آفند

معنی کلمه آفند در لغت نامه دهخدا

( آفند ) آفند. [ ف َ ] ( اِ ) جنگ. خصومت :
دلیر و جهانسوز و پرخاشخر
جز آفند کاری ندارد دگر.فردوسی.آورد پیامی که مبادا که خوری می
مستک شوی و عربده آغازی و آفند.سوزنی.
افند. [ اَ ف َ ]( اِ ) آفند. ( از مؤید الفضلاء ). رجوع به آفند شود.

معنی کلمه آفند در فرهنگ معین

( آفند ) (فَ ) ( اِ. ) خصومت ، دشمنی ، جنگ .

معنی کلمه آفند در فرهنگ عمید

( آفند ) جنگ، پیکار، نبرد، دشمنی: ابری بفرست بر سر ری / بارانْش ز هول و بیم و آفند (بهار: ۲۸۸ ).

معنی کلمه آفند در فرهنگ فارسی

( آفند ) ( اسم ) خصومت دشمنی جنگ پیکار.
جنگ خصومت
جنگ، پیکار، نبرد، دشمنی
آفند

معنی کلمه آفند در ویکی واژه

(قدیم): جنگ و جدال. خصومت، دشمنی. ابری بفرست بر سر ری/ بارانْش ز هول و بیم آفند.‌«ملک‌الشعرای‌بهار

جملاتی از کاربرد کلمه آفند

آفندی کلیتیشی کالیسو کیتیشی شیلیسو نسندیشی دل زیر و زبر دارم
در ۱۱ ژوئن ۱۹۲۰ میلادی ارتش چهارم برای سومین بار و به عنوان جزئی از جبهه غربی جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی برای شرکت در جنگ شوروی و لهستان پدید آمد. آفند در این جبهه از ژوئیه شروع شد و در ۵ هفته ارتش چهارم با ۸۰۰ کیلومتر پیشروی بخش‌های بزرگی از بلاروس و لهستان را اشغال نمود و در ۱۶ اوت نیروهای لهستانی را تا پشت رود وکرا عقب راند.
آفند، حمله یا تک حالت و وضعیت نیرو با هدف پیشروی و حمله به دشمن، نابودی نیرو، تصرف زمین، کشف توان دشمن و موارد همسان آن است. به عبارت دیگر آفند عملیاتی نظامی در میدان نبرد است در فرایند آن که نیروهای درگیر در جنگ برای تصرف قلمرو نیروهای دشمن، دستیابی به غنیمت‌های جنگی یا رسیدن به جایگاه استراتژیک بهتر می‌کوشند. آفند ممکن است بر روی زمین، در دریا یا هوا به انجام برسد.
... تا پنج سال دیگر ما هیچ پیروزی نداریم. ممکن است در صورت داشتن وسائلی که در طول پنج سال به دست می‌آوریم قدرت عملیات انهدامی یا مقابله به مثل را داشته باشیم و بعد از پایان سال ۱۳۷۱ اگر ما دارای ۳۵۰ تیپ پیاده و ۲۵۰۰ تانک و ۳۰۰۰ قبضه توپ و ۳۰۰ هواپیمای جنگی و ۳۰۰ هلیکوپتر باشیم و قدرت ساخت مقدار قابل توجهی از سلاح‌های لیزری و اتمی که از ضرورتهای جنگ در آن موقع است را داشته باشیم، می‌توان گفت به امید خدا بتوانیم عملیات آفندی انجام دهیم…
ارتش سفید پیشروی‌های راهبردی را در این آفند به دست آورد اما در همان حال ارتش سرخ در حال گردآوری نیروهای خود در بال جنوبی بود تا بتواند با یک ضدحمله پیشروی دشمن را متوقف نماید. این ضدحمله به فرماندهی میخائیل فرونزه در ۲۲ آوریل آغاز شد.
عجب اینکه، موفقیت‌های اولیه آلمان در این آفند احتمالاً موجب تضعیف روحیه سربازان آلمانی و تسریع شکست آلمان شد؛ زیرا تا پیش از این فرماندهان آلمانی به سربازان خود می‌گفتند که کمبود مواد غذایی و سایر منابع در تمام طرف‌های جنگ وجود دارد اما وقتی که سربازان آلمانی خطوط متفقین را می‌شکافتند با بررسی سنگرهای دشمن متوجه می‌شدند که تغذیه و پشتیبانی نیروهای متفقین از آلمانی‌ها بسیار بهتر است و رهبران تا کنون به ایشان دروغ می‌گفتند.
آفند بهاره آلمان یا نبرد قیصر که با نام آفند لودندورف هم شناخته می‌شود سلسله عملیات‌هایی است که در جنگ جهانی اول در جبهه غربی توسط امپراتوری آلمان از ۲۱ مارس ۱۹۱۸ آغاز شد. پس از ورود ایالات متحده آمریکا به جنگ جهانی اول در آوریل ۱۹۱۷ میلادی، امپراتوری آلمان متوجه شد که تنها بخت پیروزی آلمان در این جنگ آن است که بتواند پیش از انتقال کامل سربازان و تجهیزات آمریکایی از اقیانوس اطلس به جبهه‌های نبرد اروپا متفقین جنگ جهانی اول را شکست دهد. خروج روسیه از جنگ با پیمان برست-لیتوفسک به نیروی زمینی امپراتوری آلمان اجازه می‌داد تا واحدهای بیشتری را از شرق به غرب منتقل کند تا بدین ترتیب آلمانی‌ها ۵۰ لشکر بیشتر از متفقین در غرب داشته باشند.
ابری بفرست بر سر ری بارانش زهول و بیم و آفند
آفند هوایی به تئاتر ماریوپول در ۱۶ مارس ۲۰۲۲، تئاتر درام منطقه‌ای دونتسک در ماریوپل، اوکراین، در جریان آفند روسیه به اوکراین بمباران شد. بر پایه گزارش‌ها، این تئاتر به عنوان پناهگاه حمله هوایی در طول محاصره ماریوپل مورد استفاده قرار می‌گرفت، که گفته می‌شود در روزهای پیش از ۱۶ مارس، ۱۳۰۰ غیرنظامی را در خود پناه می‌داده است، که آفند هوایی باعث کشته شدن حداقل ۳۰۰ نفر از آنها شد.
بار دوم ارتشی با عنوان ارتش یکم در ۱۹ ژوئن ۱۹۱۸ برای مقابله با نیروهای سفید در شرق روسیه ایجاد شد. در آن سال این ارتش در عملیات‌های ارتش سرخ در شرق روسیه مشارکت داشت و هنگام آفند بهاره ارتش سفید روسیه در بهار ۱۹۱۹ میلادی دفاع از استرلیتاماک و اورنبورگ را به عهده داشت.
در ژوئیه ۱۹۱۸ میلادی و با رسیدن نیروهای آمریکایی، متفقین توانستند جبهه‌ها را تثبیت کنند. در اوت ضدحمله متفقین با عنوان آفند صدروزه آغاز شد که نتیجه آن فروپاشی دفاع آلمانی‌ها، سقوط خط هیندنبورگ و تسلیم امپراتوری آلمان در نوامبر ۱۹۱۸ میلادی بود.
گر فر کیان باز به ما روی نماید بیرون رود از کشور ما خواری و آفند
این آفند به متفقین هم ضربه سختی زد اما نتوانست آن‌ها را بشکند. یکی از مشکلات متفقین در این دوران نبود فرماندهی عالی واحد بود که با انتصاب ژنرال فوش به سمت فرماندهی عالی تا حدی اصلاح شد و هماهنگی متفقین برای عملیات‌های بعدی را افزایش داد.