اتفاق
معنی کلمه اتفاق در لغت نامه دهخدا

اتفاق

معنی کلمه اتفاق در لغت نامه دهخدا

اتفاق. [ اِت ْ ت ِ ] ( ع مص ) با هم یکی شدن. یکی گشتن. || هم پشتی کردن. متفق شدن. || سازواری کردن. با یکدیگر موافقت کردن. ( تاج المصادر ) ( زوزنی ). با هم نزدیک گشتن. موافقت. وفاق. همدستی. همکاری. اتحاد. سازواری. توافق. ( زوزنی ). مقابل اختلاف و نفاق :
مورچگان را چو بود اتفاق
شیر ژیان را بدرانند پوست.سعدی.دولت همه ز اتفاق خیزد
بی دولتی از نفاق خیزد.؟ || اجماع :
ای ملک مسعود بِن ْ محمود کاحرار زمان
بر خداوندی و شاهی تو دارند اتفاق.منوچهری. || تطابق. تراضی. || رفاء. التحام. || حادثه. صدفه. واقعه. پیش آمد. تصادف. مصادفه. سانِحَه. واقع شدن کاری بی سبب. اتفاق افتادن. ( زوزنی ) : اتفاق خوب چنین افتاد...که خواجه بوسعید... مرا در این بیغوله عطلت بازجست.( تاریخ بیهقی ). در شهور سنه ٔ... اتفاق افتاد به پیوستن من... بخدمت این پادشاه. ( تاریخ بیهقی ). خادمی برآمد و محدث خواست از اتفاق هیچ محدث حاضر نبود. ( تاریخ بیهقی ). دولت همه اتفاق خوبست. ( تاریخ بیهقی ). از اتفاق نیک در این برگشتن بر جانب تنگی آمد. ابومطیع...از اتفاق نیک بشغلی بدرگاه آمده بود. ( تاریخ بیهقی ).خردمندان چنین اتفاقها را غریب ندارند. ( تاریخ بیهقی ). تعبیه فرموده بود سلطان چنانکه به روزگار سلطان ماضی پدرش دیده بودم وقتی که اتفاق افتادی که رسولان اعیان و بزرگان عراق و ترکستان به حضرت حاضر بودندی. ( تاریخ بیهقی ). چون آنجا رسیدم که بوسه بر سر افشین دادم آنگاه بر کتف آنگاه بر دو دست و آنگاه سوی پا شد[ احمدبن ابی دواد ]... افشین را دیدم که از در درآمد و با خود گفتم این اتفاق بد بین... ( تاریخ بیهقی ).از اتفاق نادر سرهنگ علی عبداﷲ و ابوالنجم ایاز... از غزنین اندررسیدند. ( تاریخ بیهقی ). تا آنگاه که ایشان را این اتفاق خوب روی نمود. ( کلیله ودمنه ). || تقدیر :
ولیکن اتفاق آسمانی
کند تدبیرهای مرد باطل.منوچهری.اتفاق حال او چنان بود که گفته اند: کالعیر طلب القرنین فضَیَّعَ الاذنین. ( ترجمه تاریخ یمینی ). || مدارا :
با هرکسی بمذهب خود باید اتفاق
شرط است یا موافقت جمع یا فراق.سعدی.- اتفاق افتادن ؛ پیش آمدن. روی دادن. طاری شدن. ناشی شدن. وقوع یافتن.حادث گشتن. واقع گردیدن سنوح : یک روز چنان اتفاق افتاد که امیر مثال داده بود تا جمله مملکت را چهار مرد اختیار کنند. ( تاریخ بیهقی ).

معنی کلمه اتفاق در فرهنگ معین

(اِ تِّ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) با هم شدن ، با هم بودن . ۲ - (اِمص . ) اِجماع . ۳ - (اِ. ) حادثه ، پیشامد. ۴ - تقدیر. ۵ - با، به همراهی . ، ~آراء بی رأی مخالفی .

معنی کلمه اتفاق در فرهنگ عمید

۱. حادثه، واقعه، پیشامد.
۲. (اسم مصدر ) متحد بودن.
۳. (اسم مصدر ) داشتن نظر یکسان، هم فکری.
۴. (اسم مصدر ) [قدیمی] به وقوع پیوستن، حادث شدن.

