آلوده کردن

معنی کلمه آلوده کردن در ویکی واژه

آلوده‌کردن
کثیف و ناپاک کردن (اعم از مادی یا معنوی).
(گفتگو): معتاد کردن به مواد مخدر یا الکل.
(گفتگو): قرض‌دار کردن کسی که قدرت ادای آن را نداشته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه آلوده کردن

انتشار دی‌اکسید کربن مهم‌ترین و آشکارترین سهم را در تغییرات آب و هوایی دارند. پیامدهای انتشار گاز دی‌اکسید کربن صرف نظر از ارتفاع نقطه انتشار، مشابه هم هستند. وسایل نقلیه زمینی فرودگاه که توسط مسافران و کارکنان برای دسترسی به فرودگاه‌ها استفاده می‌شوند و همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از صنعت هوانوردی مربوط به ساخت و ساز فرودگاه یا ساخت هواپیما نقش خاص خودشان را در آلوده کردن هوا به جای می‌گذارند.
چنان نوشی بزهر آلوده کردند جگر پر خون دلش پالوده کردند
پزشکان ارتش ایالات متحده در فیلیپین پنج زندانی را به طاعون بوبونیک آلوده کردند و در ۲۹زندانی بری بری ایجاد کردند. چهار نفر از افراد مورد آزمایش در نتیجه فوت کردند. در سال۱۹۰۶، پروفسور ریچارد پی استرانگ از دانشگاه هاروارد عمداً ۲۴ زندانی فیلیپینی را به وبا مبتلا کرد که به نوعی به طاعون بوبونیک آلوده شده بودند. او این کار را بدون رضایت بیماران و بدون اطلاع آنها از کاری که انجام می‌دهد انجام داد. همه افراد بیمار شدند و ۱۳نفر مردند.
تا زمان انتشار پک‌من نسخه ۴٫۰٫۰ مدیریت بسته آرچ قابلیت پشتیبانی از بسته‌های امضا شده را نداشت. بسته‌ها و متادیتای آنها زمان دانلود و نصب تأیید نمی‌شد و این باعث می‌شد تا بسته‌های دستکاری شده یا میرورهای غیررسمی مخازن توانایی آلوده کردن سیستم را داشته باشند.
زن جوانی به اسم «ارین براکویچ» (جولیا رابرتس) با داشتن سه فرزند و در حالی که از شوهرش طلاق گرفته و بیکار است، پس از گذراندن ماجراهایی موفق می‌شود به عنوان دستیار یک وکیل شروع به کار کند. گرچه هیچ‌کس او را در این شغل جدیدش جدی نمی‌گیرد، اما طولی نمی‌کشد که تقریباً به تنهایی یک شرکت قدرتمند که متهم به آلوده کردن منبع آب شهر، است را سرنگون می‌سازد.
ابوطالب اردکانی(۱۳۰۰ _ ۱۳۲۲)که از وی به نام ابوطالب یزدی نیز یاد می‌شود، جوانی ایرانی بود که در سال۱۳۲۲در حین انجام طواف در مسجدالحرام دچار حالت استفراغ شد و توسط مأموران عربستان سعودی دستگیر و به اتهام قصد آلوده کردن خانه خدا، در دادگاه محاکمه و سپس اعدام شد. خبر قتل وی باعث واکنش‌های شدید مردم و علما در ایران و عراق و سایر کشورهای اسلامی شد و همچنین موجب قطع ارتباط دیپلماتیک ایران و عربستان و امتناع ایران از فرستادن حجاج برای چهار سال گشت.
مهتاب رخت به مشگ ناب آلوده کردند به مشگ ناب آب آلوده
هم‌اکنون شرکت شورون چهارمین غول نفتی جهان و دومین شرکت بزرگ نفتی ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. درآمد آن براساس آمار سال ۲۰۱۱ معادل ۲۵۳٫۷۶ میلیارد دلار بود و ۶۲٫۰۰۰ کارمند در استخدام خود داشت. چندین شرکت خودروسازی از جمله جنرال موتورز و تویوتا، برای آزمایش خودروهای خود، تنها از بنزین تولیدی شورون استفاده می‌نمایند. در شورون نیز همانند دیگر شرکت‌های نفتی، حوادث غیرمترقبه و انفجارهایی در حین کار، وجود داشته‌است و انجمن‌های فعال در زمینه محیط زیست نیز، چندین بار از این شرکت به دلیل آلوده کردن محیط زیست، شکایت کرده‌اند. تنها پروژه شورون در پالایشگاه ریچموند، ۱۱ میلیون پوند مواد سمی تولید کرده و بیش از ۳۰۴ حادثه به بار آورده‌است.
