ایوار

ایوار

معنی کلمه ایوار در لغت نامه دهخدا

ایوار. [ ای ] ( ق ، اِ ) وقت عصر باشد که نماز دیگرش نیز میگویندچنانکه شبگیر صبح را خوانند و راه رفتن وقت عصر را ایوار کردن و وقت صبح را شبگیر نمودن گویند . ( برهان ). وقت عصر را گویند چنانکه شبگیر صبح را. ( جهانگیری ) ( رشیدی ). وقت عصر قریب بغروب که نماز دیگرش گویند سفر و حرکت آن وقت را ایوار گویند و صبح و سحر را شبگیر و هر دو لفظ مصطلح مسافران است چون قافله وقت پسین براه افتد گویند ایوار کرد و اگر وقت سحر براه افتد گویند شبگیر کرد پس ایوار داخل کردن پاره ای از روز است بشب و شبگیر عکس در روز مستعمل است. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) :
تو گر شبگیر در توران نهی روی
به آنان کی رسی کایوار رانند.بندار رازی.شب و روز از رفتن بی درنگ
ز شبگیر و ایوارش آید بتنگ.هاتفی.یکی از لشکریان او که از شبگیر و ایوار فرار و پیکار به تنگ آمده بود. ( حبیب السیر ج 1 ص 352 ).
آوخ نرسیدیم بشبگیر و به ایوار
در سایه همسایه دیوار بدیوار.( از مؤلف انجمن آرا ).

معنی کلمه ایوار در فرهنگ معین

(ق . اِ. ) هنگام عصر، نزدیک غروب آفتاب . مق شبگیر.

معنی کلمه ایوار در فرهنگ عمید

نزدیک غروب آفتاب، عصر، هنگام عصر.
* ایوار کردن: (مصدر لازم ) [قدیمی] سفر کردن هنگام عصر.

معنی کلمه ایوار در فرهنگ فارسی

ایواره: عصر، هنگام عصر، نزدیک غروب آفتاب، ایوارکردن: سفرکردن هنگام عصر
( اسم ) هنگام عصر نزدیک غروب آفتاب مقابل شبگیر .

معنی کلمه ایوار در دانشنامه عمومی

آیوار (کشتی گیر). تاد اسمیت ( انگلیسی: Todd Smith؛ زادهٔ ۳ مارس ۱۹۸۴ ) کشتی گیر کشتی حرفه ای اهل ایالات متحده آمریکا است. او در شوی اسمکداون کمپانی دبلیودبلیوئی کار می کند.
تاد اسمیت بیشتر با نام هنسن که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ آن را بکاربرده شناخته می شود. اسمیت و اریک از سال ۲۰۱۴ در تگ تیمی به نام های وار ماشین، وار ریدرز، وایکینگ اکسپرینس و وایکینگ ریدرز فعالیت کرده اند.

معنی کلمه ایوار در ویکی واژه

هنگام عصر، نزدیک غروب آفتاب. مق شبگیر.

