ايدا
معنی کلمه ايدا در لغت نامه دهخدا

ايدا

معنی کلمه ايدا در لغت نامه دهخدا

اید ا. [ اَی ْ ی َ دَل ْ لاه ] ( ع جمله فعلیه دعایی ) خدای مؤید دارد. خدای یاری دهد : گفت اید اﷲ الوزیر امیرالمؤمنین وی را [ طاهر ] از فروددست تر اولیاء و حشم خویش بدست گرفته و سینه او بشکافت. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 135 ).

معنی کلمه ايدا در فرهنگ اسم ها

اسم: آیدا (دختر) (ترکی، فارسی، لاتین) (تاریخی و کهن، طبیعت) (تلفظ: āydā) (فارسی: آيدا) (انگلیسی: ayda)
معنی: شاد و خوشحال، درون ماه، مثل ماه، فرشته، گیاهی که کنار آب می روید، شاد، خوش

معنی کلمه ايدا در دانشنامه عمومی

آیدا (آلبوم). آیدا ( انگلیسی: Aida ) یک آلبوم زنده از اجراهای آکوستیک انفرادی درک بیلی، گیتاریست اهل انگلستان است که در سال ۱۹۸۰ در پاریس و لندن ضبط و توسط شرکت اینکوس منتشر شد.
در نقدی که توسط برایان اولونیک در آل میوزیک منتشر شد آمده است که «آیدا یک مدخل فوق العاده زیبا برای یکی از نوازندگان چیره دست جهان است. در واقع، او شبیه هیچ کس دیگری نیست. »
تمام آهنگسازی ها توسط درک بیلی انجام شده اند.
• «پاریس» - ۱۹:۳۶
• «نیگاتا اسنو» - ۰۶:۵۵
• «پژواکی در ذهن دیگری» - ۱۴:۰۷
• درک بیلی – گیتار آکوستیک
آیدا (اپرا). آیدا بیست و ششمین اپرای جوزپه وردی و هفتمین اپرا از دوره سوم اپرانویسی وردی است که در سال ۱۸۷۱ میلادی، در ۴ پرده و به زبان ایتالیایی تنظیم و ساخته شد.
اسماعیل پاشا، خدیو مصر به مناسبت افتتاح کانال سوئز، سفارش ساخت اثری اُپرایی را به جوزپه وردی داده بود. این اپرا بر اساس یادداشت های مصرشناس فرانسوی، آگوست ماریت و چند نویسندهٔ دیگر، دربارهٔ شکوهِ مصر باستان ساخته شده است. این اثر دارای جایگاه هنری ویژه ای است و تاکنون تنها در تالار اپرای متروپولیتن نیویورک بیش از ۱٬۱۰۰ شب اجرا داشته است.
آیدا داستان پرنسس سیاه پوست حبشه ای است، که توسط مصریان دستگیر می شود و به مصر می رود. رادامس، فرمانده لشکر مصر در تلاش برای ثابت کردن عشقش به آیدا و همچنین وفاداری خود به فرعون است. در این بین عشق یک طرفه دختر فرعون به رادمس آشکار می شود.
این اپرا، به سفارش امیر مصر، اسماعیل پاشا در سال۱۸۷۱ نوشته شد و امیر مصر مبلغ ۱۵۰۰۰۰ فرانک بابت این نمایش نامه به وردی پرداخت کرد. اما به علت جنگ بین فرانسه وپروس، در زمان اجرای نمایش وقفه ای چند ماهه به وجود آمد. وردی در ابتدا با توجه به سفارشی بودن در پذیرش کار مردد بود اما زمانی که نام رقبایی چون واگنر و شارل گونو را به عنوان گزینه های بعدی خدیو مصر شنید؛ پیشنهاد را قبول کرد و اپرای آیدا را بر اساس نوشته های آگوست ماریت مصرشناس فرانسوی و چند نویسنده دیگر دربارهٔ دوران تمدن باستانی این کشور ساخت. اپرای آیدا یکی از آثار اصلی اپراخانه های جهان است و اپرای شماره دوازدهم در فهرست اپراهای پر اجرا در سراسر دنیاست.
آیدا در ۴ صحنه تنظیم شده است و تاکنون هزاران بار اجرا شده است. تمام صحنه های داستان، سرشار از حماسه های عاشقانه ای بین آیدا و رادامس است.
خوانندگان معروفی چون ماریا کالاس، لوچیانو پاواروتی، مارگارت پرایس و چیارا در اجرای اپرای آیدا، نقش آفرینی کرده اند.
چندین اقتباس سینمایی از اپرای آیدا انجام شده که مهم ترین آن ها با بازی سوفیا لورن و لوئیز مکسول در سال ۱۹۵۳ و یک اقتباس سوئدی در سال ۱۹۸۷ می باشد. در هر دوی این آثار خوانندگان اپرا اثر را خوانده و بازیگران به جای آن ها لب می زنند. التون جان و تیم رایس از داستان اپرا در تولید موسیقی به همین نام استفاده کردند.
آیدا (فیلم ۱۹۵۳). «آیدا» ( انگلیسی: Aida ) یک فیلم به کارگردانی کلمنته فراکاسی است که در سال ۱۹۵۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به سوفیا لورن، رناتا تبالدی و لوئیز مکسول اشاره کرد.
آیدا (نام). آیدا یک نام برای دختران است که در خط لاتین به صورت های Ada و Aeeda و Aida و Aide و Aidee و Ade، Ajda و Ayeda و Ayda و Ayeeda و Ida و Ieeda و Ieta و Iyeeda نوشته می شود.
این نام یک نام بین المللی است پس در زبان های مختلف معانی گوناگونی دارد اما ریشه این کلمه پارسی است. و از این طریق نیز در زبان های اروپایی گسترش یافته و سپس وارد سایر نام های رایج در بقیه کشورها شده است. نمایشنامه مشهوری به نام اپرای آیدا در ایتالیا ساخته شده است.