بلوفلد، که دوباره توسط والتز به تصویر کشیده شد، در فیلم باند ۲۰۲۱ زمانی برای مردن نیست ظاهر می‌شود. او از زمان دستگیری اش به مدت پنج سال در سلول انفرادی در زندان بلمارش نگهداری می‌شود، اما به‌طور مخفیانه اسپکتر را اداره می‌کند در حالی که تظاهر به جنون می‌کند. بلوفلد از عواملی می‌خواهد که سلاح بیولوژیکی «هراکلس» را بدزدند و باند را به یک جلسه مأموران بلندپایه اسپکتر به امید آلوده کردن و کشتن او فریب دهند.
نه عاریش از دامن آلوده کردن نه‌اش بیم ننگی، نه پروای نامی
گفت: ای خداوند روی زمین! لایق قدر بزرگوار پادشاه نباشد دست همت به مال چون من گدایی آلوده کردن که جو جو به گدایی فراهم آورده‌ام.
دفن کردن مردگان هم گناه شمرده می‌شد. اجساد مردگان در مکان‌هایی به نام دخمه در معرض دسترس کرکس‌ها و سگ‌ها قرار می‌گرفتند. دلیل این کار این بود که آن‌ها بر این باور بودند وقتی روح بدن را ترک می‌کند، بدن شروع به تجزیه می‌کند و آلوده می‌شود. غیر زرتشتیانی که در شاهنشاهی زندگی می‌کردند، مثل مسیحیان، قبرها را بالاتر از سطح زمین درست می‌کردند که برای زرتشتیان قابل پذیرش بود. اما با حمله مسلمانان، دیده می‌شود که آن‌ها اجساد را در زمین دفن می‌کردند که از نظر زرتشتیان آلوده کردن زمین بود.
ویسئو و همکاران مدعی هستند این استدلال "در ادبیات حریم خصوصی به عنوان یک مانع برای توسعهٔ عملی استراتژی‌های حفاظت از حریم خصوصی ثبت شده و آن هم مربوط به طبیعت مبهم و نمادین اصطلاح "حریم خصوصی" می‌شود." آن‌ها توضیح دادند که حریم خصوصی یک مفهوم انتزاعی است و مردم تنها زمانی نگران آن خواهند شد که حریم خصوصیشان از بین رفته باشد و آن‌ها از دست دادن حریم خصوصی را، با مردمی که می‌دانند که سوراخ لایه اوزون و گرم شدن کره زمین تحولاتی منفی هستند اما «دستاوردهای فوری رانندگی با ماشین به محل کار یا استفاده از اسپری مو برایشان بیشتر از زیان‌های اغلب نامرئی آلوده کردن محیط زیست مهم است»، مقایسه می‌کنند.
از دهه۱۹۵۰ تا۱۹۷۲، کودکان ناتوان ذهنی در مدرسه ایالتی ویلوبروک در استاتن آیلند، نیویورک، عمداً به هپاتیت ویروسی مبتلا شدند تا تحقیق‌های که هدف آن کمک به کشف واکسن بود. از سال۱۹۶۳ تا۱۹۶۶، سائول کروگمن از دانشگاه نیویورک به والدین کودکان دارای معلولیت ذهنی قول داد که فرزندانشان در ازای امضای فرم رضایت برای اقداماتی که به ادعای او «واکسیناسیون» است، در ویلوبروک ثبت نام کنند. در حقیقت، این روش‌ها شامل آلوده کردن عمدی کودکان به هپاتیت ویروسی با تغذیه آنها با عصاره ساخته شده از مدفوع بیماران مبتلا به این بیماری بود.
تو از افلاک میگوئی، من از خاک مرا آلوده کردند و ترا پاک
به دشنامی توان آلوده کردن لب شیرین درد آشام خود را