آریا
معنی کلمه آریا در لغت نامه دهخدا

آریا

معنی کلمه آریا در لغت نامه دهخدا

( آریا ) آریا. ( اِخ ) رجوع به آری شود.
اریا.[ ] ( اِخ ) در زبان کلدانی به معنی برج اسد است.
اریا. [ ] ( اِ ) بسریانی آملج است. ( فهرست مخزن الادویه ).
اریا. [ اَ ] ( اِخ ) آریا. عنوانی است که اجداد مشترک ملل هند و ایرانی خود را بدان معرفی میکردند و آن را لغةً به معنی شریف ، اصیل و مولی دانسته اند و نام ایران نیز از این ریشه مشتق است. سترابون مخصوصاً نام ( ( اری ) ) را بحاصلخیزترین بخش ( ( اریان ) ) اطلاق کرده است. رجوع به آری یا آریا و اریائیان و اریان و ایران شود.

معنی کلمه آریا در فرهنگ معین

( آریا ) ( اِ. ) قسمت اصلی ملودیک اپرا.
( اِ. ) مهم ترین شعبة نژاد سفید.
( اِ. ) شقایق وحشی خودرو از نوع خشخاش .

معنی کلمه آریا در فرهنگ عمید

( آریا ) قطعۀ آوازی کوچک با همراهی ساز که به فرم دوتایی نوشته می شود و وزن آن سنگین است.
مهم ترین شعبۀ نژاد سفید که در شمال فلات ایران زندگی می کردند و سه هزار سال پیش به طرف جنوب رفته و در سرزمین های ایران، یونان، آلمان و اروپای شمالی ساکن شدند.

معنی کلمه آریا در فرهنگ فارسی

( آریا ) طایفه ای هند و اروپائیان که در عهدی بسیار کهن با هم میزستند و بعد ها بدو بخش بزرگ تقسیم شده گروهی به هند و گروه دیگری به ایران آمدند و خود را [ آریا ] یا [ آیریا ] مینامیدند ( یعنی دوست یا با وفا ) و همین نام را به نجد ایران دادند و کلمه [ ایران ] از نام آنان مشتق است . این مردم در ازمنه بعد به چند شعبه تقسیم شدند و هر کدام بطرفی رفتند ۲ - بعض دانشمندان آلمانی [ آریا ] را بهمه هند و اروپائیان اطلاق کرده اند . کلیه مردمان مذکور را به هشت شعبه تقسیم کرده اند یکی از شعب آنان شعبه [ آریایی ] ( اخص ) یا [ هند و ایرانی ] است . که خود به سه قسمت تقسیم شده اند : قسمتی به هند رفته اند و قسمتی بسر زمین وسیعی که امروزه موسوم به نجد ایران است آمده و چون خود را آیریان مینامیدند اسم خود را به این نجد دادند . قسمت دیگر در ازمنه بعد از آسیای وسطی بطرف اروپا رفته در نواحی مختلف منتشر گردیدند .
۱ - قسمت اصلی و ملودیک اپرا. خواننده دراین قسمت قدرت و مهارت خود را نشان میدهد . ۲- آهنگی دلکش برای ساز یا آواز . ۳ - آوازهای انفرادی اپرا مقابل کر .
آریا

معنی کلمه آریا در فرهنگ اسم ها

اسم: آریا (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: āriyā) (فارسی: آريا) (انگلیسی: ariya)
معنی: آزاده، نجیب، ( اَعلام ) ) شعبه ای از نژاد سفید که از روزگاران بسیار قدیم در ایران، هند و اروپا ماندگار شده اند، ) نژاد هند و اروپایی، نژاد هندوارپائیان که در عهدی بسیار کهن با هم زندگی می کردند و بعدها به دو بخش بزرگ تقسیم شدند گروهی به هند و ایران آمدند و گروهی به اروپا رفتندنام میهن عزیز ما ایران از این‎ ‎کلمه گرفته شده است

