اسلحه
معنی کلمه اسلحه در لغت نامه دهخدا

اسلحه

معنی کلمه اسلحه در لغت نامه دهخدا

اسلحه. [ اَ ل ِ ح َ / ح ِ ] ( از ع ، اِ ) ج ِ سلاح.( منتهی الارب ). آلات جنگ باشد مثل تیغ و تیر و نیزه وغیره. ( غیاث ) : درِ خزاین بگشاد و نفایس ذخائر و رغائب اموال و اسلحه بر جمهور لشکر تفرقه کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی چ تهران ص 79 ). و میان فریقین حربی عظیم واقع شد و جز دسته شمشیر دستگیر نبود و دیگر اسلحه مفید نیامد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 323 ).
- اسلحه آتشی ؛ اسلحه ناریه ، مانند توپ ، تفنگ ، نارنجک و غیره.

معنی کلمه اسلحه در فرهنگ معین

(اَ لَ حِ ) [ ع . ] ( اِ. ) جِ سلاح ، ابزارهای جنگی .

معنی کلمه اسلحه در فرهنگ عمید

= سلاح

معنی کلمه اسلحه در فرهنگ فارسی

آلات جنگ، جمع سلاح
( اسم ) جمع سلاح سازهای جنگ زین افزارها سلاحها . یا اسلح. آتشی اسلح. ناریه سلاحهایی چون تفنگ و توپ و نارنجک و جز آن .

معنی کلمه اسلحه در فرهنگستان زبان و ادب

{arms} [علوم نظامی] مجموعۀ سلاح هایی که هر سرباز یا فرد نظامی در اختیار دارد

معنی کلمه اسلحه در دانشنامه عمومی

اسلحه (بازی ویدئویی). اسلحه ( به انگلیسی: Gun ) عنوان یک بازی ویدئویی به سبک اکشن - ماجراجویی با تم وسترن مدرن است که توسط شرکت Neversoft تولید و در سال ۲۰۰۵ میلادی به وسیلهٔ اکتیویژن برای پلتفرم های گیم کیوب، ایکس باکس، پلی استیشن ۲، ویندوز و ایکس باکس ۳۶۰ ( به عنوان بازی زمان انتشار کنسول ) منتشر شد. یک سال بعد نسخهٔ پلی استیشن همراه این بازی با عنوان Gun: Showdown که دارای مأموریت های جانبی بیشتر، قابلیت بازی چندنفره و موارد بیشتری بود، منتشر گردید.
در طی ماه اول انتشار بازی، تعداد ۲۲۵٬۰۰۰ نسخه از آن بر روی چهار کنسول به فروش رفت. همچنین تا پایان ماه اکتبر سال ۲۰۰۸، تعداد ۱٬۴۰۰٬۰۰۰ نسخه از این بازی در ایالات متحدهٔ آمریکا به فروش رسید. این عنوان با نقدهای مثبت منتقدان مواجه و جایزه های متعددی از جمله بهترین بازی اکشن ایکس باکس ۳۶۰ در سال را از وبگاه گیم اسپای دریافت نمود.
این بازی در یک محیط جهان باز که شامل مأموریت های جانبی نیز می باشد، جریان دارد. گیمر کنترل قهرمان بازی به نام کولتون وایت ( Colton White ) را در در دید نمای سوم شخص اختیار دارد. در بسیاری از مواقع هنگام رفتن از یک شهر به شهر دیگر قهرمان بازی مورد حملهٔ راهزنان قرار می گیرد که می تواند از دست آن ها فرار کرده یا با آن ها به مقابله برخیزد.
گیمر در این بازی می تواند حیوانات مختلفی مانند بوفالو، اسب های وحشی و حیوانات اهلی را کشته یا باعث ایجاد نزاع و درگیری میان افراد مختلف در مکان های گوناگون شود، که اینکار در نهایت باعث افزایش توجه کلانترها یا هفت تیر کش های دیگر می شود. این هفت تیر کش ها اغلب برای به دست آوردن اعتبار یا اجرای عدالت و قانون در مقابل یاغیان، سربازان متمرد و آپاچی های انتقامجو قرار می گیرند. در این بازی حالتی وجود دارد به نام Town Patience که هربار قهرمان اقدام به کشتن افراد بی گناه شهر کند، مقدار آن کاهش می یابد. هنگامی که این مقدار به صفر برسد، آنگاه افراد محلی کاملاً علیه قهرمان بازی خواهند شد.
مینی گیم های زیادی در بازی وجود دارند که با پیشرفت در بازی، گیمر می تواند آن ها را انتخاب کرده و با انجام آن ها طلا و پول و آپگریدهای متنوعی به دست آورد. این مینی گیم ها شامل تورنمنت های پوکر، جمع آوری گله های گاو، کمک به کلانتر و اجرای قانون، کشتن با دستگیر کردن افراد تحت تعقیب و رساندن مرسوله های مختلف در مدت زمان محدود، می باشند.
اسلحه (فیلم ۲۰۱۰). اسلحه ( به انگلیسی: Gun ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۰ و به کارگردانی جسی تررو است. در این فیلم بازیگرانی همچون کورتیس جکسون، وال کیلمر، آنالین مک کرد، جیمز رمار، دنی ترخو، لا لا آنتونی، کریستا کمبل، جان لاروکات و پال کالدرون ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه اسلحه در ویکی واژه