معنی کلمه اتفاق در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) باهم یکی شدن یکی گشتن هم پشتی کردن متفق شدن سازواری کردن با یکدیگر موافقت کردن با هم نزدیک گشتن موافقت مقابل اختلاف نفاق . ۲ - ( اسم ) اجماع . ۳ - تطابق تراضی . ۴ - رفاه التحام . ۵ - مدارا. ۶ - حادثه واقعه پیشامد تصادف سانحه واقع شدن کاری بی سبب . ۷ - تقدیر ۸ - حدوث چیزی را بدون استناد بعلت اتفاق مینامند . ذیمقراطیس حکیم یونانی در مقام بیان چگونگی تکوین کرات و اجرام سماوی و حوادث و اجسام معتقد به اتفاق بوده است . خواج. طوسی میگوید آنچه را مردم اتفاق میدانند دارای علل و اسباب نهانی است که از نظرها پنهان است و هم. موجودات عالم تابع غایت و غرض خاصیاند و اسباب و علل فاعلی خاصی آنها را بوجود آورده است . یا اتفاق آرائ . رائ ی دادن هم. کسان یک انجمن در یک کار . یا به اتفاق . ۱ - با بهمراهی با همدستی با هم پشتی با سازواری بمعیت . ۲ - جمله جملگی همه همگی . یا به اتفاق آرائ اجماعا بی مخالفی بی رائ ی مخالفی .

معنی کلمه اتفاق در دانشنامه عمومی

اتفاق (ازبکستان). اتفاق ( به ازبکی: Ittifoq ) یک منطقهٔ مسکونی در ازبکستان است که در ولایت نمنگان واقع شده است. اتفاق ۳٬۵۰۰ نفر جمعیت دارد.
اتفاق (جماعت). اتفاق جماعت و شهرکی در جنوب غربی کشور تاجیکستان است که در ناحیهٔ جامی ولایت ختلان قرار دارد. جمعیت این جماعت ۱۴۲۴۶ است.
اتفاق (فیلم ۱۹۶۹). اتفاق ( انگلیسی: Ittefaq ) یک فیلم در ژانر دلهره آور به کارگردانی یاش چوپرا است که در سال ۱۹۶۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به راجش خانا، ناندا، و افتخار اشاره کرد.
اتفاق (فیلم ۲۰۰۱). اتفاق ( انگلیسی: Ittefaq ) یک فیلم به کارگردانی سانجای کانا است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به سونیل شتی اشاره کرد.
اتفاق (فیلم ۲۰۱۷). اتفاق ( به هندی: Ittefaq ) فیلمی است محصول سال ۲۰۱۷ و به کارگردانی آبهی چوپرا است. در این فیلم بازیگرانی همچون سوناکشی سینها، آکشای کانا، سیدهارث مالهورترا، ماندیرا بدی ایفای نقش کرده اند.
اول قرار بود بجای سسیدهارث مالهورترا، وارون داوان بجای او نقش آفرینی کند که وارون داوان قبول نکرد و در فیلم دوقلوهای دو ایفای نقش کرد
معنی کلمه اتفاق در فرهنگ معین

معنی کلمه اتفاق در دانشنامه آزاد فارسی

اتفاق (فلسفه). اِتّفاق (فلسفه)
در اصطلاح فلسفه، ظهور رخدادی غیرمنتظره که منشأ آن چهار امر است: ۱. به واسطۀ زیادی شرایط علّی و معلولی در ظهور امری، وقوع آن نادر است؛ ۲. چیزی که بر علل آن آگاهی نباشد، مانند افتادن آجر از بام؛ ۳. ظهور غایت جنبی یک فعل، مانند پیداکردن گنج به هنگام شخم زدن زمین؛ ۴. پیدایش معلول بدون علت که از آن به «صُدفه» یا «تصادف» نیز تعبیر می شود. فیلسوفان، براساس قانون جهان شمول علّیت، ظهور امری بر گونۀ چهارم را به خلاف سه قسم دیگر، محال می دانند. نیز ← تصادف
اتفاق (منطق). اِتِّفاق (منطق)
(در لغت به معنی موافقت و یکی شدن) در اصطلاح منطق عبارت است از ۱. میان مقدّم و تالی در قضیه های شرطیّۀ متصله، پیوند و مصاحبت، اتفاقی و تصادفی باشد؛ ۲. مقدم و تالی قضیه در صدق اتفاق داشته باشند، بی آن که بین آن دو علاقه ای برقرار باشد، مثل قضیۀ شرطیۀ «اگر قارون مال اندوخت (مقدم)، لقمان حکمت آموخت (تالی)»، که بین مقدم و تالی آن علاقه ای نیست و پیوندشان تصادفی است. این گونه قضیه ها را اتفاقی (اتفاقیه) می نامند.