جملاتی از کاربرد کلمه ایوار

جوانی کرده ضایع کی به پیری می‌رسد جایی که بی‌ایوار کمتر کاری از شبگیر می‌آید
ناله در ایوار شوق توشه راهی نداشت بست به غارت کمر فرصت شبگیر برد
ای ساربان، ! خدا را؛ پیوسته متصل ساز ایوار را به شبگیر، شبگیر را به ایوار
وقت تنگ است ای پسر هشیار باش گاه در شبگیر و گاه ایوار باش
آرش سبحانی یکی از امضاکنندگان نامۀ سی فرد مقیم خارج از کشور در تاریخ بیست چهارم دسامبر در سال ۱۳۹۵، برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود که در آن ضمن قیاس حکومت جمهوری اسلامی با داعش، از دونالد ترامپ درخواست شده تحریم‌های موجود علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهادهای مالی وابسته به سید علی خامنه‌ای را تشدید کند. همین‌طور در آن نامه از مواضع سختگیرانه آقای ترامپ علیه حکومت ایران استقبال شده‌بود. پس از انتشار این نامه، اردلان پایوار عضو گروه راک کیوسک از این گروه جدا شد.
خطاب مستطاب خدام امجد اکرم سرکشیک را زیب کلاه گوشه افتخار کرده، انشاء الله بعد از رفع کسالت کویر و رنج ایوار و شبگیر قرب اندیش شهود مسعود اشرف والا و حضور مینو نمون ایشان خواهم شد. شکایت هم از احدی ندارم چنانچه خواست خدائی حقیقت ماجرا تمام تحلی در چشم ایشان تجلی داد، جبران همه چیز خواهند فرمود. و اگر همچنان صورت حال در پرده شبهت ماند معلوم است مشیت الهی تعلق گرفته بود. در ایام اختیار سرکار ایشان بی گناه بی جهت ما خوار و خفیف و خراب و دشمن کام شویم. استدعا از مراحم روز افزون اشرف والا آن است که تا شمار کار بر حسرت و حرمان است، کمترین مملوک جان نثار را به صدور ارقام علیه و رجوع خدمت لایقه سرافراز فرمایند، و بنده خود دانند. هر اوقات با نواب اشرف امجد والا ولی النعم سیف الله میرزا دام اقباله ملاقات افتد از محرومی من بر اندیشند، که از حقایق حالات خدام امجد اکرم ولی النعم سیف الدوله هر جا تشریف دارند رهی را آگهی بخشند زیاده استدعا ندارم و اگر حکایت ناخوشی و گرفتاری جمعی عیال غریب خار راه نبود، همین روزها چاراسبه راه سپار دارالملک می شدم.
اردوگاه کار اجباری وایوارا بزرگترین اردوگاه از میان ۲۲ اردوگاه کار اجباری آلمان نازی در استونی در جریان جنگ جهانی دوم بود. بیش از ۲۰٬۰۰۰ زندانی یهودی در این اردوگاه نگاه داشته می‌شدند، که بیشتر آن‌ها از گتوهای ویلنا و کونو بودند، اما دیگرانی نیز از لتونی، لهستان، مجارستان، و گتو ترزینشتات در میانشان حضور داشتند. وایوارا از آخرین اردوگاه‌هایی بود که تشکیل یافت و دوره فعالیتش میان اوت ۱۹۴۳ تا فوریه ۱۹۴۴ بود.
بی محنت شب‌گیر و غم ایوارت زین راه به منزل که رساند بارت؟
پیش رفته کاروان سالارها کرده طی شبگیرها ایوارها
در دهه ۸۰ دوباره موج مستندسازی در سینمای لتونی ایجاد شد و سینماگرانی نظیر یوریس پودنیکس با فیلم گهواره (۱۹۷۹) به اولین جایزه خارج از خاک اتحاد جماهیر شوروی دست یافتند. گهواره در جشنواره فیلم مستند لایپزیک برنده جایزه بهترین فیلم شد. هم‌چنین او در سال ۱۹۸۷ با کارگردانی فیلم جوان بودن آسان است؟ اولین تولید مشترک لتونی با روسیه را رقم زد و این فیلم مستند در جشنواره فیلم کن ۱۹۸۷ برنده جایزه فیپرشی شد. ایوارس فریمانیس، رولندز کالنیچ، ادوارد پاولز، لیلیتا بورزینا، گونارس کیلینیسکیس و کرلیس سبریس از موفق‌ترین اعضای بدنه سینمای لتونی در این دوران به حساب می‌آیند.
شبم از روی او روز است و روز از زلف مشکین شب به راه جستجو شبگیر ما ایوار را ماند
تا که ایوار باشد و شبگیر کار بر خویش و خلق تنگ مگیر
به پیری و جوانی در طلب، زشتست تقصیرت که ره دور است و ناچار است از ایوار و شبگیرت