آبریزش

معنی کلمه آبریزش در لغت نامه دهخدا

( آبریزش ) آبریزش. [ زِ ] ( اِمص مرکب ) قطره قطره فروریختن آب از سقف و چشم و مانند آن.

معنی کلمه آبریزش در فرهنگ فارسی

( آبریزش ) قطره قطره فروختن آب از سقف و چشم و مانند آن

معنی کلمه آبریزش در ویکی واژه

آب‌ریزش
قطره‌قطره ریختن آب از جایی، آب چکه.
(پزشکی): ریزش اشک از چشم، یا ترشحات مخاط بینی به سبب بیماری یا عوامل دیگر.

جملاتی از کاربرد کلمه آبریزش

عوارض جانبی بالقوه شامل سردرد، درد معده، کمر درد، درد عضلانی، درد مفاصل، درد قفسه سینه، عفونت، علائم شبیه آنفولانزا، لرز، تپش قلب، فشار خون بالا، غش، استفراغ، ناراحتی معده، یبوست، افزایش اشتها، وزن افزایش وزن، ادم، خواب آلودگی، کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی، فراموشی، تفکر غیرطبیعی، بینایی غیرطبیعی، اختلال در حس چشایی، لرزش، آبریزش بینی، سرفه، مشکل در تنفس، گلودرد، برونشیت و بثورات پوستی.

داده‌های کوتاه مدت (۸ هفته) نشان‌دهنده کاهش تحریک‌پذیری، بیش فعالی، گفتار نامناسب و کلیشه است، اما هیچ تغییری در رفتارهای لتارژیک مشاهده نمی‌شود. عوارض جانبی شامل افزایش وزن، خواب آلودگی، آبریزش دهان و لرزش است. پیشنهاد می‌شود کودکان و نوجوانان هنگام مصرف این دارو به‌طور مرتب تحت نظارت باشند تا ارزیابی شوند که آیا این گزینه درمانی پس از استفاده طولانی مدت هنوز مؤثر است و توجه داشته باشید که آیا عوارض جانبی بدتر می‌شود. برای درک اینکه آیا این دارو برای کودکان پس از استفاده طولانی مدت مفید است، مطالعات بیشتری لازم است.
اسهال، استفراغ، تهوع، کوفتگی عضلات، عطسه و آبریزش بینی از علائم فرعی این بیماری است که چنانچه با ۲ تا ۳ علامت اصلی همراه باشد فرد مشکوک به این بیماری است.
علائم معمولاً شامل برآمدگی‌هایی روی پوست (کهیر)، خارش، صورت و پوست سرخ (برافروختگی)، یا لب‌های متورم است. افرادی که دچار ورم زیر پوستی (آنژیوادم) شده‌اند، ممکن است به جای خارش احساس سوختگی داشته باشند. تا ۲۰٪ موارد ممکن است زبان یا حلق فرد متورم شود. دیگر علائم شامل آبریزش بینی و تورم غشای مخاطی روی سطح چشم و پلک (کونژنکتیویت) است. پوست ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن به رنگ آبی دربیاید (سیانوز).
علایم ویروس کرونا شامل: اختلالات تنفسی، آبریزش بینی، سرفه خشک، سرگیجه، گلودرد و بدن درد است که می‌تواند با سردرد و تب نیز همراه باشد و تا چند روز به طول می‌انجامد. در افرادی با نقص دستگاه ایمنی، افراد مسن و کودکان این علایم می‌تواند شدیدتر شده و منجر به سینه‌پهلو و برونشیت شود.[نیازمند منبع]
از افرادی که دچار سرفه و عطسه و آبریزش بینی هستند، حداقل دو متر باید فاصله داشت. سطوح مختلف، از جمله: کلیدها، و گوشی موبایل، و دستگیره‌های درها، و ماشین‌ها را مرتب با پد الکلی یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده ضدعفونی کرد.
ترکیب پادتن با آلرژن موجب آزاد شدن میانجی‌های شیمیایی مانند هیستامین و لکوترینها می‌شود. این میانجی‌ها با افزایش نفوذپذیری مویرگ‌های اطراف و سایر واکنش‌های شیمیایی موجب احتقان بینی و قرمزی، آبریزش بینی، خارش، تورم گلو وسایر علائم حساسیت می‌شوند. علائم از فردی به فرد دیگری متفاوت است. رینیت آلرژیک عارضه بسیار شایعی است و نزدیک به ۱۰٪ مردم از این مشکل رنج می‌برند.
این دارو اغلب در درمان علائم سرماخوردگی (به خصوص سرماخوردگی‌های ویروسی بزرگسالان) مانند آبریزش بینی، سرفه و گلودرد استفاده می‌شود. گاه در مشکلات مشابه مانند حساسیت تنفسی، آلرژی و ... نیز به کار می‌رود. این دارو ترکیب کلرفنیرامین، فنیل‌افرین و فنیل پروپانول آمین است.
زکام به آبریزش بینی به طرف خارج حلق و سینه گفته می‌شود و می‌تواند در نتیجهٔ سرماخوردگی ساده یا آلرژیهای فصلی ایجاد شود یا دنبالهٔ یک بیماری مهم‌تر مانند سرخک و آنفلوآنزا باشد.