آرایشی

معنی کلمه آرایشی در فرهنگستان زبان و ادب

آرایشی
{decorative} [عمومی] ویژگی آنچه زینتی باشد متـ . تزیینی 2

معنی کلمه آرایشی در ویکی واژه

مخصوص آرایش. کِرم‌های آرایشی، مواد آرایشی.

جملاتی از کاربرد کلمه آرایشی

ز آمل سراپرده بیرون کشید بسی ساز و آرایشی برکشید
قرص ماه و کاسهٔ زرین مهر روز و شب آرایشی بر خوان ماست
با وجود کمبود مواد خام صنعتی و وابستگی محض به کشورهای عربی لبنان به دلیل بازار آزاد و بدون گمرک از لحاظ صنایع مد و پوشاک ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، صنایع دارویی_پزشکی سرآمد کشور های عربی باشد و از صادرکنندگان لبنیات و پوشاک به اروپا است.
تو گفتی دد و دام رامشگرست زمانه به آرایشی دیگرست
این اسید به دلیل ویژگی‌های شیمیایی خود مانند اسیدیته و خواص حل کنندگی، در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی، در صنعت خوراکی، در تولید داروها و در شیمی آلی تجاری به کار می‌رود. همچنین، اسید مدرونیک در آزمایشگاه‌های شیمیایی به عنوان یک ماده شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر از این قایق که باستان‌شناسان آن را ارل رون ۳ نامگذاری کردند، لازم بود که آنان گنجینه‌های با ارزش موجود در قایق را بیرون بکشند. یک خمره بزرگ و صدها آمفورای رسی بخشی از این کشفیات بود. باستان شناسان همچنین پس از حفاری، یک پارچ سرامیکی به شکل یک سگ، یک شمشیر آهنی، یک چاقوی دسته استخوانی، یک سنجاق آرایشی با سر تزئین شده از جنس استخوان و به شکل یک زن را نیز کشف کردند.
مالیات بر درآمد به‌شکل تصاعدی، برقراری مالیات بر ارزش افزوده و طیف گسترده‌ای از سایر عوارض و مالیات‌ها، نروژ را به یکی از اقتصادهای دارای مالیات سنگین در جهان تبدیل کرد. سیاستمداران بر هزینه‌های غیرضروری مالیات‌های ویژه‌ای وضع کردند که از جمله آنها عوارض و مالیات‌ بر کالاهایی چون خودرو، تنباکو، الکل، لوازم آرایشی و غیره بود.
پروکتر اند گمبل: شرکت چندملیتی و آمریکایی مربوط به کالاهای مصرفی است که دفتر مرکزی آن در شهر سینسینتی، در ایالت اوهایو قرار دارد. این شرکت در سال ۱۸۳۷ میلادی، توسط ویلیام پروکتر و جیمز گمبل تأسیس شد و در حال حاضر از محصولات براون، دوراسل، ژیلت، پمپرز، هد اند شولدرز، اورال-بی، دولچه و گابانا، هربال اسنسز و هوگو باس تا تولیدات پرینگلز وکیلوگ، طیف وسیعی از مواد غذایی، لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی را تولید و عرضه می‌نماید.
جلبک‌ها را می‌توان به شکل‌های متنوعی مورد مصرف قرار داد. گاهی از آن‌ها برای مصارف غذایی و ساخت مواد آرایشی استفاده می‌کنند و گاهی نیز آن را به عنوان کود مورد استفاده قرار می‌دهند چرا که برای بهتر کردن بافت فیزیکی خاک و تقویت آن از نظر مواد کانی، منبع خوبی محسوب می‌شوند. جلبک‌ها به منظور کود کشاورزی در مقایسه با کودهای حیوانی، دارای پتاسیم بیشتر و نیتروژن و فسفر کمتری هستند.
بسازند وآرایشی نو کنند درم مهر برنام خسرو کنند
قرمزی چشم در التهاب ملتحمه، از میان انواع غیرعفونی، شایع‌ترین نوع کنژنکتیویت نوع حساسیتی یا آلرژیک است. این مشکل در افرادی که حساسیت فصلی دارند نیز دیده می‌شود و ممکن است بر اثر حساسیت به موادی از قبیل مواد آرایشی، عطر یا داروها نیز رخ دهد. این نوع از کنژنکتیویت مسری نیست.
«حضور مسیحیان در جشنواره‌های مدنی، بازی‌های ورزشی، و نمایش‌های تئاتری با خطراتی همراه بود، زیرا علاوه بر «دیوانگی گناه‌آمیز» و «فساد» برانگیخته شد. هر کدام به افتخار خدایان بت‌پرست برگزار می‌شد. مشاغل و مشاغل مختلف با اصول مسیحیت ناسازگار تلقی می‌شد که مهم‌ترین آنها خدمت سربازی و مناصب دولتی، ساخت بت‌ها و البته همه کارهایی که فرهنگ شرک را تأیید می‌کرد مانند موسیقی، بازیگری. و تدریس در مدرسه (ر.ک. هیپولیتوس، سنت رسولی ۱۶). حتی استفاده از جواهرات و لباس‌های خوب نیز توسط اخلاق‌گرایان مسیحی و مقامات کلیسایی، مانند استفاده از لوازم آرایشی و عطر، به شدت مورد قضاوت قرار گرفت.: 316 
زمان زمانش به دیگر ستاره روشن مدد فرستی و آرایشی در افزایی
اطراف بوستان ز گل آرایشی گرفت آن کم شده طراوتش افزایشی گرفت
روی شرم آلود را آرایشی در کار نیست قطره شبنم چراغ لاله را روغن بس است
جهد کردم که در چنین ترکیب باشد آرایشی ز نقش غریب
شرکت آرمانی به طراحی و ساخت محصولات متنوعی شامل لوازم فشن، پوشاک، لوازم آرایشی، عطر، لوازم دکور، جواهرات، عینک و ساعت با مارک‌های گوناگونی شامل جورجو آرمانی، آرمانی کولزیونی، امپوریو آرمانی، آرمانی جینز، آرمانی جونیور، آرمانی اکسچینج و آرمانی کاسا می‌پردازد.
دل از بادست روحانی حقیقت از او آرایشی دارد طبیعت
آرایشی به غیرت مجنون نمی‌رسد جیبی درم‌ که رنگ ز بند قبا برم
گونه‌های مختلف اسطوخودوس در پارک‌ها و فضای سبز و منازل به عنوان گیاه زینتی کاشته می‌شوند. برخی از گونه‌های این گیاه نیز به عنوان سبزی خوراکی و برای تهیه اسانس و استفاده در صنعت لوازم آرایشی به‌صورت تجاری کشت می‌شوند. اسطوخودوس انگلیسی که با نام لاوندر نیز شناخته می‌شود، بیشترین کشت جهانی را داراست. این گیاه گرچه برای قرن‌ها به‌عنوان گیاه دارویی استفاده شده اما تا کنون شواهد علمی بر پایهٔ روش‌های پزشکی مبتنی بر شواهد در رابطه با تأثیر این گیاه در درمان بیماری‌ها و بهبود سلامت بیماران ارائه نشده است.