اندک

معنی کلمه اندک در لغت نامه دهخدا

اندک. [ اَ دَ ] ( ص ، ق ) مقابل بسیار و مقابل بیش و گاهی مقابل فراوان نیز آمده اگر چه هرکدام مترادف هم است. ( آنندراج ) . چیز کم. ( ناظم الاطباء ). کم. مقابل بیش. بسیار. ( فرهنگ فارسی معین ). یسیر. قلیل. ( ترجمان جرجانی مهذب عادل بن علی ). یسیر.( دهار ). شملول. تافه. طفیف. تفه. مزیر. معن. قَلال. قُلال. قطیره. قطره. خبطه. مهین. لظخ. لسام. لزب. قرحناب. مسحة. شنقم. وشغ. نزر. نزیر. منزور. عش. عداف. شفی. ( منتهی الارب ). بخس. بکی. نبذ. برض. زهید. دون. امم. حثاث. مقابل پُر. ( یادداشت مؤلف ) :
خواهی اندک تو از جهان بپذیر
خواهی از ری بگیر تا به حجاز .رودکی.سپاه اندک و رای و دانش فزون
به از لشکر گشن بی رهنمون.ابوشکور.میلفنج دشمن که دشمن یکی
فراوان و دوست از هزار اندکی.ابوشکور.ترکان گنجینه گروهی مرد مانند اندک. ( حدود العالم ).
پسر بودش [ سیاوش ] از دخت پیران یکی
که پیدا نبود از پدر اندکی .فردوسی.به ایران زن و مرد و کودک نماند
همان چیز بسیارو اندک نماند.فردوسی.فرامرزبا اندکی رزمجوی
بمردی بروی اندرآورد روی.فردوسی.تو از من به سال اندکی مهتری
تو باید که چون می دهی می خوری.فردوسی.ز زابل برانم من اندک سپاه
نمانم بتوران سرتخت و گاه.فردوسی.زانچه کردست زانچه خواهد کرد
سختم اندک نماید و سوتام.فرخی.اندک شمرد هرچه ببخشید اگرچند
نزد همه کس اندک او باشد بسیار.فرخی.بسیار پیش همت تو اندک
دشوار پیش قدرت تو آسان.فرخی.عشق خوش است ار مساعدت بود از یار
یار مساعد نه اندک و نه بسیار.فرخی.مرا چاره ای نباشد از نگاهداشت مصالح ملک اندک و بسیار. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 272 ). این در جنب حقهای حاجب سخت اندک است. ( تاریخ بیهقی ص 335 ). این قوم که من سخن ایشان می دانم بیشتر رفته اند و سخت اندکی مانده اند. ( تاریخ بیهقی ص 681 ). فاضلترین ملوک گذشته گروهی اند اندک... و از آن گروه دوتن را نام برده اند. ( تاریخ بیهقی ).
چو لشکر بود اندک و یار بخت
به از بیکران لشکر و کار سخت.اسدی.

معنی کلمه اندک در فرهنگ معین

(اَ دَ ) (ص . ) ۱ - کم . ۲ - کوتاه .

معنی کلمه اندک در فرهنگ عمید

کم، هر چیز خرد و کم.
* اندک اندک: (قید ) کم کم: اندک اندک به هم شود بسیار / دانه دانه ست غله در انبار (سعدی: ۱۸۱ ).

معنی کلمه اندک در فرهنگ فارسی

مصغر اند، کم، هرچیزخردوکم، مقابل بیش و بسیار
( صفت ) ۱ - کم مقابل بیش بسیار . ۲ - کوتاه : مدتی اندک .

معنی کلمه اندک در ویکی واژه

poco
کم.
کوتاه.

