در سفرها علاوه بر نقل حدیث و فراگیری معارف اسلامی، به فراگیری ادبیات نیز پرداخت و از محضر شاعران فراوانی بهره جست و در عین حال از جمع آوری اطلاعات تاریخی برای نگارش کتب خود به ویژه تاریخ بغداد پرداخت.
گر یکی شمع آوری تاریک جای صد هزاران آینه داری بپای
چون دست برآوری به خون ریزی هم من باشم که: پایدار آیم
با آغاز ضدحمله ارتش سرخ در آوریل ۱۹۱۹ میلادی ارتش یکم به سمت جنوب و ترکستان پیش رفت تا در ۱۳ سپتامبر در تپه‌های مغالجار به نیروهای جمهوری خودمختار شوروی سوسیالیستی ترکستان رسید.
بود میلی برآوریده به ماه که ز بر دیدنش فتاد کلاه
اگر کافر نه‌ای ای مرغ شبگیر چرا بر نآوری آواز تکبیر‌؟
به دنبال این مسئله بلافاصله ادامهٔ اقدامات به شکل تخریب دیوار و حصار اطراف بیت، محو و حذف نام و عکس‌های منتظری از کتب درسی، ادارات دولتی و معابر عمومی، تغییر نام خیابان‌ها و اماکنی که به نام منتظری نام‌گذاری شده بود و جمع‌آوری رساله و تألیفات او و مزاحمت نسبت به بسیاری از شاگردان و علاقه‌مندان او ادامه یافت. احمد خمینی با نوشتن «رنجنامه» و ری شهری با نوشتن «خاطرات سیاسی» به نقد وی پرداختند. مقالاتی در روزنامه‌ها، سخنرانی‌ها و بیانیه‌هایی در نقدش از طریق رادیو و تلویزیون و در مجالس و خطبه‌های نماز جمعه به‌طور مکرر صورت می‌گرفت.
گر یکی زاغی بگیری ای فتی بر سر دست آوری اندر هوا
سپه را برابر فرود آورید سراپرده و خیمه ها برکشید
از سال ۱۹۱۳ تا ۱۹۱۶ میلادی، باکا نماینده رسمی دولتِ ویکتوریانو اوارتا در جریان انقلاب مکزیک شد. در آوریل ۱۹۱۵ او را متهم کردند که در فراری‌دادنِ ژنرالِ مکزیکی «خوزه اینس سالاسار» از زندانِ البوکرکی در نوامبر ۱۹۱۴ نقش اساسی داشته‌است.
افق امید هرلحظه کم رنگ تر و کوتاهتر می‌شود و نور زندگی جای خود را به تاریکی مرگ می‌دهد. جوانان نوخواسته ومردان خانواده بزرگ فرانسه یا در اردوگاه‌های کار اجباری به سر می‌برند یا در میدان نبردی نابرابر جان خود را از دست داده‌اند. در چنین فضای تاریک و خفقان‌آوری است که گروهی از مردان و زنان دست از جان شسته ارتش سری فرانسه را تشکیل می‌دهند، ارتش مقاومت فرانسه، ارتش سایه‌ها.
ز لشکر خروشی برآمد چو کوس که شاها زمان آوریدت به طوس
طول می‌کشد تا بتوانیم حاصل این ضرب را بدست آوریم.
آن روز که بنده آوریدی به وجود می دانستی که بنده چون خواهد بود
در اواخر آوریل ۱۹۴۵ کالتنبرونر از برلین گریخت و به التاوسی رفت؛ جایی که بیشتر مواقع تعطیلات خود را در آن‌جا می‌گذراند. وی در آن‌جا با تلاش‌های آوگوست آیگروبر برای نابودی کلکسیون آثار هنری به سرقت رفته از موزه‌ها و گالری‌های سرزمین‌های اشغال‌شده برای راه‌اندازی موزه پیشوا در لینتس مواجه شد و جلوی آن را گرفت. این کلکسیون شامل بیش از ۶٬۵۰۰ اثر نقاشی و مجسمه بود. آیگروبر مصمم بود که مطابق دستور هیتلر عمل کند و تمامی آثار هنری را با مواد انفجاری از بین ببرد تا به‌دست یهودیان و بلشویک‌ها نیفتد. با این حال کالتنبرونر جلوی این کار را گرفت و آثار ارزشمندی هم‌چون مدونای بروخه اثر میکلانژ را از خطر نابودی نجات داد.
الکساندر الکسیف (روسی: Александр Вячеславович Алексеев؛ زادهٔ ۳۰ آوریل ۱۹۸۱) بوکسور اهل روسیه است.
تا سال ۱۹۸۶ پادشاه سبهوزای دوم بر اسواتینی حکومت می‌کرد، پس از او پسرش مسواتی سوم در ۲۵ آوریل ۱۹۸۶ جایگزین پدر شد.
اِلینا بِروتِروس (متولد ۲۹ آوریل ۱۹۷۲) طراح و عکاس اهل فنلاند است که متخصص در سلف پرتره و مناظر است. او در فنلاند و فرانسه زندگی و کار می‌کند.
سران سر به سر نزد شاه آوریم بسی پوزش اندر گناه آوریم
به بند آوری بازوی منهراس از آن دیو گیتی کنی بی هراس