تحریک‌پذیری

معنی کلمه تحریک‌پذیری در فرهنگستان زبان و ادب

{irritability} [روان شناسی] تهییج پذیری غیرعادی و افراطی همراه با ناراحتی زودهنگام و عصبانیت و بی صبری

معنی کلمه تحریک‌پذیری در دانشنامه آزاد فارسی

تَحْریک پَذیری (irritability)
در گیاهان، ویژگی به وجودآورندۀ واکنش هایی مانند گرایش. نمونۀ حساسیت و واکنش نسبت به تماس، حرکت برگ های گیاه میموزا هنگام لمس شدن است. نمونۀ دیگر، بیرون جهیدن پرچم درختچههای زرشک هنگام برخورد حشره ای به آن است. این حرکت باعث می شود اندام های نر گل های این گیاهان به تندی باز شود و گردۀ خود را آزاد کند.

معنی کلمه تحریک‌پذیری در ویکی واژه

تهییج‌پذیری غیرعادی و افراطی همراه با ناراحتی زودهنگام و عصبانیت و بی‌صبری.

جملاتی از کاربرد کلمه تحریک‌پذیری

این نوع از بیماری در هر دو جنس شیوع یکسانی داشته و با علایم تب، بدحالی، ماکولهای اریتماتو در تنه و اندامها و بزرگی کبد و غدد لنفاوی مشخص می‌شود. همچنین بیماران دچار تحریک‌پذیری و دردهای عضلانی و مفصلی می‌شوند. ممکن است آرتریت در هفته‌های اول بروز بیماری و حتی تا ۶–۸ ماه پس از شروع جزو علایم دیده نشود. از عوارض دیگر بیماری پری کاردیت، پلوریت، سروزیت شکمی و تأخیر در رشد (به علت استفاده از استروئیدها در درمان) است.
همچون تمامی داروهای محرک عصبی، این دارو نیز موجب تحریک‌پذیری بیش‌ازحد، روان‌پریشی و توهم می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که این دارو عاملِ اصلی، یا یکی از عوامل مهمِ مرگ ناشی از سوءمصرف‌ها و بیش‌مصرف‌های دارویی بوده‌است. این دارو در ترکیب با «پنتادرون» موجب نارسایی قلب و مرگ شده‌است.
برنامه‌های آموزش ویژه پایدار و فشرده و رفتار درمانی در اوایل زندگی می‌تواند به کودکان کمک کند مراقبت از خود، ارتباطات و مهارت‌های شغلی را کسب کنند. اگرچه روش‌های مداخلات مبتنی بر شواهد علمی برای کودکان اوتیستیک متفاوت است، اما بسیاری از آنها رویکرد روان‌آموزشی را برای تقویت مهارت‌های شناختی، ارتباطی و اجتماعی اتخاذ می‌کنند و در عین حال رفتارهای مشکل‌زا را به حداقل می‌رسانند. در حالی که داروها برای کمک به علائم اصلی یافت نشده‌اند، اما ممکن است برای علائم مرتبط مانند تحریک‌پذیری، بی‌توجهی، یا الگوهای رفتاری تکراری استفاده شوند.}}
علائم این اختلال شامل خرناس کشیدن غیرطبیعی یا پر سرو صدا، خواب آلودگی در طول روز، تحریک‌پذیری و افسردگی است.