انتظام

معنی کلمه انتظام در لغت نامه دهخدا

انتظام. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) درکشیده و راست گردیدن مروارید. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). در رشته فراهم آمدن و اتساق مروارید. ( از اقرب الموارد ). در رشته کشیدن مروارید. ( فرهنگ فارسی معین ). در رشته کشیده شدن چیزی بترتیب نیکو. ( آنندراج ). بهم بازدوختن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر زوزنی ) ( مؤید الفضلاء ). || تمام شدن کار. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). راست شدن کار. ( آنندراج ) ( مؤید الفضلاء ) ( تاج المصادر بیهقی ). بنظم شدن. ( مصادر زوزنی ). اتساق.( از تاج العروس ). پیوسته شدن. سامان گرفتن. بسامان گرفتن. بنوا شدن. منظم شدن. ( فرهنگ فارسی معین ). || به نیزه درخستن ، یقال انتظمه بالرمح ؛ ای اختله. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). به نیزه درخستن. ( آنندراج ). طعنه بالرمح فانتظمه به ؛ ای اختله ، و انتظم ساقیه و جانبیه ؛ ضمها ضم الخرز. ( اقرب الموارد ). || انتظام صید؛ زدن آنرا یا تیر انداختن بدان چنانکه بدان نفوذ کند. ( از اقرب الموارد ). || ( اِمص ) ترتیب و نظم و آراستگی و نیوراد. ( ناظم الاطباء ). پیوستگی. بسامانی. آراستگی. ترتیب. نظم.( فرهنگ فارسی معین ) : از احوال ملک خراسان و انتظام امور آن دولت... استکشاف کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 31 ). پیش از انتظام شمل و استقامت حال اوبدست باید آورد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 290 ). سلطان را از وصول او خبر دادند پیش از انتظام کار و اجتماع حال او تعجیل فرمود. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 191 ).
بخت برادر کلید دولت او بود
زآن همه کارش بانتظام برآمد.خاقانی.زانفاس عمدةالدین در شرق و غرب بود
با امت استقامت و با ملت انتظام.خاقانی.- اعجاز انتظام ؛ آنچه انتظام آن اعجاز است. سخنی که از بسامانی و نیکویی در حد اعجاز است : بحفظ کلام اعجاز انتظام ملک علام و... تحریض می نمودند. ( حبیب السیر چ سنگی ج 3 جزو 4 ص 323 ).
- انتظام برخاستن ؛ پریشان شدن :
بعهد دست تو گوهر چنان پریشان شد
که انتظام جواهر ز ریسمان برخاست.حسین سنایی ( از آنندراج ).|| بند و بست و توزک و دار و مدار. ( ناظم الاطباء ). || ( اصطلاح حکمت )عبارتست از آنکه نفس را تقدیر امور بر وجه وجوب و حسب مصالح نگاه داشتن ملکه شود. ( از نفایس الفنون از یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه انتظام در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) در رشته کشیدن مروارید. ۲ - (مص ل . ) نظم گرفتن . ۳ - (اِمص . ) ترتیب ، نظم .

معنی کلمه انتظام در فرهنگ عمید

۱. در رشته کشیده شدن مروارید.
۲. منظم شدن.
۳. نظم داشتن، آراستگی، نظم وترتیب.

معنی کلمه انتظام در فرهنگ فارسی

دررشته کشیده شدن مروارید، منظم شدن، نظم داشتن ، آراستگی ونظم وترتیب
۱ - ( مصدر ) در رشته کشیدن مروارید . ۲ - ( مصدر ) پیوسته شدن سامان گرفتن بسامان شدن بنوا شدن منظم شدن . ۳ - ( اسم ) پیوستگی بسامانی آراستگی ترتیب نظم . جمع : انتظامات .

معنی کلمه انتظام در ویکی واژه

در رشته کشیدن مروارید.
نظم گرفتن.
ترتیب، نظم.