arma
جِ سلاح ؛ ابزارهای جنگی.

جملاتی از کاربرد کلمه اسلحه

نام کارخانه اسلحه‌سازی آلمانی، برای اشاره به سلاح دستی نیمه خودکار ساخت این کارخانه که در جنگ جهانی دوم رایج بود.
خسرو پرویز را اسپ شبدیز پیش آوردند تا بر نشیند، گفت «‌اگر برتر از آدمی یزدان را بنده بودی جهان بما ندادی، و اگر برتر از اسپ چهارپایی بودی اسپ را بر نشست ما نکردی‌» و همو گوید که «‌پادشاه، سالارِ مردان‌ست و اسپ سالارِ چهارپایان‌» حق سبحانه و تعالی می‌فرماید «‌من مثلی و قد خلقت الفرس‌» و افراسیاب گوید آت ایرکا اندغ کم گوگ کاآی، یعنی «‌اسپ مر ملوک را چنان‌ست که آسمان مر ماه را‌» و بزرگان گفته‌اند اسپ را عزیز باید داشت که هر‌که اسپ را خوار دارد بر دست دشمن، خوار گردد. و مامون خلیفه گوید نعم الشی الفرس سماء یجری و سریریمشی، گفت «‌نیک چیزی‌ست اسپِ آسمان گردان و تخت روان‌» و امیرالمومنین علی بن ابی طالب رضی الله عنه گفت ما خلق الله الفرس الا لیعتز به الانسان و یذل به الشیطان، گفت «‌ایزد تعالی اسپ را نیافرید الا از بهر آن تا مردم را به وی عزیز گرداند و دیو را خوار کند‌» و عبدالله بن طاهر گفت رکوب الفرس احب الی من رکوب عنق الفلک، گفت ‌ بر اسپ نشستن دوست‌تر دارم که بر گردن فلک‌» و نعمان منذر گوید الخیل حصون رجال اللیل ولولا الخیل لم تکن الشجاعه اسما یستحق به الشجاع، گفت «‌اسپان حصار‌ها مردان شب‌ند و اگر اسپ نبودی نام شجاعت کی اندر خور نام مردان جنگی بودی‌؟» و نصربن سیار گوید الفرس سریر الحرب و الاسلحه انوارها و الصیاح غناء الحرب و الدم عقارها، گفت اسپ تخت جنگ‌ست و سلاح گلهای وی، و مهلب بن ابی صفره گوید الفرس سحاب الحرب لایمطر ببرق السیف الامطردم، گفت اسپ ابر جنگ است نبارد به‌درخشیدن شمشیر مگر باران خون، اکنون بعضی از نامهای اسپان یاد کرده شود که پارسیان در صفت اسپانی گفته آنچه به تجربه ایشان را معلوم شده است از عیب و هنر ایشان و آنک به‌فال نیک باشد.
المر برنشتاین زبان جاز را در ۱۹۵۵ برای فیلم «مردی با اسلحه طلایی» به کار گرفت، اگر چه بداهه‌نوازی که شکل حیاتی موسیقی جاز است در موسیقی او وجود نداشت و عناصر جاز به این منظور وارد موسیقی شده بود تا صرفاً فضای خاصی پیدا کند. بعد از این فیلم، گویش جاز به‌طور وسیعی در فیلم‌ها به کار گرفته شد.
و بعضی دیگر را به جهت دفع کسی که مانع از تحصیل غذا باشد آفرید پس بعضی حیوانات را شاخ داد و برخی را دندان عطا فرموده و پاره ای را چنگال ارزانی داشت و بعضی دیگر را نیش کرامت کرد و از برای انسان، اسلحه آفرید.
علت آن بود که آن سال ز امنیت ملک چیزی از اسلحهٔ ملک نبردم همراه
کارخانه برادران داسلر که در طول جنگ جهانی دوم به عنوان کارخانه تولید اسلحه ضدتانک فعالیت می‌کرد، در سال ۱۹۴۵ توسط نیروهای آمریکایی تقریباً ویران شد. اما زمانی که کیت، همسر آدولف، ادعا کرد که کارخانه و کارکنان آن تنها تمایل داشته‌اند کفش ورزشی تولید کنند، کارخانه و مسئولین آن بخشوده شدند. پس از این واقعه نیروهای آمریکایی که خاک آلمان را اشغال کرده بودند، خریدار عمده کفش‌های شرکت داسلر شدند.
