الیزابت

معنی کلمه الیزابت در لغت نامه دهخدا

الیزابت. [ اِ ب ِ ] ( اِخ ) نام زوجه زکریا. رجوع به الیصابات شود.
الیزابت. [ اِ ب ِ ] ( اِخ ) ملکه اتریش. در مونیخ بدنیا آمد و در ژنو بقتل رسید ( 1837-1898م. ). پرنسس باویر و زن فرانسوا ژوزف بود.
الیزابت. [ اِ ب ِ] ( اِخ ) شهری در ایالات متحده آمریکا واقع در نیوجرسی در کنار خلیج نوارک . سکنه آن 113000 تن است.
الیزابت. [ اِ ب ِ ] ( اِخ ) ایزابل د فلاندر هنو. ملکه فرانسه. در لیل بدنیا آمد ( 1170-1190م. ). وی دختر کنت بودوئن پنجم بود. با فیلیپ اگوست ازدواج کرد ( 1180 م. ) و مادر لوئی هشتم از «لیون » گردید.
الیزابت. [ اِ ب ِ ] ( اِخ ) ( مادام ) خواهر لوئی شانزدهم. در ورسای بدنیا آمد ( 1764 - 1794 م. ).
الیزابت. [ اِ ب ِ ] ( اِخ ) اتریش. ملکه فرانسه. در وین بدنیا آمد ( 1554 - 1592م. ). دختر امپراتور ماکسیمیلین دوم. وی در سال 1570م. با شارل نهم ازدواج کرد.
الیزابت. [ اِ ب ِ ] ( اِخ ) هنگری ( مجارستان ). از زنان مقدس مسیحیان ، دختر آندره دوم پادشاه مجارستان و همسر لویی چهارم پادشاه تورینژ ( 1207-1231م. ).

معنی کلمه الیزابت در فرهنگ فارسی

( و . ۱۷٠۹ - ف. ۱۷۶۲ م . ) ملکه روسیه ( ۱۷۶۲ - ۱۷۴۱ ) دختر پتر کبیر و کاترین اول . وی نفوذ معنوی فرانسه را در کشور خود تشویق کرد .
از زنان مقدس مسیحیان دختر آندره پادشاه مجارستان و همسر لویی چهارم پادشاه تورینژ .

معنی کلمه الیزابت در فرهنگ اسم ها

اسم: الیزابت (دختر) (عبری) (تلفظ: elizabet) (فارسی: اِلیزابِت) (انگلیسی: elizabet)
معنی: سوگند خدا

معنی کلمه الیزابت در دانشنامه آزاد فارسی

اِلیزابت (۱۵۹۶ـ۱۶۶۲)(Elizabeth)
موسوم به «ملکۀ زمستانی»، همسر فردریک پنجم و دختر جیمز اول، پادشاه انگلیس. از ۱۶۰۳ تا ازدواجش در ۱۶۱۳، در انگلیس بزرگ شد. پذیرش سلطنت بوهم از سوی همسرش در ۱۶۱۹ آغازگر جنگ سی ساله شد. در جنگ سی ساله، بوهم و پالاتیناازدست رفت و خانوادۀ سلطنتی به هلند گریختند. آنان در نهایت فقر در این کشور زندگی می کردند و با بداقبالی ها دست به گریبان بودند. با این حال، الیزابت در تمام دوران تبعید طولانی اش به سبب سرزندگی، زیبایی، و شهامت همیشگی کانون توجه بود. الیزابت سیزده فرزند داشت، ازجمله چارلز لوئیز، که در ۱۶۴۸ به هیئت انتخاب کنندگان بازگشت، روپرت، شاهزادۀ باواریا، که در جنگ داخلی انگلستان در خدمت چارلز اول بود، و سوفیا، مادر جورج اول، پادشاه انگلیس.

