ذوالقعده

معنی کلمه ذوالقعده در لغت نامه دهخدا

( ذوالقعدة ) ذوالقعدة. [ ذُل ْ ق َ / ق ِ دَ ] ( ع اِ مرکب ) یا ذوالقعدة الحرام نام ماه یازدهم از ماههای سال قمری عرب ، میان شوّال و ذوالحجة یکی از اشهر حرم و بدان ماه بسفر نمیشدند و از جنگ قعود میورزیدند. جمع آن ذوات القعدات و تثنیه ذواءالقعدة و ذواء القعدتین است. و هلال این ماه به روی نیکو بینند و روز یازدهم آن عید ولادت حضرت امام رضا علیه السلام است و بیست و نهم آن روز وفات امام محمد تقی است. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه گوید: ثم ذوالقعدة [ ای بعد شوال ] لما قیل فیه ، اقعدوا و کفوا عن القتال. و نیز در همان کتاب گوید: فی الخامس نزول الکعبة و الرحمة من السماء علی آدم و فیه رفع ابراهیم و اسماعیل القواعد من البیت و فی الرابع عشر، زعموا خرج یونس من بطن الحوت و مقتضی هذا القول ان یکون مکث یونس فی بطنه اثنین و عشرین یوماً و هذا عندالنصاری ثلثة ایام کما ذکر فی الانجیل و فی التاسع و العشرین زعموا نبتت شجرة الیقطین علی یونس.

معنی کلمه ذوالقعده در فرهنگ معین

( ~. قَ دَ ) [ ع . ذوالقعدة ] (اِمر. ) = ذی القعده : ماه یازدهم از سال قمری .

معنی کلمه ذوالقعده در فرهنگ عمید

ماه یازدهم از سال قمری، پس از شوال و پیش از ذوالحجه، ذیقعده.

معنی کلمه ذوالقعده در فرهنگ فارسی

پس ازشوال وپیش ازذوالحجه
یا ذوالعقه الحرام نام ماه یازدهم از ماههای سال قمری عرب .
یا ذو القعده الحرام . ماه یازدهم از ماههایی قمری عرب میان شوال و ذوالحجه و آن یکی از ماههای حرام بود و در آنماه جنگ نمی کردند و به سفر نمی رفتند : (( تا ذوالقعده بگذشت و ذوالحجه اندر آمد . ) )

معنی کلمه ذوالقعده در دانشنامه آزاد فارسی

ذوالقَعْده
(در لغت عربی به معنی صاحب صلح؛ در تداول فارسی: ذیقعده؛ ذی القعده)، یازدهمین ماه تقویم هجری قمری. و یکی از ماه های حرام. ۱۱ ذوالقعده روز تولد امام رضا (ع) و ۲۹ آن روز وفات امام محمدتقی (ع) است.

معنی کلمه ذوالقعده در ویکی واژه

ذوالقعدة
ذی القعده: ماه یازدهم از سال قم

جملاتی از کاربرد کلمه ذوالقعده

این پنج بیت را در مشهد مقدس رضوی - که بر ساکنش درود بادا - به ذوالقعده ی هزار و هفت سرودم و در شب پس از آن پدر خویش - که خدایش رحمت کناد - را بخواب دیدم و که کاغذی بدستم داد که بر آن نوشته بودند: «تلک الدار الاخره نجعلها للذین لایریدون علوا» فی الارض و لا فسادا» و العاقبه للمتقین »
نیمۀ ذوالقعده باز از اصفهان رخت ما بر بست گردون ناگهان
جمال آراست، این ماه دل افروز ز ذوالقعده دوم حرف و سیوم روز
دوره تاریخی این بنا براساس مدارک موجود به احتمال فراوان به دوره تیموری تعلق دارند. وجود چندین قطعه سنگ قبر که به قبرهای اطراف تعلق داشته‌اند و به دوره تیموری تعلق دارند ونیز سنگ لوحی بر بالای درگاه ورودی بنا که دارای این متن است: تمت هذه العماره المیمونه الشریفه سلطان الاولیا نظام الحق و الدین تورانشاه علیه الرحمه و الرضوان فی شهر ذوالقعده سنه ثمان و خمسین و ثمانماه هرچند آخرین کلمه این متن به‌طور کامل قابل خواندن نیست اما به احتمال زیاد ثمانماه می‌باشد.