امیه

معنی کلمه امیه در لغت نامه دهخدا

امیه. [ اَ ی َه ْ ] ( ع ن تف ) آب بسیارتر. ( منتهی الارب ). آب دارتر، گویند: البئر امیه مماکانت. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه امیه در فرهنگ فارسی

مصغرامه به معنی کنیز، کنیزک ، ونام قبیلهای ازقریش
نام چند تن از صحابه است

معنی کلمه امیه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] امیه (ابهام زدایی). امیه ممکن است اسم برای اشخاص ذیل باشد: • امیّة بن عبد شمس، مشهور به امیه اکبر از اشراف و بزرگان قریش در روزگار جاهلیت• امیة بن خلف، از سران قریش و یکی از مخالفان مشهور پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) در مکه • امیّة بن ابی صلت ثقفی، شاعر معروف دوران جاهلی• امیة بن اسکر، امیة بن حُرثان بن اَسکر (د ح ۲۰ق /۶۴۱م )، شاعر مخضرم و از معاصران پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم)• امیة بن سعد طائی، مکنّی به ابوصمصام از قبیله طی و از یاران شهید امام حسین (علیه السلام)
...

معنی کلمه امیه در ویکی واژه

کنایه از امت اَیّه است و معاویه شاخص این دودمان. امیه ممکن است به صورت اُم - اَیّه قابل تجزیه یاشد، و اُم را باید امت یا ملت توصیف نمود، اُم اصطلاحی باستانی متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد. اگر عمّان به صورت اُمٌان انشاء گردد وجه اشتراک امیه و عمان در کلمه اُم یا امت است.