معنی کلمه اتفاق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اتفاق (ابهام زدایی). اتفاق ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • بخت، مبحثی در فلسفه اسلامی، به معنای اتفاق• توافق، وحدت نظر دو یا چند نفر بر امری، همچنین هم وِفق بودن دو یا چند عدد با یکدیگر• اجماع، اصطلاحی اصولی و یکی از ادلّه اربعه• اتفاق (منطق)، مصاحبت مقدم و تالی بدون بودن از روی لزوم و ضرورت
...
[ویکی فقه] اتفاق (منطق). اتفاق در منطق در دو معنای مصاحبت مقدم و تالی بدون لزوم و ضرورت، و اتحاد و وحدت داشتن آمده است.
اتفاق در منطق در دو معنا به کار رفته است:
← مصاحبت مقدم و تالی
۱. ↑ خوانساری، محمد، فرهنگ اصطلاحات منطقی، قضیّه شرطیّه متصله، ص۱۹۰.۲. ↑ خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۹۷.
خوانساری، محمد، فرهنگ اصطلاحات منطقی به انضمام واژه نامه فرانسه و انگلیسی، ص۴.

معنی کلمه اتفاق در ویکی واژه

imprevisto
fatto
با هم شدن، با هم بودن.
اِجما
حادثه، پیشامد، رخداد.
تقدیر.
با، به همراهی. ؛ ~آراء بی رأی مخالفی.

