انجیرک
معنی کلمه انجیرک در لغت نامه دهخدا

انجیرک

معنی کلمه انجیرک در لغت نامه دهخدا

انجیرک. [ اَ رَ ] ( اِ ) علف بواسیر. ( فرهنگ فارسی معین ). گیاهی است از تیره ٔآلاله ها که گلهای آن زرد است. کاسبرگ آن نیز رنگین وشبیه بگلبرگ های آن میشود بقسمی که هفت گلبرگ زرد و سه کاسبرگ سبز دارد. ( از گیاه شناسی گل گلاب ص 198 ).
انجیرک. [ اَ رَ ] ( اِ ) اِنجیره :
کلاغک بیابیا انجیرکم پخته شده
پیرزنکه نتونم بیام انجیرکم سخته شده.( از یادداشت مؤلف ).
انجیرک. [ اَ رَ ] ( اِخ ) دهی است از بخش بافت شهرستان سیرجان با 903 تن سکنه. آب آن از چشمه و قنات و محصول آن غلات و حبوب است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
انجیرک. [ اَ رَ ]( اِخ ) دهی است از بخش حومه مرکزی شهرستان دزفول با100تن سکنه. آب آن از رودخانه دز و محصول آن غلات ، برنج و کنجد است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
انجیرک. [ اَ رَ ] ( اِخ ) دهی است از بخش خاش شهرستان زاهدان با 150 تن سکنه. آب آن از چشمه و محصول آن غلات و لبنیات است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
انجیرک. [ اَ رَ ] ( اِخ ) دهی است از بخش خواف شهرستان بیرجند با 150 تن سکنه. آب از قنات و محصول آن غلات و پنبه است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
انجیرک. [ اَ رَ ] ( اِخ ) دهی است بخش فرمهین شهرستان اراک با 580 تن سکنه. آب آن از قنات و محصول آن غلات ، انگور و میوه است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).
انجیرک. [ اَ رَ ] ( اِخ ) دهی است از بخش مرکزی شهرستان شاه آباد با 257 تن سکنه. آب آن از قنات و محصول آن غلات است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
انجیرک. [ اَ رَ ] ( اِخ ) دهی است از بخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان با 399 تن سکنه. آب آن از چشمه و محصول آن غلات و لبنیات است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه انجیرک در فرهنگ عمید

گیاهی از تیرۀ آلاله، که سرشاخه های سمّی آن خاصیت دارویی دارد.

معنی کلمه انجیرک در فرهنگ فارسی

( اسم ) علف بواسیر
ده از بخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان ٠ آب از چشمه ٠ محصول : غلات و لبنیات ٠

معنی کلمه انجیرک در دانشنامه عمومی

انجیرک (اراک). انجیرک ( اراک ) روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است.
این روستا در دهستان امان آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۳ نفر ( ۸۶خانوار ) بوده است. مردم این روستا عمدتاً به زبان ترکی صحبت می کنند ولی بخشی از آنها هم به زبان فارسی .
انجیرک (استهبان). انجیرک ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان استهبان در استان فارس ایران است.
این روستا در دهستان ایج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۴ نفر ( ۱۲۳خانوار ) بوده است.
انجیرک (بم). انجیرک، روستایی در دهستان روداب غربی بخش بروات شهرستان بم در استان کرمان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۷۲ نفر ( ۲۶ خانوار ) بوده است.
معنی کلمه انجیرک در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه انجیرک

ای رها کرده تو باغی از پی انجیرکی حور را از دست داده از پی کمپیرکی
بقایای آسیاب انجیری مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان استهبان، بخش مرکزی، ۷۰۰ متری شمال غرب شهر ایچ، میان باغات بادام منطقه ایج و انجیرک واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۳۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.