معنی کلمه آریا در دانشنامه عمومی

آریا (فیلم ۱۹۸۷). آریا ( انگلیسی: Aria ) فیلمی در ژانر موزیکال به کارگردانی ژان - لوک گدار، رابرت آلتمن، بروس برسفورد، درک جارمن، نیکلاس روگ، کن راسل، و چارلز استوریج است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ترزا راسل، بورلی دی آنجلو، الیزابت هارلی، بریجیت فوندا و تیلدا سوئینتن اشاره کرد.
آریا (فیلم ۲۰۰۴). آریا ( به تلگو: Arya ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۴ و به کارگردانی سوکومار است. در این فیلم بازیگرانی همچون آلو آرجون، آنو مهتا، سیوا بالاجی ایفای نقش کرده اند.
در سال ۲۰۰۹ دنباله این فیلم آریا ۲ است.
آریا (گروه موسیقی). آریا ( به روسی: Ария ) نام یک گروه هوی متال اهل روسیه است که در ۱۹۸۵ در مسکو شکل گرفت. موسیقی آریا شباهت بسیاری به موسیقی گروه های موج نو هوی متال انگلیسی دارد و معروف به آیرن میدن روسی است. اکثر اشعار این گروه توسط شاعری به نام مارگریتا پوشکین نوشته شده است.
آریا ریشه گروه های بسیاری است که معروف به "خانواده آریا" هستند، این گروه ها توسط اعضای گروه آریا شکل گرفته اند. از این قبیل می توان به گروه مستر اشاره کرده که همچنان پابرجاست. آریا مشهورترین و تاثیر برانگیزترین گروه هوی متال روسیه است.
آریا (موسیقی). آریا ( به ایتالیایی: Aria ) مخفف آریتا ( آریای کوچک ) ، یک ملودی است که برای آوازِ تنها نوشته می شود و معمولاً با ارکستر همراهی می شود. همچنین گونه ای قطعهٔ موسیقی آوازی نیز هست که در آن، خواننده موضوعی یا داستانی نسبتاً مستقل را روایت می کند. آریا بیشتر در اپرا دیده می شود هرچند که آهنگسازانی، آریاهایی بی ارتباط با اپرا نیز نوشته اند. این اصطلاح به معنی یک قطعهٔ سازی آرام و ملودیک نیز به کار می رود.
آریا (نرم افزار). آریا۲ ( به انگلیسی: Aria2 ) نرم افزار مدیریت دانلود برای خط فرمان و کدباز و آزاد است. این نرم افزار چند پروتکل و قابل نصب بر روی سیستم عامل لینوکس است . آریا۲ از پروتکل های اچ تی تی پی و اچ تی تی پی اس، اف تی پی، بیت تورنت پشتیبانی می کند .
اُریا دهستانی در استان آلمریای اسپانیا است.
در این دهستان ۲٬۱۶۱ نفر زندگی می کنند. مساحت این دهستان ۲۳۵ کیلومتر مربع است.
اریا (لغت نامه). اریا ( به انگلیسی: Erya ) یا جیکا ( به ژاپنی: 爾雅 じが, jika ) قدیمی ترین کتاب لغت نامهٔ چینی است که تا به حال شناخته شده است. زمان احتمالی گردآوری این لغت نامه به قرن سوم پیش از میلاد برمی گردد.
معنی کلمه آریا در فرهنگ معین
معنی کلمه آریا در فرهنگ عمید
معنی کلمه آریا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آریا در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه آریا در دانشنامه آزاد فارسی