جملاتی از کاربرد کلمه الیزابت

الیزابت تئوریر یکی از سهام داران شرکت ریل راه‌آهن پلسر اند تئوریر است.
در سال ۲۰۰۳، او برای دریافت بهترین جایزه در یک فیلم تلویزیونی، «سری کوتاه یا ویژه» برای پیشروترین بازیگر نقش اول جوان برای فیلم «داستان الیزابت باهوش» نامزد دریافت جایزه جوان مستقر در لس آنجلس شد.
الیزابت دامی (متولد ۱۹۵۸)، یک نویسنده کودک و نوجوان است و به خاطر خلق کتاب جرونیمو استیلتن شهرت دارد.
الیزابت یا به روسی الیزاوتا پترُونا (به روسی: Елизаве́та Петро́вна) (۲۹ دسامبر ۱۷۰۹ – ۵ ژانویه ۱۷۶۲) از سال ۱۷۴۱ میلادی تا زمان مرگش، سومین امپراتریس امپراتوری روسیه بود. او کشورش را در دو جنگ معاصر خود یعنی جنگ جانشینی اتریش (۱۷۴۰–۱۷۴۸) و جنگ هفت‌ساله رهبری کرد. در هنگام مرگ او، روسیه بر قلمرویی در حدود ۱۶٬۲۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع حکمرانی می‌کرد.
بیلینگز در ۱۴ ژانویه ۱۸۶۸ در سینت جورج، نیوبرانزویک چشم به جهان گشود. پدرش ادموند و مادرش الیزابت (ساترلند) بیلینگز بود. بیلینگز پنج‌ساله بود که خانواده‌اش به بوستون نقل‌مکان کردند. او در مدرسهٔ بریمر و دبیرستان شبانه تحصیل کرد و در کلاس‌های شبانه در دانشگاه هاروارد حاضر شد. بیلینگز پیش از شروع فعالیت در امور خیریه در نقش پیام‌رسان برای وسترن یونیون و منشی در فروشگاه هنری کار می‌کرد. او در اول اکتبر ۱۸۹۶ با الیزابت چایلد از استمفورد، کنتیکت ازدواج کرد. آن‌ها دو فرزند به نام‌های ادموند جونیور و کاترین داشتند.
در ۳۱ ژانویه سال ۱۸۴۴، آدولف در ابتدا در سن پترزبورگ، با دوشیزه الیزابت میگیلنوین از روسیه، خواهرزاده امپراتور نیکلاس اول روسیه، ازدواج کرد. او کمتر از یک سال بعد از تولد نوزاد دختر مرده اش جان داد. آدولف کلیسای ارتدوکس روسیه سنت الیزابت ۱۸۴۷تا ۱۸۵۵را به عنوان کلیسای مراسم خاکسپاری او بنا نهاد.
الیزابت در پراویدنس، رود آیلند، دختر پزشک هاوارد اوکی (۱۸۴۶–۱۹۰۲) و الیزابت وان به دنیا آمد و یک خواهر به نام آدل داشت.
در ۲۷ آوریل ۲۰۱۰ اعلام شد که پاسابان احتمالاً عنوان نخستین زن ۱۴ تایی را به بانوی کره‌ای «اوه اون-سون» واگذار کرده است، پس از آن پاسابان و چند تن دیگر از اهل فن، صعود اوه به کانگچنجونگا را به چالش گرفتند. پس از دیدار و گفتگویی بین پاسابان و الیزابت هاولی، خانم هاولی اظهار داشت که صعود اوه در اعلام‌های آیندهٔ او مورد بحث و چون و چرا قرار خواهد گرفت!
او دانش‌آموختهٔ دانشگاه مک‌گیل و همسرِ پیتر فیلیپس (نوهٔ الیزابت دوم) است.
در سال ۱۵۵۸، ماری یکم ملکه متعصب کاتولیک انگلستان، دختر هنری هشتم از همسر اولش، کاترین آراگون در حال قتل‌عام پروتستانی‌ها در انگلستان است. تنها وارث ماری، خواهر ناتنی بیست و پنج ساله‌اش الیزابت است. او نیز دختر هنری هشتم است؛ اما از همسر دومش، آن بولین و از همه مهم‌تر یک پروتستانی‌است. الیزابت که پیشتر به دست داشتن در شورش علیه ماری متهم و در بازداشت خانگی بود، آزاد می‌شود. نزدیکان ماری او را تحریک می‌کنند که الیزابت یک پروتستانی و دشمن دین مقدس و کلیسای کاتولیک است و باید کشته شود؛ اما ماری تا آخرین لحظات در شک و تردید می‌ماند تا اینکه براثر تومور سرطانی در رحم خود می‌میرد. در نتیجه الیزابت زنده می‌ماند و ملکه انگلستان می‌شود.