تلفظ این کلمه کوتاه در برخی زبان های دیگر ممکن است معانی گوناگونی داشته باشد: مثلا در زبان ایتالیایی این کلمه به معنای شاد و خوشبخت و عشق امین و در ترکی زیبا ماننده ماه و آرامش امین نیز گیاهی است که در کنار آب می روید و در ژاپنی دویدن بر روی زمین معنا می دهد .
• آیدا کیخایی، هنرپیشه ایرانی
• آیدا سرکیسیان، همسر احمد شاملو
• آیدا عبدالله یوا، موسیقی دان و نوازنده هارپ آذربایجانی
• آیدا پناهنده، کارگردان ایرانی
• آیدا هادزیالیچ، سیاستمدار سوئدی
• آیدا تورتورو، هنرپیشه آمریکایی
• آیدا فولچ، هنرپیشه اسپانیایی
• مدل آیدا ( بازاریابی )
• ایدا ( زبان برنامه نویسی )
• توفند آیدا
ایدا (زبان برنامه نویسی). اِیدا ( به انگلیسی: Ada ) یک زبان برنامه نویسی شیءگرا و سطح بالا است که در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط وزارت دفاع آمریکا ایجاد شد. ایدا گسترش یافته زبان برنامه نویسی پاسکال است. برای ایجاد این زبان برنامه نویسی بیش از هر زبان دیگری هزینه صرف شده است.
نام زبان ایدا برای گرامی داشت ایدا لاولیس، ریاضی دان و نخستین برنامه نویس رایانه، انتخاب شده است.
ایدا ۸۳ بسیار از پاسکال تأثیر گرفت و امکان تعریف پکیج را فراهم آورد که داده و عملکرد را با هم بسته بندی می کرد. اِیدا ۹۵ ویژگی شیءگرایی را اضافه کرد که وراثت نوع را شامل می شود. اِیدا ۹۵ در آغاز با سه دغدغه مهم طراحی شد:
• قابلیت اعتماد و نگهداری برنامه،
• برنامه نویسی به عنوان یک فعالیت انسانی،
• و کارآیی.
این بازبینی زبان برای تأمین انعطاف پذیری و توسعه پذیری بیشتر، کنترل بیشتر بر مدیریت ذخیره سازی و هم زمانی، و پکیج گرایی استاندارد شده برای پشتیبانی از نواحی کاربرد مهم، و در عین حال حفظ تأکید اولیه بر قابلیت اعتماد، نگهداری و کارآیی.
یک برنامهٔ ایدا از یک یا بیش از یک واحد تشکیل شده است. واحدهای برنامه ممکن است زیربرنامه ها ( که الگوریتم های قابل اجرا را تعریف می کنند ) ، پکیج ها ( که مجموعه ای از موجودیت ها را تعریف می کنند ) ، واحدهای وظیفه ( که محاسبات هم زمان را تعریف می کنند ) ، واحدهای حفاظت شده ( که عملیاتی برای اشتراک هماهنگ داده ها بین وظیفه ها را تعریف می کنند ) ، یا واحدهای عمومی ( که فرم های پارامتردار پکیج ها و زیربرنامه ها را تعریف می کنند ) باشند. هر واحد برنامه معمولاً شامل دوبخش است: یکی بخش ذکر خصوصیات، شامل اطلاعاتی که باید برای واحدهای دیگر آشکار باشند؛ و دیگری بخش بدنهٔ برنامه، شامل پیاده سازی جزئیاتی که لازم نیست برای واحدهای دیگر قابل رؤیت باشد. بیشتر واحدهای برنامه می توانند به طور جداگانه کامپایل شوند.
ایدا یک زبان برنامه نویسی استاندارد شده و همه منظوره است که در گسترهٔ وسیعی از کاربردها استفاده می شود – از کنترل موشک ها گرفته تا تحویل صورت پرداخت به سیستم کنترل ترافیک هوایی.
ایدا دارای ویژگی هایی است که معمولاً در زبان های برنامه نویسی دیگر یافت می شود و افزون بر آن از شیوهٔ جدید برنامه نویسی نیز برای کنترل سخت افزار مورد نظر تا زمان دقیق سررسید، و برای ایجاد و بهبود برنامه های طولانی و پیچیده توسط گروه های برنامه نویس در دوره های بلندمدت پشتیبانی می کند.
معنی کلمه ايدا در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه ايدا در دانشنامه عمومی

معنی کلمه ايدا در دانشنامه آزاد فارسی

آیدا. آیدا ( ۵۴۷ـ۵۹۰پ م)(IDA)
نخستین پادشاه انگلیاییِ برنیشیا۱. دامنۀ فرمانروایی او احتمالاً فراتر از جنوبِ رود تیز۲ نرفته بود. کشور پادشاهی دئیرا۳ واقع در بین رود تیز۴ و دهانۀ هامبر۵، پس از مرگ او تأسیس شد.
رجوع شود به:انجمن بین المللی توسعه

معنی کلمه ايدا در ویکی واژه

ایدا (جمع ایدا‌ها)
قرص ماه است که برای نامیدن دختران به کار میرود.

جملاتی از کاربرد کلمه ايدا

ادعاهایی که هرگز پايدار نشده و هیچ گواهی برای آن پيشنهاد نشده. حتی امروز پس از گذشت ۵۵ سال و پیشرفت دانش گذشته‌نگاری (تاریخ) هرگز چیز تازه‌ای در این زمینه دیده نمی‌شود. پیداست که مرحوم استاد مشکور در این باره دچار مغالطه تعمیم ناروا شده است.