این کتاب همچنین تحت عنوان اسلحه، میکروب و فولاد: تاریخی جامع از همه در ۱۳۰۰۰ سال گذشته منتشر شده‌است.
چون سرکشان غرب که هنگام طعن و ضرب پوشنده جای اسلحه بر غازیان کفن
بعد از جنگ استقلال در برابر بریتانیا حق حمل اسلحه به شهروندان آمریکا داده شد که ایالتهای مختلف قوانین متفاوتی نسبت به این موضوع دارند و دولت فدرال قوانین خاصی را برای مالکیت اسلحه وضع کرده‌است.
باید اول اسلحه آراستن پس به جنگ دشمنان برخاستن
ربیع بن خثیم گوید که «اگر توانی در موضعی باشی که تو کسی را نشناسی و کسی هم تو را نشناسد چنان کن و در گوشه نشینی محافظت اعضا و جوارح است از معاصی و استراحت دل است و سلامتی زندگانی است و شکستن اسلحه شیطان است و دوری از هر بدی است و فراغت خاطر است و هیچ پیغمبری و وصی پیغمبری نیست مگر اینکه در زمانی گوشه نشینی و عزلت اختیار کرده، یا در ابتدای زمان خود، یا در آخر آن».
اسلحه از فارس‌، عرب کرد دور بعد مغول آمد و کشتش به زور
اسلحه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ناصر محمدی محصول سال ۱۳۵۴ است.
مسابقات با سابر را مسابقات «اسلحه سابر» می‌گویند.
سردار بست اسلحه بالای خمیده وین آه کشیده
او کلید خود را با کلید واردن عوض می‌کند و دزدکی خود را به بخشی می‌رساند که ویمز منتظر اوست. کانر پیش از رفتن به سلول هیکی از او تشکر کرده و می‌گوید که روزی لطفش را جبران می‌کند. در سلول هیکی او تنها جسد واردن را پیدا می‌کند و سپس هیکی و چارلز لی را در درگاه سلول می‌بیند. آن‌ها با تهدید اسلحه به او می‌گویند که او قرار است به خاطر دسیسه‌چینی برای قتل واشینگتن و همچنین کشتن واردن محاکمه شود.
ما را اصحاب گشته یکسره نابود مال ز کف رفته است و اسلحه نایاب
اسلحه مرگبار ۲ سومین فیلم موفق سال ۱۹۸۹ در آمریکای شمالی (پس از بتمن و ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی) بود که نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار در ایالات متحده و ۸۰٫۶ میلیون دلار در خارج از کشور به دست آورد.
پیش از آن از سالکان آن دیار و ساکنان آن مزار حکایت آن شهر بزرگوار شنیده بودم و از اندک بسیار آن پرسیده، ماؤها راح و نسیمها ارواح و صباحها لخلخلة و رواحها للسلوة صباح و فیها حسان ملاح بسمع من رسیده بود که تیغ زبانان سمن خد وکمان ابروان تیز قد، از آن خاک خیزند و خون عاشقان بدان اسلحه در آن مسلخه ریزند.
ماده ۲۳۹ قانون جزا، حداکثر مجازات تجری به قتل را حبس ابد تعیین کرده است. در صورت استفاده از اسلحه، حداقل مجازات چهار، پنج یا هفت سال است که بستگی به محکومیت قبلی و ارتباط با جنایات سازمان یافته دارد.