احصائیه

معنی کلمه احصائیه در لغت نامه دهخدا

احصائیه. [ اِ ئی ی َ / ی ِ ] ( از ع ، اِ ) آمار. شمار. دانشی که موضوع آن دسته بندی منظم امور اجتماعی است با شماره ، مانند آمار مالی و سربازگیری و امور جنائی و محصول صنعتی و فلاحتی و غیره.

معنی کلمه احصائیه در فرهنگ عمید

ادارۀ آمار.

معنی کلمه احصائیه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - آمار اماره شمار. ۲ - دانشی که موضوع آن دسته بندی منظم امور اجتماعی است با شماره مانند : آمار مالی آمار سرباز گیری و جز آن . یا ادار. احصائیه . اداره و سازمانی که وظیف. وی سرشماری و تهی. آمار افراد از لحاظهای مختلف و صدور شناسنامه و ثبت موالید و متوفیات و عقد و طق و مانند آنست . توضیح فرهنگستان بجای این کلمه ( آمار ) را برگزیده است .

جملاتی از کاربرد کلمه احصائیه

بدخشان انواع مختلف ناک مانند یخ‌ناک، چینایی، ایتالیایی، بلخی، خواجه صادقی، نشپاتی و قیام را تولید می‌کند. قرار ریاست احصائیه وزارت زراعت ولایت بدخشان در حدود ۲۷ هکتار باغ ناک دارد که از همین مقدار سالانه حدود ۷۰۰ تُن ناک برداشت می‌شود.
جمعیت اسفزار یا سبزوار مطابق آمار اداره احصائیه مرکزی افغانستان در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۸٬۱۴۴ می‌باشد. در شیندند تاجیکان و پشتون‌ها زندگی می‌کنند که اندک از اقوام دیگر را نیز داراست.
بر اساس آمار ریاست احصائیه وزارت زراعت ساحه تحت کشت خرما در ولایت هلمند به ۵۱ جریب زمین می‌رسد. که سالانه حدود ۶۵ هزار کیلو خرما غز آن به دست می‌آید.
شهر پیرانشهر بر اساس احصائیه نفوس سال ۱۳۴۵ دارای ۴۸۴۸ نفر جمعیت بوده که با نرخ رشد ۸/۱ به ۱۰۵۷۲ نفر در سال ۱۳۵۵ افزایش یافته است. بررسی نرخ رشد جمعیت طی سال‌های مختلف ۹۰–۱۳۴۵ نشان می‌دهد این شهر همواره دارای رشد جمعیت مثبت بوده است. همچنین طی سال‌های ۹۵–۱۳۶۵ بیشترین نرخ رشد جمعیتی را تجربه کرده است.
سَمَنگان یکی از ۳۴ ولایت شمالی افغانستان به مرکزیت شهر ایبک می‌باشد. سمنگان در شمال کوه‌های هندوکش واقع شده‌است و به ۷ ولسوالی تقسیم می‌شود که شامل ۶۷۴ روستا می‌باشد. جمعیت آن مطابق احصائیهٔ سال ۱۳۹۹، حدود ۴۳۰٬۴۸۹ نفر است و ۱۱٬۲۱۸ کیلومتر مربع پهناوری دارد. این ولایت توسط ولایت سرپل از غرب، بلخ از شمال، بغلان از شرق و بامیان از جنوب احاطه شده‌است.
این ولسوالی دارای ۲۹۰ قریه، ۵۲۵۶ کیلومتر مربع مساحت و طبق برآورد اداره مرکزی احصائیه در سال ۱۳۹۹ تقریباً ۵۹٬۰۴۳ نفوس دارد که از آن جمله ۲۹٬۹۳۰ نفر مرد و ۲۹٬۱۱۳ نفر آن زن می‌باشد.
ولایت هرات بستر خوب برای رشد درختان ناک است علاقه‌مندی زمین‌داران و باغداران به ناک‌پروری از چند سال به این‌سو زیاد شده و بازار محلی خوب نیز دارد. بر اساس ریاست احصائیه وزارت زراعت حاصلات ناک در ولایت هرات ۸ درصد افزایش یافته‌است. از ۷۸ هکتار باغ ساخته شده در ولایت هرات، سالانه ۸۷۴ تن ناک برداشت می‌شود.
اُرُزگان یکی از ۳۴ ولایت افغانستان به مرکزیت شهر ترین‌کوت است و از ولایات مرکزی افغانستان به‌شمار می‌رود. بر اساس احصائیهٔ سال ۱۳۹۹ ولایت ارزگان ۴۳۶٬۰۷۹ نفر جمعیت، و ۱۱٬۴۷۳٫۷ کیلومتر مربع پهناوری دارد. جمعیت این ولایت را پشتون‌ها، هزاره‌ها و اقلیتی از تاجیک‌ها تشکیل می‌دهند.