اجداد

معنی کلمه اجداد در لغت نامه دهخدا

( آجداد ) آجداد. ( اِخ ) نام محلی کنار راه آباده به شیراز میان دِه ْبید و دیدگان ، در 725700 گزی طهران.
اجداد. [ اَ ] ( ع اِ )ج ِ جَدّ. نیاکان : سجستان بر سلطان قرار گرفت و نجوم فتنه ساقط شد و حال آن ولایت به امن و امان رسید و طمع احفاد و اجداد منقطع شد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
اجداد. [ اِ ] ( ع مص ) نو کردن. ( تاج المصادر ). || رفتن بر زمین جَدَد. در زمین هموار رفتن. || براه راست رفتن. || اِجداد طریق ؛ جَدَد [ زمین هموار درشت ] گردیدن راه. ( منتهی الارب ). هامون شدن زمین. ( تاج المصادر ). || درستی در کار. ضد هزل. || اجدادِ نخل ؛ بوقت درو رسیدن خرمابن. بوقت بریدن رسیدن بار خرما. ( تاج المصادر ). بریدن بار خرما. || اَجدّت قرونی منه ؛ یعنی گذاشتم او را. ( منتهی الارب ). || کوشیدن در کار: اجدّ فی الأمر؛ کوشید در کار. ( منتهی الارب ). بوش کردن. ( تاج المصادر ). || اجدّ بها امراً؛ ای اجدّ امره بها، نصب علی التمییز. ( تاج العروس ). || اجدّ فلان امره بذلک ؛ ای احکمه. ( تاج العروس از اصمعی ). || خداوند بخت گردانیدن. ( تاج المصادر ) ( زوزنی ).
اجداد. [ اَ ] ( اِخ ) موضعی است. ( منتهی الارب ). چاهی است در نجد، در بلاد غطفان. ( مراصد ).

معنی کلمه اجداد در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ جد، نیاکان .

معنی کلمه اجداد در فرهنگ عمید

= جَد

معنی کلمه اجداد در فرهنگ فارسی

نیاکان، جمع جد
( اسم ) جمع : جد نیاکان پدران پدر پدران مادر .
موضعی است

معنی کلمه اجداد در ویکی واژه

جِ جد؛ نیاکان.