جملاتی از کاربرد کلمه اتفاق

۴-اتفاق، حادثه؛ آمده است.
گرفته با پدر در دل نفاقی بر آن تزویر کردند اتفاقی
روزگار بی‌نوایی وصل را هجران دهد اتفاق تنگ دستی دوست را دشمن کند
این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مناطق رنگی کوچک در کنار هم قرار می‌گیرند. به صورت دقیق تر این اتفاق را اثر ادغام ون بازولد میگویند.
قهرمان رمان در جلد اول گالان اوجا نام دارد که یک قهرمان اسطوره‌ای ترکمن به‌شمار می‌رود. در جلد دوم نویسنده با گذاری کوتاه بر اتفاقات صحرا شرایط را برای معرفی یگانه قهرمانان داستان؛ دکتر آلنی آق‌اویلر و همسر وفادارش دکتر مارال آق‌اویلر فراهم می‌کند. آلنی نوه گالان اوجاست و یک شخصیت واقعی به‌شمار می‌رود. او یک انقلابی تحصیل‌کرده‌است که برای اعتلای نام وطن و رهایی آن از ظلم از هیچ کوششی فرو گذار نمی‌کند. موضوع اصلی بقیه رمان زندگی و فعالیت‌های سیاسی این زوج است.
مشکاتیان در مصاحبه‌ای عنوان می‌کند: «اگر من تغییر کرده‌ام، شجریان هم تغییر کرده‌است؛ یعنی نمی‌شود گفت که این وسط فقط یک نفر تغییر کرده‌است. اگر صادقانه بین دهه‌های پنجاه، شصت، هفتاد، اتفاقاتی بین مشکاتیان و شجریان افتاده که کارهایشان تأثیرگذار بوده، باید آن را در ریشه‌های اجتماعی و تاریخی جست‌وجو کرد. باز هم تأکید می‌کنم که مسائل شخصی در آن زمان که شما با یک جامعهٔ هنری سروکار دارید، نمی‌تواند به‌گونه‌ای جدی و پررنگ باشد که اساس مولفه‌ها را تغییر دهد. به‌قولی که می‌گویند: خاکی بیخته / نم آبی بر آن ریخته / نه کف پای را از آن دردی / نه پشت پای را از آن گردی.»
مهر تو ناگهان به سر آمد سبب نداشت هجر تو اتفاق فتاد آرزو نبود
نقل است که مریدی اجازت خواست که خویشان را پرسشی کند. شیخ او را اجازت نداد. پس اتفاق چنان افتاد که برفت و خویشان تباهه پخته بودند، وی نیز به موافقت ایشان لقمه‌ای چند بخورد. چون به خدمت شیخ آمد اتفاقا او را با درویشی مناظره افتاد و جرم به طرف وی شد و جامه‌ای که پوشیده بود به غرامت به درویشان داد و برهنه بماند. شیخ چون او را بدید گفت: تباهه بود که کار تو تباه بکرد.
آخر از مصلحان خیر اندیش اتفاقا بصلح فرمان شد
اتفاق اسلام نام تنها روزنامه دولتی صبح هرات است.
اختلاف امت آمد رحمتش خود چگویم ز اتفاق امتش
اگر خود نفاقیست جان را بکاهد وگر اتفاقی است هجران نیرزد
اثر جبرانی زمانی اتفاق می‌افتد که هزینه‌های دولت به‌جای اینکه تولید بیشتر به اقتصاد اضافه کند، به سادگی جایگزین تولید بخش خصوصی می‌شود. اثر جبرانی همچنین زمانی‌که دولت نرخ‌های بهره را بالا می‌برد که باعث محدودکردن سرمایه‌گذاری می‌شود، ایجاد می‌شود. مدافعان محرک‌های مالی ادعا می‌کنند که اثر جایگزینی در مواقع رکود نگران‌کننده نیست زیرا مقادیر زیادی از منابع بی‌استفاده مانده و نرخ‌های بهره پایین هستند. [نیازمند منبع]
عاقبت الامر درآن اتفاق چونکه ندیدند گزیر از فراق
و اما صدیق حقیقی به عدد بسیار نتواند بود، چه شریف نادر بود و عزت از لوازم قلت باشد؛ و چون محبت او به افراط کشد، و محبت مفرط در بیشتر احوال چنانکه گفتیم جز میان دو تن اتفاق نیفتد، پس صدیق حقیقی به عدد بسیار نبود، ولکن حسن عشرتی و کرم لقائی که با او به استحقاق استعمال افتد با بسیار کسان بی استحقاق استعمال باید کرد به جهت طلب فضیلت، چه مردم خیر فاضل در معاشرت معارف خود مسلک معاشرت اصدقا سپرد، و التماس صداقت حقیقی کند از همه کس. و ارسطاطالیس گفته است: مردم به دوست محتاج بود در همه احوال، اما در حال رخا از جهت احتیاج به ملاقات و معاونت ایشان، و اما در حال شدت از جهت احتیاج به مواسات و مؤانست ایشان. و بحقیقت احتیاج پادشاهان بزرگ به مستحقان تربیت و اصطناع مانند احتیاج درویشان بود به اهل احسان و معروف. و طلب فضیلت صداقت که در نفوس مفطور است مردمان را باعث می گرداند بر مشارکت در معاملات و معاشرت به عشرتهای جمیله و مداعبت با یکدیگر و اجتماع در ریاضات و صید و دعوات. تا اینجا سخن حکیم است.
یک ماه عده داشت پس از اتفاق عید بستند عقد بر همه آفاق یک سرش
هانا هرمان، مشاور رئیس‌جمهور گفت که مذاکرات بین دولت و مخالفان تنها زمانی اتفاق می‌افتد که صلح برقرار شود و معترضان عقب‌نشینی کنند او افزود «تداوم درگیری‌های مسلحانه جنایت بزرگی علیه مردم و دولت اوکراین است.» ویکتور پشونکا، دادستان کل اوکراین گفت: «سازمان دهندگان اعتراضات سراسری پاسخگو خواهند بود. ما خواستار شدیدترین مجازات‌ها برای کسانی هستیم که مردم را تشویق کردند تا در اقدامات امروز شرکت کنند و همچنین برای کسانی که آنها را سازماندهی و کنترل می‌کردند.»
تغییر مذهب مسافریان، از شیعه زیدی به شیعه اسماعیلی، درمیان سال‌های ۳۰۰ تا ۳۳۰ق، و توسط داعیان اسماعیلی ری، به‌ویژه ابوحاتم رازی اتفاق افتاد. ابوحاتم، ابتدا حاکم ری، سپس در دیلم نخست اسفار شیرویه و سپس مرداویج را به مذهب خود دعوت نمود و توانست یکی از امیران جستانی به نام خسروفیروز را نیز به خود جذب کند.
یوسف‌خان شجاع‌الدوله در قریه «بدل‌بو» باغ و عمارت بزرگی ساخت تا پس از کناره‌گیری از مشاغل دولتی، در آن‌جا روزگار گذراند. در قیام شیخ عبیدالله، یکی از سخت‌ترین نبردها در نزدیکی این باغ اتفاق افتاد. پس از عقب‌نشینی قوای اقبال‌الدوله، باغ به دست کردها غارت شد و از آن پس متروک افتاد.
او همچنین قرار است مستندی را با عنوان وقایع خانه سینما کارگردانی کند و در ۶۰ دقیقه از اتفاقاتی که طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ برای این خانه و اهالی آن پیش آمده، سخن بگوید.