آمینو اسید
معنی کلمه آمینو اسید در دانشنامه عمومی

آمینو اسید

معنی کلمه آمینو اسید در دانشنامه عمومی

آمینو اسید. اسیدهای آمینه یا آمینواسیدها ترکیباتی آلی متشکل از گروه های عاملی، آمینو و کربوکسیلیک اسید هستند. بیش از ۵۰۰ آمینواسید در طبیعت وجود دارد. این ترکیبات را می توان بر اساس مکان گروه های عاملی هسته، به عنوان اسیدهای آمینه آلفا ( α - ) ، بتا ( β - ) ، گاما ( γ - ) یا دلتا ( δ - ) طبقه بندی کرد. مهم ترین آن ها آمینواسیدهای آلفا هستند. در زیست شیمی اسیدآمینه هایی که در آن ها گروه های آمینو و کربوکسیلیک اسید هر دو به کربنی یگانه چسبیده اند، آمینواسید آلفا می گویند.
۲۲ اسیدآمینه آلفا واحدهای تشکیل دهنده پروتئین هستند. دسته بندی دیگر بر اساس قطبیت، یونیزاسیون و نوع گروه زنجیره جانبی ( آلیفاتیک، غیر حلقوی، معطر، حاوی هیدروکسیل یا گوگرد و غیره ) مربوط می شوند. اسیدهای آمینه در هنگام ساخته شدن پروتئین ها طبق رمز ژنتیکی بر اساس الگویRNAیپک یا mRNA به یکدیگر می پیوندند. اسیدهای آمینه علاوه بر نقش در ساخت پروتئین ها، در تعدادی از فرآیندها مانند انتقال پیام های عصبی و بیوسنتز شرکت می کنند. گمان می رود که آن ها نقش کلیدی در پیدایش حیات روی زمین داشته اند.
هر اسید آمینه، از یک کربن نامتقارن به نام کربن α تشکیل یافته است که با چهار گروه مختلف کربوکسیل ( COOH ) اتم هیدروژن، گروه آمینه بازی ( NH۲ - ) و یک زنجیره غیر جانبی ( R - ) پیوند برقرار می کند. ریشه R ممکن است یک زنجیره کربنی یا یک حلقه کربنی باشد. عوامل دیگری مانند الکل، آمین، کربوکسیل و نیز گوگرد می توانند در ساختمان ریشه R شرکت کنند. زنجیره جانبی خود چندین اتم کربن دارد و آنها را به ترتیبی که از کربن آلفا، فاصله می گیرند، با حروف بتا ( β ) ، گاما ( γ ) و دلتا ( δ ) نشان می دهند. اگر در حالی که عامل COOH روی کربن آلفا قرار داد عامل NH۲ روی کربن هایی غیر آلفا قرار گیرد. نوع اسید آمینه به β، γ یا δ تغییر خواهد کرد. اسیدهای آمینه آزاد به مقدار بسیار ناچیز در سلول ها وجود دارند. بیشتر اسیدهای آمینه آلفا در سنتز پروتئین شرکت می کنند، در صورتی که اسیدهای آمینه بتا، گاما و دلتا واسطه های شیمیایی هستند. بیشتر اسیدهای آمینه در pH هفت به صورت دو قطبی در می آیند یعنی گروه NH۲ پروتون می گیرد و گروه COOH هیدروژن خود را از دست می دهد و به صورت –COO - در می آید. زنجیره جانبی ( گروه ) R برای پروتئین ها می تواند یکی از ۲۰ حالت مختلف ممکن باشد و بدین ترتیب یک الفبای بیست حرفی برای ساخت پروتئین ها به وجود می آید. این بیست اسید آمینه می توانند با هر ترکیب و به هر تعداد در کنار هم آمده و به ساخت پروتئین منجر شوند.
معنی کلمه آمینو اسید در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آمینو اسید در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه آمینو اسید

معنی کلمه آمینو اسید در دانشنامه آزاد فارسی

آمینو اسید. رجوع شود به:اسید آمینه

معنی کلمه آمینو اسید در ویکی واژه

آمینواسید
(جانوری): اسیدآمینه.