آریا. آریا (موسیقی)(aria)
(در ایتالیایی به معنای هوا) ترانۀ تک صدایی ملودیک با خصوصیتی اندیشناک، اغلب دارای یک بخش میانی متضاد، بیانگر لحظۀ آشکارشدن حقیقت در عمل نمایشیِ یک اپرایا اوراتوریو. آریا که در ائورودیکه(۱۶۰۰) اثر پِریو اورفئو(۱۶۰۷) ساختۀ مونته وردینیز یافت می شد، در آثار آلِسّاندرو اسکارلاتّیو هَندلساخته و پرداخته ترین قالب خود را به دست آورد، و تبدیل به یک قطعۀ آهنگین برای خوانندگان اول اپرا شد. نمونه ای از آن عبارت است از آریای «هر کجا قدم گذاری» از اوراتوریوی غیرمذهبی سِمِله(۱۷۴۴) اثر هندل بر شعری از ویلیام کانگریو. آریا به مثابه قطعه ای مخصوص ساز، قطعه ای پرملودی و تقلیدگر یک خط آوازی است. آریا تا اوایل قرن ۱۸ ترانه ای سه قسمتی بود، که قسمت سوم آن تکرار قسمت اول محسوب می شد، و قسمت دومش انواع و اقسام سوژه ها، گام ها و حالت ها را ارائه می کرد. نام دقیق تر این فرم «آریا دا کاپو» است. پس از مرگ هندل (۱۷۵۹) و در دوران کودکی موتسارت (دهۀ ۱۷۶۰) فرم های آزادتری پدیدار شدند، که گاهی برمبنای فرم سونات(موتسارت) ساخته می شدند، و بعدها شکل خود را از کنش نمایشی اپرا (بتهوون، وبر) یا اوراتوریو (مندلسون) گرفتند.

معنی کلمه آریا در ویکی واژه

شعبه‌ای از نژاد سفید که از روزگاران بسیار قدیم در ایران، هند و‌ اروپا ماندگار شده‌اند؛ نژاد هندواروپایی. آریا ممکن است به دو بخش آر - یا تقسیم گردد که بخش اول آر پیشوند اسامی تاریخی آریوبرزن، آریزانت و بسیاری دیگر بوده و یا بجز آریا پسوند برخی اسامی مانند ایلیا، علیا، ذکریا، یحیی نیز می‌باشد.[۱]
آریا اگر بصورت آری - آ تجزیه گردد، فرض دیگری مطرح خواهد بود. بدین منوال که آ همان قوم مرموز عا، عاد یا آق یعنی نژاد سفید است.
قسمت اصلی ملودیک اپرا.
شقایق وحشی از نوع خشخاش.
↑ آریا در قدیم ممکن است به صورت آلیا هم مسموع شده باشد، گاهی برخی زبان‌ها و لهجه‌ها حرف «ل» را بجای حرف «ر» صرف می‌کنند بنا بر این آلیا مترادف آریا نیز خواهد بود.