جملاتی از کاربرد کلمه انتظام

مادهٔ ۴: ورود و عبور عابرین پیاده و انواع وسایل نقلیه غیرمجاز و عبور دادن دام در آزادراه‌ها و همچنین توقف وسایل نقلیه در خطوط عبور، ممنوع است. هرگاه به جهات مذکور حادثه‌ای واقع شود که منجر به ضرب یا جرح یا قتل یا خسارت مالی شود، درصورتی‌که خودرو عیب فنی نداشته‌باشد و راننده دارای گواهینامهٔ معتبر بوده و در حالت عادی باشد (مصرف نکردن مشروب، قرص‌های روانگردان و…) رانندهٔ مجاز که وسیلهٔ نقلیهٔ او مجاز به حرکت در آزادراه‌ها باشد، نسبت به موارد فوق مسئولیتی نخواهد داشت؛ ولی درهرحال مکلف است درصورت بروز حادثه وسیلهٔ نقلیه را در شانهٔ سمت راست متوقف نموده و مصدوم را با وسیلهٔ نقلیهٔ خود یا وسیله‌ای دیگر بلافاصله به اولین درمانگاه یا بیمارستان برساند و مراتب را به مأموران انتظامی اطلاع دهد.
از بهر انتظام جهان تا کی می نهد در بحر و کان دفینه زر و گوهر آفتاب
ز انتظام راست کاریهای دور خاتمت راست‌کردارست گر کج هست چون نقش نگین
اقبال عباسی در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۶در واکنش به اعتراضات دی ۹۶ گفت «تلاش نیروی انتظامی و ماموران امنیتی برای تامین آرامش در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری قابل قدردانی است.
با اعلام خبر درگذشت مهسا امینی جمعیتی تلاش کردند مقابل بیمارستان کسری تجمع کنند. در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نیروهای انتظامی و امنیتی سعی کردند از تجمع مردم جلوگیری کنند. تجمعاتی در برخی شهرها برگزار شد و مردم در خیابان‌ها و در محلات مختلف اعتراض خود را نشان دادند. مشهد، سنندج و تهران از جمله شهرهایی بودند که اعتراضات در آن‌ها به درگیری با مأموران امنیتی انجامید.
ز انفاس عمدة الدین در شرق و غرب بود با امت استقامت و با ملت انتظام
دوم این که زمانی که محیط بانها شکارچیان را دیدند، آن‌ها در حال حمل یک رأس کل بودند که آن را به صورت غیرقانونی شکار کرده بودند. این به معنای جرم مشهود است و محیط بانان که ضابط قضایی نیز هستند موظف به برخورد با آن و تحویل متخلفان به مراجع انتظامی و قضایی هستند.
از دور نیست کار فضولی بانتظام از دولت محمد و آل محمد است
گردد از بس انتظام خلق در عهد خوشش جمله عالم یکی شهر و در او یک شهریار
این اعتراضات در شهرهای مختلف ایران نظیر تهران، شیراز، قزوین، رشت، اصفهان، اهواز، مشهد و بابل صورت گرفت که میان معترضان و مأموران امنیتی، لباس شخصی، یگان ویژه ناجا، نیروی انتظامی و بسیج زد و خوردهایی رخ داد.
شهر اصفهان به لحاظ حفظ بافت جمعیتی سنتی خود در اغلب نقاط شهر و نیز همکاری مداوم مردم با نهادهای انتظامی و امنیتی، در مقایسه با سایر کلان‌شهرهای ایران از ضریب امنیت نسبتاً بالایی برخودار است. همچنین، می‌توان گفت یکی از امن‌ترین شهرهای ایران است و وجود بیش از ۲۰ کلانتری انتظامی و ۳ ناحیه مقاومت متعلق به سپاه پاسداران و نیز مرکزیت اداره اطلاعات و سایر نهادهای امنیتی، بر روند حفظ و صیانت از شهر اثرگذار بوده است.ستاد خبری اصفهان زیر نظر وزارت اطلاعات می‌باشد.
دولت بیدار با این تار و پود انتظام چشم تا برهم زنی خواب پریشان می شود
اسلحه کمری گونه‌ای سلاح که معمولاً سلاح گرم و گاهی اسلحه سرد است و با هر یک از دو دست قابل استفاده می‌باشد. به دلیل اینکه این گونه اسلحه را معمولاً در جلد یا غلاف به کمر می‌بندند، به آن اسلحه یا سلاح کمری می‌گویند. اسلحه کمری معمولاً توسط نیروهای نظامی و انتظامی استفاده می‌شود. در زبان فارسی نام‌های گوناگونی برای اشاره به گونه‌های سلاح کمری به‌کار برده می‌شود، مانند نام شهر یا کارخانه سازنده اسلحه، یا خودکار بودن آن و در مواردی هم مدل سلاح.
خاصه زان پس کاین اساس عزل غیر و نصب تو انتظام از اهتمام ظل ظل الله یافت
انتظام عافیت از عالم کثرت مخواه بی‌ثبات‌است اعتبار رنگ و بوگل دسته‌را
ارتش ترکمنستان از هفت نهاد به نام‌های نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوائی، پدافند هوایی، نیروی مرزبانی، نیروی انتظامی و گارد ملی تشکیل می‌شود.
بند خود از تپیدن چون مرغ سخت سازد در انتظام دنیا هر کس شتاب دارد
دور فلک، که خواری اهل کمال ازوست؛ گردد گرت بکام، ز بی انتظامی است
نمازگزاران زاهدان پس از نماز جمعه به خیابان آمده و شعار میدادند: «می‌کشم می‌کشم، آن که برادرم کشت» و «برادر شهیدم، خونت رو پس می‌گیرم». شهروندان درحالی‌که پلاکاردی با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در دست داشتند، شعار میدادند «زندانی سیاسی آزاد باید گردد». آن‌ها همچنین پلاکاردی را در حمایت از توماج صالحی و عباس دریس، دو زندانی سیاسی در دست داشتند. فعالان بلوچ  روز ۱۵ تیر خبر دادند که یونس نهتانی ۳۵ ساله از اعضای باسابقه انتظامات مسجد مکی توسط اداره اطلاعات در زاهدان دستگیر و به مکان نامعلومی برده شد. همزمان اینترنت نیز در شهر زاهدان پس از آغاز سخنرانی مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل تسنن قطع شده و لایو اینستاگرام او متوقف شده بود.