اسپانیولی

معنی کلمه اسپانیولی در لغت نامه دهخدا

اسپانیولی. [ اِ ی ُ ] ( ص نسبی ) منسوب به اسپانیول. اسپانیائی.

معنی کلمه اسپانیولی در فرهنگ عمید

= اسپانیایی

معنی کلمه اسپانیولی در فرهنگ فارسی

اسپانیایی

جملاتی از کاربرد کلمه اسپانیولی

این رمان تا سال ۲۰۰۴ به انگلیسی ترجمه نشده بود و پیش از آن به ۱۸ زبان از جمله زبان چکسلواکی (۱۹۴۶)، صربی (۱۹۵۴)، فرانسوی (۱۹۸۸)، اسپانیولی (۱۹۸۹)، ایتالیایی (۱۹۸۹)، آلمانی (۱۹۹۲)، ترکی و پارسی (۱۹۹۲)، عربی، یونانی، کره‌ای ترجمه گردید. ترجمه‌های اخیر این اثر به زبان‌های عبری (۲۰۰۳)، مجارستانی (۲۰۰۵) و فنلاندی (۲۰۰۸) بوده‌است.
در همان زمان در صدر جدول بهترین موسیقی لاتین قرار گرفت و عکس وی بر روی جلد بسیاری از مجلات لاتین اسپانیولی از جمله رولینگ استون قرار گرفت.
وی برنده جوایزی همچون جایزه سروانتس (مهم‌ترین افتخار ادبی جهان اسپانیولی زبان‌ها محسوب می‌شود) و مدرک افتخاری، شده‌است. جایزه سروانتس گاهی با نوبل ادبیات مقایسه می‌شود.
کتابیست که به منظور تقویت مبانی نسل جوان در و حل گره‌های فکری آنان در سال ۱۳۵۰ تألیف شده‌است. این اثر ارزشمند یک دوره اصول عقائد شیعه به شیوه‌ای بدیع و استدلالی عرضه و ده‌ها نکته دقیق علمی و فلسفی در آن تبین شده‌است. نسخه اولیه این کتاب تحت عنوان نقد و طرح اندیشه‌ها در مبانی اعتقادی به زبانهای اسپانیولی و عربی ترجمه گشته‌است.
این خواننده و ترانه سرای باسک اسپانیولی بیشتر به واسطه صدای صمیمی و تصنیف‌های زیبایش شناخته می‌شود.
او علاوه بر زبان مادری خود (انگلیسی)، بر زبان اسپانیولی تسلط کامل دارد و در حال آموختن زبان فارسی است.
ساخت نزدیک به ۳۰ فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، عربی از دیگر کارهای او هستند.
ریتم اشعار صبح (شاملو) را با ریتم اشعار اسپانیولی و اشعار آمریکای لاتینی بعد از لورکا می‌شود مقایسه کرد. دنیای پر از اشکال و تصاویر نابرابر نیما یوشیج که نتیجه خشکی (در بهترین آثارش) به دهان‌مان می‌برد، با احساسات از بند رسته صبح (شاملو) به راه افتاده‌اند و ما را به نقاط عمیقِ درد پاشیده شده هدایت می‌کنند…
پیشینه ارتش کلمبیا به دهه ۱۷۷۰ و ۱۷۸۰ می‌رسد، زمانی که ارتش مشترک که سربازانش اسپانیولی و بومی‌های آمریکای لاتین بودند تصمیم گرفتند از طریق جنگی انقلابی از امپراتوری اسپانیا جدا شوند و کشور مستقل خود را بسازند.
اسپانیولی ۴۳٪، آندورایی ۳۳٪، پرتغالی ۱۱٪، فرانسوی ۷٪، سایر ۶٪. آندوراها که از لحاظ قومی کاتالان هستند، در کشور خود یک اقلیت هستند. ساکنان اسپانیایی، فرانسوی و پرتغالی 67.7 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. جمعیت آندورا در حدود ۸۵٬۴۷۰ است. همچنین تعداد کمتری از بریتانیایی ها، هلندی ها، آلمانی ها، ایتالیایی ها و سایر اروپایی ها و همچنین آرژانتینی ها، شیلیایی ها، هندی ها، مراکشی ها و اروگوئه ای ها نیز در آندورا به عنوان دیاسپورا زندگی می‌کنند. بیشتر مهاجرین افراد ثروتمند و مرفه هستند.