اساس نامه

معنی کلمه اساس نامه در لغت نامه دهخدا

اساس نامه. [ اَ م َ / م ِ ] ( اِ مرکب ) قانونی که برای اداره یک مجمع یا مجلس تنظیم کنند.

معنی کلمه اساس نامه در فرهنگ معین

(اَ. مِ ) [ ع - فا. ] (اِمر. ) قانونی که برای ادارة یک انجمن یا مجلس یا سازمان اجتماعی و سیاسی تنظیم شده باشد.

معنی کلمه اساس نامه در فرهنگ عمید

قوانین و شرایطی برای تشکیل شرکت یا حزب.

معنی کلمه اساس نامه در فرهنگ فارسی

( اسم ) قانونی که برای ادار. یک انجمن یا مجلس یا سازمانی اجتماعی و سیاسی تنظیم شده باشد مجموع. مواد و شرایطی که برای تشکیل شرکت حزب یا انجمنی تنظیم شود .

معنی کلمه اساس نامه در دانشنامه آزاد فارسی

اَساسنا مه
سند یا قراردادی که هدف از تأسیس و نحوۀ ادارۀ اشخاص حقوقی مانند شرکت های تجاری یا مؤسسات غیر تجاری، نهادها، انجمن ها و سازمان ها را مشخص می کند. در شرکت های خصوصی، اساسنامه توسط مؤسسان اولیۀ شرکت تهیه می شود و به تصویب اولین مجمع عمومی شرکت می رسد و هر کس که بعداً وارد شرکت شود نیز باید آن را بپذیرد. اصلاح اساسنامه و تغییر آن در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است. در شرکت های دولتی که بیش از ۵۰ درصد سرمایۀ آن متعلق به دولت است، اساسنامه توسط دستگاه دولتی ذیربط، که نمایندۀ سهامدار بودن دولت در شرکت است، تهیه می شود و حسب مورد به تصویب مجلس یا هیئت وزیران می رسد و برای اصلاح بعدی آن نیز به همین ترتیب عمل می شود. موضوعاتی مانند نوع شرکت (سهامی خاص، سهامی عام، با مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی)، مدت شرکت، میزان سرمایۀ اولیه و سهام، نحوۀ تشکیل مجمع عمومی عادی و فوق العاده، تعداد مدیران، اختیارات مجمع و هیئت مدیره، انتخاب بازرس، و بالاخره نحوۀ انحلال و تصفیۀ شرکت در اساسنامه پیش بینی می شود.

معنی کلمه اساس نامه در ویکی واژه

قانونی که برای ادارة یک انجمن یا مجلس یا سازمان اجتماعی و سیاسی تنظیم شده باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه اساس نامه

شرکت آهن و فولاد ارفع در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ بر اساس نامه ۹۲/۳/۱۸۰۶۵ با نماد معاملاتی " ارفع " در فهرست شرکت‌های بازار دوم فرا بورس به ثبت رسیده و عرضه اولیه سهام در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ انجام شده‌است. سایت نبض بازار طی گزارشی نوشت که شرکت ارفع در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از 40 شرکت برتر بورس مشخص شد.
دکتر فرهت اشاره میکند در ابتدا تلاش کرده است متخصص کلیه شود اما مسئولان دانشگاه گفته اند که نمی‌تواند در رشته جراحی کلیه تخصص بگیرد؛ لذا به مدت سه ماه دوره جراحی شکم (جراحی عمومی) را گذرانده است. با این وجود بر اساس نامه‌ای از مجلس شورای اسلامی در دهه ۳۰ مبنی بر اینکه خارجی‌ها نمی‌توانند تخصص بگیرند، اخراج شده است. سپس به اجبار برای دریافت تخصص اطفال تلاش کرده است و پس از آن علی‌رغم این که علاقه‌ای نسبت به رشته نوزادان نداشته است، فوق تخصص خود را در رشته نوزادان دریافت کرد.