جملاتی از کاربرد کلمه امیه

زخود بینی خطر کمتر بود ناقص بصیرت را که در وقت تمامیها کلف با ماه می باشد
سفیدیهای مو بی پرده سازد رو سیاهی را کلف وقت تمامیها عیان از ماه می باشد
محقق کرکی (۱۵۳۱–۱۴۶۱م)(۹۴۰–۸۷۰ق) اظهار داشت: برای مصلحت امت، لازم است یک عالم شیعه پیشوای مشروعی برای انجام وظایف امام غایب باشد. در زمان صفویان، مقامات مذهبی (شیخ‌الاسلام) برای همه شهرهای بزرگ منصوب شدند. کرکی حوزه علمیه بزرگی را در قزوین و اصفهان تأسیس کرد و در نتیجه ایران بار دیگر مرکز فقه امامیه شد.
این روستا در دهستان اسلامیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۴ نفر (۱۲۸خانوار) بوده‌است.
این شهر در زمان حکومت بنی‌امیه مرکز حکومت آذربایجان و در زمان بنی‌عباس مرکز قیام بابک خرمدین بوده‌است. در سال ۶۱۸ هجری مورد حملهٔ مغولان قرار گرفت. در دوران باستان نیز که ایران به چهار ولایت تقسیم شده بود اردبیل مرکز ولایت باختر شامل آذربایجان بوده‌است. اما در زمان تیموریان و صفویان، نهضت تشیع و جنبش‌های سیاسی ایران از این شهر برخاست. اردبیل در زمان صفویان آباد گردید و به اوج اعتبار، عزت، و عظمت خود رسید، اما پس از انقراض این سلسله در پیشامدها و تحولات تاریخی دورهٔ نادرشاه و اوایل قاجار و به‌خصوص با ورود قشون روسیه به ایران و حوادث دوران مشروطیت، از رونق و اهمیت افتاد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در ۲۴ فروردین ۱۳۷۲ به مرکز استان تبدیل شد.
گر کسی رامیهمان خود کنی حاضر او را چون به خوان خودکنی
کند حکم جزم تو تأثیر روح که چون نامیه گل برآری ز خار
نور رای تو اگر نامیه را مایه دهد زهره زاهر سر بر زند از هر نرگس
المعجم فی فقه لغه القرآن و سربلاغته، اعداد قسم القرآن بمجمع البحوث الاسلامیه کتابی زیر نظر محمد واعظ زاده است که در سال ۱۴۱۹ق منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
این مزار محل زیارت شیعیان چهار امامیه سراسر جهان به ویژه شیعیان زیدیه کشورهای یمن و مصر است.
باب در آثار خود - بر طبق کتاب هشت بهشت - وعده داده‌است که قبل از انقضای ۶۵ سال از ظهور او در ایران حادثه‌ای پیش خواهد آمد که بابیه عزت خواهند یافت و دشمنان ایشان خوار خواهند شد و این حادثه را بابیان، مشروطهٔ ایران می‌پندارند و نیز باب گفته‌است که چون قاجاریه رجعت بنی امیه هستند همان‌طور که بعد از شهادت حضرت سیدالشهداء هزار ماه حکومت کردند قبل از انقضای هزار ماه از ظهور منقرض خواهند شد. بابیه این موضوه را بر ظهور رضا شاه که سبب انقراض قاجاریه شد تطبیق می‌کنند.
قبض ترا نامیه مزد ورباد باغ تو از فیض تو معمور باد
خرم شجر آرزوی وصال جانان صد نامیه از هر ورقش می روید
ز روح نامیه ما ناکه نسبتی دارد ثنای او که فزاید همی به عمر ثناش
برخی ادعا می‌کنند که او آرزو داشت یک حکومت ملی ایرانی برقرار سازد و اینکه او با ملبس به طغیان دینی با بنی‌امیه جنگید تا خلافت را در دست گیرد. برخی دیگر انگیزه او را مذهبی ناب و خالی از فحواهای قومی می‌دانند. می‌توان این‌گونه گفت که او خیلی ساده می‌خواسته بنی‌امیه را نابود کند و اینکه جنبه‌های اجتماعی و سیاسی انقلاب او پررنگ‌تر از جنبه‌های مذهبی بودند؛ شاید او در نهایت تبدیل به دشمن عباسیان نیز می‌شده‌است. در هر صورت، شورش او زنده‌کننده فرهنگ ایرانی بود که برای مدت زیادی بر دولت خلیفه چیره بود. شورش او همچنین سرآغاز برخاستن سلسله‌های محلی ایرانی بود.
این تفسیر هم از نظر محتوا و هم از جهت سبک، یکی از تفاسیر بدیع امامیه به‌شمار می‌آید، چه این که از نظر محتوا- بر خلاف بیشتر تفاسیر که غالب محتوای آن‌ها تکرار حرفهای گذشتگان است این تفسیر به زبان عربی و در ۳۰ جلد تدوین شده‌است.
خیز و این ساعت که از تأثیر روح نامیه شاخ سر سبز وزارت را ببار آمد ثمر
آن دسته از مردم عراق که امام حسین را به کوفه خوانده و او را در مقابلِ سپاه ابن زیاد تنها گذاشتند، پشیمان شدند و توبه کردند و «تَوّابین» لقب گرفتند و درصدد برآمدند از قاتلانِ حسین انتقام بگیرند. کمی قبل از اینکه توّابین به سمتِ شام حرکت کنند، مُختار به کوفه آمد تا سلیمان بن صُرَد خُزاعی، فرماندهِ توّابین و یارانش را قانع کند به او بپیوندند و از نقشهٔ او برای شکست بنی‌امیه پیروی کنند اما توّابین زیر بار نرفتند و در (۶۵ق-۶۸۴م) حمله کردند و پس از سه روز شکست خوردند و سلیمان کشته شد. هیچ مدرکی در مورد دخالت سجاد در این واقعه یافت نشده است.
از شمال الغرفه، از جنوب صمبرید، از مغرب عکامیه و از سمت مشرق به مهلب محدود می‌گردد.
زسنگ حادثه برج سپهر را چه خلل زباد نامیه شمع ستاره را چه زیان