جملاتی از کاربرد کلمه اجداد

و هُوَ رکن الدّین مسعود بن نظام الدّین علی است. اجدادش از شیراز به کاشان رفتند. او در کاشان متولد شد. غرض، از فضلا و حکمای عهد خود بودو به غیرت مشهور است. چنانکه به اندک بی التفاتی که از شاه عباس ماضی دید از شاه رنجید و این مطلع گفته به هندوستان رفت:
وی در خانواده‌ای یهودی-مجارستانی به دنیا آمد. پدر بزرگش در مجارستان سرباز بود و اجدادش تا سال ۱۹۵۶ در مجارستان زندگی می‌کردند. مادربزرگش از بازماندگان هولوکاست است. اجداد اسکات در ماجرای انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان به آمریکا می‌گریزند. پدر اسکات در آمریکا یک دندانپزشک است.
جمیع حضار و خواص دربار را از آن برز و یال، در آن سن و سال شگفت آمد و از هر جهت و هر باب در انتخاب اسماء و القاب سخن میرفت سران قبایل مجتمع بودند و سراه و اعاظم مستمع که طفل رضیع بسان مسیح لسان فصیح گشوده گفت: نام من اغوز است و چون این نکتة خارق عادت و آیت سعادت بود بر تعجب حاضران و ارادت ناظران فزوده؛ قراخان فرزند عزیز را چندان با رشد و تمیز دید که دست حیرت بدندان گزیده گفت: از دیرباز تا اکنون از نسل ترک و اجداد بزرگ ما کودکی بدین خوبی و زیرکی در وجود نیامده، این پسر را چندان که حسن و جمال است جاه و جلال خواهد بود و فر و کمال خواهد یافت.
تصور می‌شود که اجداد بنی اسرائیل شامل مردم باستانی سامی زبان بومی این منطقه بوده‌اند. : ۷۸–۷۹ بر اساس گزارش باستان‌شناسان مدرن، بنی‌اسرائیل و فرهنگ آن‌ها از طریق توسعه دین تک‌پرستی - و بعداً توحیدی - با محوریت یهوه، از قوم کنعانی و فرهنگ‌های آنها منشعب شده است. آنها به شکلی باستانی از زبان عبری صحبت می‌کردند که به عبری کتاب مقدس معروف است. در همان زمان، فلسطینیان در دشت ساحلی جنوبی مستقر شدند.
اما در سمت غرب تلمسان که به‌طور تاریخی و موروثی علم را از اجداد کسب می‌کردند به‌طور خاص در طائفه‌ها وخانواده‌های مشهوری مانند خانواده شعیب و المجاوی و … تا زمانیکه این موضوع با افول مواجه شد و در این زمان دانشمندان به هران و مازونه و دیگر مناطق هجرت کردند.
گمان می‌رود اجداد مردمان کنونی شمال ایران و کشورهای حاشیه قفقاز سکاهای باستانی باشند. دین سکائی بسیار شبیه به دین ایران باستان بوده و آن دسته از سکایی‌هایی که در اثر مهاجرت‌های گسترده در مجاورت یونان قرار گرفتند تحت تأثیر دین و فرهنگ یونانی قرار گرفتند.
پدر احمد اقتداری، مرتضی‌قلی‌خان فرزند حسنعلی‌خان و مادرش انیس‌خانم اقتداری فرزند محمدجعفرخان، هر دو از شهر گراش و از نوادگان فتحعلی‌خان بیگلربیگی گراشی، حاکم لارستان و بنادر خلیج فارس در دورهٔ قاجار، بودند. نسب او از طریق یکی از اجداد مادری‌اش، به امام‌قلی‌خان، سردار عصر صفوی، می‌رسد.
گفته می‌شود در آلمان سی هزار ایزدی زندگی می‌کنند که عمدتاً از پناهندگان کرد عراقی و ترکیه‌ای‌اند و بزرگ‌ترین جامعه ایزدی در بیرون از قلم‌روی اجدادی‌شان را تشکیل می‌دهند.
آندرانیک هُویان فرزند «سیمون هُویان» و «یودوکسیا رالی»، در سال ۱۳۱۲ در قزوین به دنیا آمد. اجداد پدری او از ارمنی‌های ترکیه و اجداد مادری‌اش، یونانی الاصل بودند. او دانش‌آموخته دبیرستان البرز و «دبیرستان تمدّن» بود. در سال ۱۳۳۳ تحصیلات دانشگاهی خود را در «دانشکده ادبیات دانشگاه تهران» آغاز کرد و در سال ۱۳۳۷، در رشته باستان‌شناسی و در سال ۱۳۴۴، در رشته تاریخ لیسانس گرفت.
از بسیاری از اقوام، اماکن و شخصیت‌های برجستهٔ مازندران در روجا یاد شده است. به عنوان نمونه، نیما از گودارها، جوگی‌ها، میرشکاران و گالش‌ها نام می‌آورد، صالح حائری را می‌ستاید، ملک بهمن و ملک کیومرث را به عنوان اجدادش یادآوری می‌کند، از روستاهای پیرامون محل زندگی خود نام می‌برد، امیر پازواری و معشوقه‌اش گوهر را مخاطب قرار می‌دهد و…: ۳۷–۴۷ 
بار دگر افتد به سر این قو‌م کهن را آن فخر کز اجداد قدیم است پس افکند
پاسخ آوردند کز اجداد او وز نیاکان نکو بنیاد او
پدرش لرد استنلی و مادرش شارلوت هورن بای بودند. استنلی‌ها خاندانی دیرپا و ثروتمند و زمیندار در نوزلی هال در لنکاشایر بودند. اجداد او از مردان پادشاه (لردها) از سال ۱۴۰۵ بودند و توماس استنلی اولین ارل دربی جبهه خود را در جریان نبرد بوزورث عوض کرد و تاج شاه سقوط کرده ریچارد سوم را بر سر هنری تئودور گذاشت.
هم آن سپهر نجوم کمال، چون آبا هم این محیط لآل جلال، چون اجداد!
عالمان مسلمان پیشینی که دربارهٔ ذوالقرنین می‌نویسند همچنین گاگ و مگاگ را با خزرها مرتبط دانسته‌اند. ابن کثیر (۱۳۰۱–۱۳۷۳ میلادی)، مفسر مشهور قرآن، در اثرش، البدایة و النهایة (آغاز و پایان)، گاگ و مگاگ را با خزرهایی که میان دریای سیاه و خزر زندگی می‌کردند همسان دانسته‌است. جهانگرد مسلمان احمد بن فضلان، در سفرنامه اش در ارتباط با مأموریت دیپلماتیکش در ۹۲۱ میلادی به سوی بلغارستان ولگا (دست‌نشانده‌ای از امپراتوری خزرها)، عقیده ای دربارهٔ این که گاگ و مگاگ اجداد خزرها باشند را یادداشت می‌کند.
مفاد معنی من جادّ ساد از او موجود شده ز رفعت آباء و همت اجداد
آنکه معمار قدرت آب و گلشن از نکوئی سرشته چون اجداد
اجداد شه جهان همه تاج ورند اولاد چو آفتاب عالی گهرند
اجداد من به شیر خدا دست داده اند از چنگ من وگرنه که می یافتی امان
زهی شیخ اسلام و کهف خلایق خهی پشت ایمان چو اجداد امجد