جملاتی از کاربرد کلمه اندک

باندک روزگار ، ای شه ، دو چیزم داد بخت تو یکی لفظ خرد رتبت ،دوم طبع سخن گستر
قاضی در این حالت که یکی از متعلقان در آمد و گفت: چه نشستی خیز و تا پای داری گریز که حسودان بر تو دقّی گرفته‌اند بلکه حقی گفته تا مگر آتش فتنه که هنوز اندک است به آب تدبیری فرو نشانیم مبادا که فردا چو بالا گیرد عالمی فرا گیرد. قاضی متبسم در او نظر کرد و گفت:
بیش‌تر مردم استان مسلمان و شیعه هستند. دیگر ادیان در قم حضور رسمی ندارند. جز تعداد اندکی از مسیحیان (500 نفر) تقریبا همه شیعه هستند. به طوری که ٩٩,٩% جمعیت استان را شیعیان هستند.
قبل از او، «علم اندک» عمدتاً توسط افراد تنها انجام می‌شد که با وسایل متوسط در مقیاس کوچک کار می‌کردند. پس از او، هزینه‌های هنگفت صنعتی و به‌ویژه دولتی برای نیروی انسانی و بودجه‌های پولی، «علم بزرگ» را که توسط تیم‌های تحقیقاتی در مقیاس بزرگ انجام می‌شد، بخش عمده‌ای از اقتصاد ملی کرد.
در قدیم، از گوشت ران برای پخت استیک فریت استفاده می‌شد. امروزه بیشتر، اینریتکوت یا فیله اسکاچ (در استرالیا)، قسمتی از گوشت دنده، را به همراه اندکی سس هلندیز یا سس برنیز روی ماهیتابه اندکی سرخ می‌کنند (به صورت خونی) و با سیب‌زمینی سرخ شده سرو می‌کنند.
ای رقیبان وطن به کجا، به کجا خانهٔ ماست‌! اندکی دورترک که نه این‌، که نه این جای شماست‌!
قهرمانی و قرار گرفتن در رتبه‌هایی مشخص و کسب نتایجی مطلوب در برخی مسابقات مهم، که شرایط آن در مقررات فیده مشخص شده‌است، نیز باعث دریافت بلافاصله درجه‌های استادی بدون نیاز به رسیدن به ریتینگ مشخص‌شده فیده برای هر درجه و کسب نرم‌های استادی می‌شود. هرچند غالباً افرادی که چنین نتایجی را کسب می‌کنند پیشتر آن عنوان استادی یا بالاتر از آن را دریافت کرده‌اند و در نتیجه شمار بسیار اندکی از شطرنج‌بازان با این روش عنوان جدیدی را دریافت می‌کنند.
و گفت: : جمله دنیا از اول تا آخر در برابر یک ساعت غم نیرزد. پس چگونه بود جمله عمر در غم بودن از او با نصیب اندک از او دنیا دکان شیطان است. زنهار که از دکان او چیزی ندزدی که از پس درآید و از تو بازستاند. .
بلی تفسیر این حرف اندکی نیست که صحبت را اثر باشد شکی نیست
کنیزک پسر زاد روزی یکی که ازماه پیدا نبود اندکی
مسعود سال‌های آغاز کودکی را در زادگاهش دره پنجشیر گذراند. در پنج سالگی شامل صنف اول مکتب (دبستان) بازارک گردید. قبل از آن‌که صنف اول را به پایان برساند با خانواده به کابل رفت و در مکتب شاه دوشمشیره شامل شد. اما اندکی بعد، پدرش در سمت قوماندان ژاندارم و پولیس هرات به ولایت هرات رفت و احمدشاه مسعود صنوف دوم، سوم و چهارم را در مکتب موفق شهر هرات به درس و تعلیم ادامه داد. در همین‌جا بود که علوم دینی و مذهبی را نزد مدرس مسجد جامع هرات فرا گرفت. در پایان صنف چهارم با پدرش که از هرات به کابل تبدیل گردید دوباره به شهر کابل بازگشت.
این جهان را سفله‌دان، بسیار او اندک شمر گرچه بسیار است دادهٔ سفله آن بسیار نیست
بسیار مخور، فاش مکن، ورد مساز اندک خور و گه گاه خور و پنهان خور
در روزهای کاری ۵۸۳ تا ۵۸۶، یعنی اندکی بعد از رسیدن به قله تپه هاسبند، تصویر ۳۶۰ درجه‌ای زیر که شامل کل دهانه گسیو می‌شد ثبت گردید.
شهر گنجه بنابر نظر این تاریخ‌نگار همزمان با حمله مغولان، به دست مغول‌ها نابود شد و تنها اندکی از مردم شهر که موفق به فرار شدند، پس از پایان حمله مغول در دوران بازسازی شهر به شهر برگشتند.
در وسط برج، قبر ساده‌ای است که از گچ که صاحب آن معلوم نیست و از قرائن چنان بر می‌آید که تا چندی قبل سطح داخلی برج مرتفع‌تر از زمان کنونی بوده‌است زیرا با اندکی دقت، قسمتی را که در زیر خاک بوده و بعداً خاک برداری شده‌است می‌توان تشخیص داد.
ز وجود عام تو ای شاه شرع حاصل من اگر نباشد بسیار اندکی باید
به سان آتشست اندک به دیدار و لیکن قوت و هیبتش بسیار
در سال ۱۹۲۶ آلن لاکهید، جک نورتروپ (مؤسس شرکت نورتروپ) و کنت جی، با تغییر اندکی که در نام شرکت دادند، اقدام به راه‌اندازی شرکت جدیدی بنام شرکت لاکهید، با استفاده از دارایی‌های شرکت ورشکسته لاکهید، نمودند. این شرکت در طول دو سال نخست آنچنان موفق عمل کرد، که در سال ۱۹۲۹ در هر هفته ۵ هواپیما تولید می‌کرد.
پس از آن که حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین مخالفانش را اندک خواند، به دعوت شیخ عیسی قاسم تظاهراتی با عنوان «لبیک یا بحرین» با حضور بیش از نیم‌میلیون نفر در منامه برگزار شد.