آلزایمر

معنی کلمه آلزایمر در ویکی واژه

(پزشکی): نوعی بیماری فراموشی تدریجی در سالمندان. برگرفته از نام آلویس‌آلزایمر، ۱۹۱۵ - ۱۸۶۴ میلادی، پزشک آلمانی.

جملاتی از کاربرد کلمه آلزایمر

گاما سکرتاز سابقاً برای درمان آلزایمر مورد آزمایش قرار گرفته بود.
آلزایمر را می‌توان به دو دستهٔ تک حوزه و چند حوزه تقسیم کرد. افرادی که چند حوزه هستند، در چند حوزهٔ اصلی تفکر دچار اختلال می‌شوند ولی افرادی که تک حوزه هستند، در یک حوزه از تفکر دچار اختلال می‌شوند.
بخشنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر فارسی بودن نام فیلمها موجب شد تا در طول ساخت این فیلم از عنوانهایی نظیر "نسیان" و "فراموشی" برای آن استفاده شود اما احمدرضا معتمدی، کارگردان فیلم در مصاحبه خود با مجله فیلم ابراز داشت که با این اسامی مخالف است و آنها را غیر از شعاری بودن، دور از فضا و قصه اصلی فیلم می داند . او قطعی شدن نام فیلم را به زمانی موکول می کند که بتواند با مسئولان جلسه بگذارد و برایشان توضیح بدهد که آلزایمر اسم یک بیماری است که معادلی ندارد و استفاده از آن برای عنوان فیلم فضای معنایی گسترده تری ایجاد می کند . اما اگر نتیجه جلسات رضایت بخش نباشد از اسم دیگری به جز "فراموشی" یا "نسیان" استفاده میکند
کمبود این پروتئین با بیماری کبد مرتبط است. جهش هایی در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون و بیماری مزمن انسدادی ریه شناسایی شده است. آلفا 1-آنتی کیموتریپسین همچنین با بیماری زایی بیمای آلزایمر مرتبط است، زیرا باعث افزایش تشکیل فیبرهای آمیلوئید در این بیماری می شود.
یونگ کیانگ تو از داروی بیماری آلزایمر ، گالانتامین نیز از این واکنش در حضور یک گروه استال حساس به اسید استفاده کرد.
همه ساله در روز ۲۱ سپتامبر یا ۳۰ شهریور، به مناسبت روز جهانی آلزایمر در دنیا مراسم و همایش‌های مختلف برگزار می‌شود.
علائم اولیه آلزایمر اغلب به اشتباه به پیری یا استرس نسبت داده می‌شود. آزمایش‌های عصب‌روان‌شناسی می‌تواند مشکلات شناختی خفیف را تا هشت سال پیش از تحقق معیارهای بالینی تشخیص آلزایمر، شناسایی کند. این علائم اولیه می‌تواند بر فعالیت‌های پیچیده روزمره اثر بگذارد. مشهودترین نقص، از دست رفتن حافظه کوتاه‌مدت است که معمولاً به شکل فراموش‌کردن اتفاقات اخیر و ناتوانی از یادگرفتن اطلاعات جدید بروز می‌کند.
با آنکه به‌نظر می‌رسد آمیلوئید بتا در ایجاد سرطان نقش داشته باشد، تحقیقات اخیر در مورد انواع سرطان‌ها جهت روشن کردن ماهیت اثرات احتمالی آن، نتایج غیرقابل اتکایی داشته‌است. سطح آمیلوئید بتا در برخی سرطان‌ها همچون سرطان مری، سرطان روده بزرگ، سرطان ریه و سرطان کبد ارزیابی شده‌است، چرا که مشاهده شده در کسانی که از این سرطان‌ها جان سالم بدر می‌برند، احتمال بروز آلزایمر کم است. در تمامی این سرطان‌ها، رابطهٔ مثبتی با افزایش سطح آمیلوئید بتا مشاهده شده، به‌ویژه در سرطان‌های کبد. با این حال سمت و سوی این رابطه هنوز معلوم نیست. پژوهش‌های مربوط به سلول‌های سرطان پستان در انسان نشان داده که بیان پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید-بتا در این سلول‌ها افزایش یافته‌است.
یکی دیگر از روش‌های جدید تشخیص زودهنگام آلزایمر از طریق بزاق است. با بررسی سطح هورمون استرس در بزاق می‌توان احتمال آلزایمر و زوال عقل در سالمندان را تشخیص داد.
در طب چینی از این ماده بسیار استفاده می‌شود و بیشتر برای درمان اضطراب و فشار خون بالا، پیشگیری از آلزایمر و افزایش تأثیر داروهای سرطان از آن استفاده می‌شود.