جملاتی از کاربرد کلمه آریا

هند و ایران برادران همند زبدهٔ نسل آریا و جمند
ور ز انساب ملل خواهی گوید به تو باز ز آریایی و ز سامی و ز حامی و تتار
ز دریا بباید شه آریان همه جنگ را تنگ بسته میان
اَئیریه یا آریایی نام یکی از اقوام هندواروپایی است. در اینجا باید یادآور شویم که تنها مورد کاربرد مجاز اصطلاح آریایی دربارهٔ اقوامی است که در زمان قدیم، خودشان را آریا می‌نامیدند. هندی‌ها و ایرانی‌ها (پارس‌ها، مادها، آلان‌ها و سکاها و اقوام ایرانی زبان آسیای میانه) خود را آریا می‌خواندند.
پارسی‌زاده‌ایم و پاک‌سرشت کز نژاد قدیم آریانیم
برنامه‌های پرواز به فضای آژانس فضایی اروپا شامل پروازهای فضایی با سرنشین، عمدتاً از طریق شرکت در برنامه‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی، راه‌اندازی و شرکت در ماموریت‌های اکتشافی بدون سرنشین به سیارات دیگر و ماه، مشاهدهٔ زمین از فضا، دانش فضایی، ارتباط از راه دور و همچنین نگاهداری از پایگاه فضایی بزرگ گویان، در پایگاه فضایی گویان در گویان فرانسه در آمریکای جنوبی، و طراحی و راه‌اندازی وسایل ترابری فضایی است. وسیلهٔ اصلی پرتاب، در آژانس فضایی اروپا موشک آریان ۵ است که هزینه‌های راه‌اندازی و توسعهٔ بیشتر آن از طریق به اشتراک گذاری با اعضای آژانس، این موشک راه‌اندازی و اداره می‌شود.
پوریا آریاکیا (زادهٔ ‎۱۳ اردیبهشت ۱۳۶۹ لنگرود) بازیکن فوتبال اهل ایران است که در پست وینگر چپ برای باشگاه ذوب‌آهن در لیگ برتر خلیج فارس بازی می‌کند.
آریان خان در ۱۲ نوامبر ۱۹۹۷ در بمبئی، مهاراشترا، هند به دنیا آمد. او بزرگ‌ترین فرزند بازیگر هندی شاهرخ خان و تهیه‌کننده گوری خان است. او دو خواهر و برادر جوان‌تر، شامل بازیگر سوهانا، دارد. خان از دین پدر و مادرش، یعنی اسلام و هندوئیسم پیروی می‌کند. او تحصیلاتش را تا ۱۵ سالگی در مدرسه بین‌المللی دیروبهائی امبانی انجام داد و پس از آن در مدرسه سونوکس در لندن حضور یافت.
از نظر تاریخی شهرستان جزء ناحیهٔ وسیعی به نام غرجستان بوده که جزئی از سرزمین غور یا پاروپامیزاد بخش مرکزی خراسان یا افغانستان امروز که از شمال به غرب (بلخ) از جنوب به زابل و سیستان و از باختر به هرات (آریا) و از خاور به زابل و گندهارا محدود و متصل می‌شده‌است.
احتمال داده می‌شود که دورهٔ فرهنگ آندرونوو زمان شکل گرفتن اسطوره‌های نخستین آریایی باشد.
از زمان مرگ اسکندر کبیر در ۳۲۳ پیش از میلاد هیچ عصری در تاریخ نبوده‌است، چه در غرب یا چه در شرق، که در آن نام وی و استثماراتش آشنا نبوده باشد. و با این حال نه تنها تمام سوابق معاصر از دست رفته‌است بلکه حتی کاری که بر اساس آن سوابق بنا شده‌است، آناباسیس [اثری] از آریان، با این که چهار و نیم قرن پس از مرگ وی نوشته شده، کاملاً برای نویسندگان مربوط به قرون وسطی ناشناخته بوده و فقط با احیای یادگیری [رنسانس] در دسترس محققان غربی قرار گرفت. جاودان سازی آوازه اسکندر در طول این همه عصر و در میان این همه مردمان در اصل به دلیل ریسنشن‌ها (متون تجدید نظر شده) و تناسخ‌های بی‌شمار اثری است که تحت عنوان رمانس اسکندر یا سودو-کالیستنس شناخته می‌شود.
گیرم که نیست حشر و سراسر گزافه گفت آن پیر آریایی و آن مرد هاشمی
پس آریارمه پورچشپایش است که او زاده هاکهامانش است
اکرم منفرد آریا در سال ۱۹۴۶ میلادی در تهران متولّد شد. او خلبان زن ایرانی است. در سال ۱۳۵۳ (۱۹۷۴) و در حالی که ازدواج کرده بود آموزش‌های خود را در زمینه پرواز ادامه داد که منجر به تغییر زندگی اش از یک زن خانه‌دار به زن خلبان ایرانی شد. این به خودی خود قابل توجه بود چرا که منفرد آریا در آن زمان مادر پنج فرزند دو تا یازده ساله بود.
ای دبلیو سی سی اسپانسر جام جهانی فیفا ۲۰۱۸ روسیه بود، که اولین بار توسط شبکه تلویزیون آریانا در افغانستان نشر می‌شد.
که ما لشگر پارس هم آریان کنون جنگ را تنگ بسته میان
واژه ایرانی مشتق شده از ایران است که خود واژه ایران به معنی سرزمین آریایی‌ها است. خود واژه آریا در زبان نیاهندوایرانی به معانی بسیاری مانند: اصیل و شریف معنی شده‌است.
مگر دخت اولاد بد ارنواز که آریانسش خواند هرودت باز
خوشا قوم آریان نیکو تبار که ایران از آنان بود یادگار
آزادی عجم را بنیان نهاد و کرد سهم عرب برون ز دل قوم آریان