جملاتی از کاربرد کلمه آمینو اسید

مقداری از آرژنین در بدن انسان متناسب با تقاضا از گلوتامین و سیترولین تولید می‌شود اما در عین حال مقادیر مورد نیازی نیز باید از طریق غذاهای پروتئینی تأمین شود؛ به همین دلیل در دسته آمینو اسیدهای نیمه ضروری طبقه‌بندی می‌شود. آرژنین در بدن به عنوان پیش ساز نیتریک اکسید عمل می‌کند و تأثیر بسیاری بر چرخه نیتریک اسید در بدن دارد.
ماتریس های امتیاز دهی مختلف برای دادن وزن های متفاوت و مناسب شرایط به حالات مختلفی که ممکن است رخ دهند، ساخته می شوند. این ماتریس های وزن دار به ویژه در هم تراز سازی توالی های پروتئینی کاربرد دارند زیرا فراوانی آمینو اسید های مختلف با یکدیگر متفاوت است.
بادام زمینی حاوی مقدار زیادی پولی فنول، آنتی‌اکسیدان، فلاونوئیدها و آمینو اسید هستند. تحقیقات نشان داده‌است که تمام ترکیبات ذکر شده برای سلامت بدن انسان بسیار مفید می‌باشند.
نخستین آمینو اسید کشف شده توسط دانشمندان آسپاراژین می‌باشد که در سال ۱۸۰۶ توسط دانشمندان فرانسوی کشف شده‌است.
برای نوکلئیک اسیدها برابر ۴ و برای آمینو اسیدها برابر ۲۰ است.
حیوانات آمینو اسیدهای آروماتیک را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، اما همه گیاهان و میکرو ارگانیسم‌ها باید آمینو اسیدهای آروماتیک مورد نیاز خود را از طریق مسیر متابولیکی شیکیمات سنتز کنند.
آنزیم‌ها معمولاً بسیار بزرگتر از بسترهای آنها هستند. دامنه اندازه از ۶۲ اسید آمینه باقی‌مانده برای برای مونومر ۴-اگزالوکروتونات تائوتومراز، تا ۲۵۰۰ باقی‌مانده در سنتاز اسیدهای چرب حیوانات متفاوت است. تنها بخش کوچکی از ساختار آنها (حدود ۲–۴ آمینو اسید) که سایت کاتالیزوری نام دارد به‌طور مستقیم در کاتالیز درگیر است. این سایت کاتالیزوری در کنار یک یا چند سایت اتصال دهنده قرار دارد که در آن مانده‌ها بسترها را جهت می‌دهند. سایت کاتالیزوریک و سایت اتصال دهنده، سایت فعال آنزیم را تشکیل می‌دهند. اکثریت باقیمانده ساختار آنزیم به منظور حفظ جهت‌گیری دقیق و پویایی محل فعال در حضور دارد.
دی‌اکسیدکربن از سوخت‌وساز چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در بدن تولید می‌شود. سطح دی‌اکسیدکربن در تنفس‌های کوتاه و ناقص زیاد می‌شود. نیتریک اکسید از سنتز آرژنین در قسمت‌های مختلف بدن مثل سینوس‌ها تولید می‌شود. آرژنین یک نوع آمینو اسید است که در انواع مختلف غذاها به ویژه گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر و مغزها وجود دارد. احتمال جذب آن هنگام تنفس نیز وجود دارد.
اگر شما اخیراً این مقاله را به‌عنوان صفحهٔ نیازمند ترجمه برچسب زده‌اید، لطفاً عبارت{{جا:نیاز به ترجمه|صفحه=آمینو اسیدهای آروماتیک |زبان=نامشخص |نظر= }} ~~~~را به پایین این بخش از فهرست صفحه‌های نیازمند ترجمه به فارسی بیفزایید. لطفاً
مطابق این فرضیه، حباب‌های گازی متان و آمونیاک از دهانه آتشفشان‌های زیر دریا خارج شده و در حباب‌های زیر دریا محبوس می‌شدند. متان و آمونیاک مورد نیاز برای تشکیل آمینو اسیدها، درون حباب‌ها در مقابل صدمات حاصل از پرتو فرابنفش محفوظ می‌ماندند، واکنش داده و مولکول‌های آلی ساده را پدیدآورده‌اند. این حباب‌ها، از مولکول‌های متان و آمونیاک در برابر تجزیه توسط پرتو فرابنفش نور خورشید محافظت می‌کردند. با این حساب، این فرضیه توضیح می‌دهد که چرا با وجود این در زمان پیدایش حیات (حدود چهار میلیارد سال پیش) جو زمین فاقد لایه اوزون بود، پرتو فرابنفش مولکول‌های آلی اولیه را تجزیه نکرده‌است.