ایادی

معنی کلمه ایادی در لغت نامه دهخدا

ایادی. [ اَ ] ( ع اِ ) جج ِ ید، به معنی دست. ( آنندراج ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || نعمتها و نکوئیها و دستها و این جمع ایدی است و ایدی جمع ید است. ( غیاث ) :
بچشم هر کس او را بزرگی و حشمت
بجای هر کس او را ایادی و کردار.فرخی.آن مهترزاده را بجای من ایادی بسیار است. ( تاریخ بیهقی ).
نه دیده معالی ترا گردون غایت
نه کرده ایادی ترا گردون احصا.مسعودسعد.صواب آن است که جمله... شکر ایادی او را بازرانم. ( کلیله و دمنه ).
در باغ ایادیش بر اشجار مروت
پخته است و رسیده رطب و خار شکسته.سوزنی.نیست آیات کرامات ترا
بجز احسان و ایادی تفسیر.سوزنی.از خنصر چپ عقد ایادیت گرفته
اطفال در آن عهد که ابهام مکیده.ظهیرالدین فاریابی.گر من عواطف تو فراموش میکنم
بادا غمان من چو ایادیت بی شمار.سید حسن غزنوی.چون از حضرت ایشان بازگشت این قطعه در شکر ایادی ایشان انشاء کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ). آثار و ایادی و عواطف و عوارف و مکارم آل سامان.( ترجمه تاریخ یمینی ). که ایادی نعمای او چگونه فایض بوده است. ( جوینی ، از یادداشت مؤلف ). سوابق نعمت بر این بنده داری و ایادی منت. ( گلستان سعدی ). بعضی از ایادی ونعم مولانا الجلیل کافی الکفاة که در... ( تاریخ قم ص 4 ).
- سبق الایادی ؛ سابقه نعمت. حق نعمت :
همه نامداران وگردن فرازان
بزنجیر سبق الایادی مقید.سعدی ( از کلیات چ مصفا ص 692 ).رجوع به سبق شود.

معنی کلمه ایادی در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ ایدی ، ججِ یَد. ۱ - دست ها. ۲ - دستیاران . ۳ - نعمت ها.

معنی کلمه ایادی در فرهنگ عمید

= یَد

معنی کلمه ایادی در فرهنگ فارسی

دستها، جمع ایدی
جمع ایدی جمع الجمع : ید . ۱ - دستها دستان : ایادی ظالمان را قطع کرد . ۲ - دستیاران معاونان. ۳ - نعمتها نیکوییها دهشها .

معنی کلمه ایادی در ویکی واژه

جِ ایدی ؛ ججِ یَد.
دست‌ها.
دستیاران.
نعمت‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه ایادی

نه دیده معالی تو را گردون غایت نه کرده ایادی تو را گردون احصا
عش فی فرح و فی سرور فی دولة صاحب الایادی
به این خاطر می‌توان نتیجه گرفت که این ماه، ماه پرستش میترا بوده‌است و جشن باگایادی که در این ماه برگزار می‌شده نیز جشنی برای میترا بوده‌است، نکته جالب توجه آن است که در تقویم زردشتی این ماه برابر است با ماه مهر و جشن مهرگان که هر دو متعلق به میترا است.
آرامائیس سایادیان (سایادوف) (ارمنی: Արամայիս Սայադյան؛ روسی: Армаис Ваганович Саядов؛ زادهٔ ۱۸ اکتبر ۱۹۳۷) کشتی‌گیر در رشته کشتی فرنگی اهل ارمنستان است. وی در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۱۹۶۱ برنده مدال طلا و در مسابقات قهرمانی کشتی اروپا ۱۹۶۶ برنده مدال نقره شده‌است.
پدر او ادوارد وکیلی بود که با آل کاپون کار می‌کرد و به او برای فرار مالیاتی کمک می‌کرد و به همین دلیل دو هفته پیش از آزادی کاپون از زندان آلکاتراز احتمالاً توسط ایادی او با گلوله کشته شد.
هم ایادی ازو همی بالد هم معالی باو همی نازد
الواح وصایا وصیت‌نامهٔ عبدالبهاء، مبین آثار آیین بهائیت است. این اثر شامل ۳ لوح است، که در آن وظایف ایادیان امرالله و همچنین مقام ولایت امری مشخص گردیده‌ است. عبدالبهاء در این الواح، شوقی افندی را به عنوان جانشین خویش در مقام «ولی امرالله» اعلام می‌کند و نظامی برای انتخابات بیت‌العدل اعظم، مؤسسه‌ای که بهاءالله تشکیل آن را تعیین کرده بود، مشخص می‌نماید. الواح وصایا نخستین بار به‌صورت عمومی در ۳ ژانویهٔ ۱۹۲۲، یک ماه بعد از فوت عبدالبهاء خوانده شد.
آخوند خراسانی هنگامی که برای مقابله با اولتیماتوم روس علما و مردم عراق را مهیای حرکت به سوی ایران کرده بود، در روز سه‌شنبه ۲۰ ذی‌حجه ۱۳۲۹ (۲۱ آذر ۱۲۹۰) درگذشت. برخی مرگ وی را ناشی از مسمومیت توسط ایادی روس می‌دانند. مکان دفن وی در حرم علی بن ابی طالب است.
در معالی و ایادی تا یدبیضا تو راست در حصول شکر و منت رغبت و سودا تو راست
امام اعظم اسلام، عز دولت و دین که سابق است ایادیش بر صداء و سئوال
ای سیاهّی دواتت چون سحر خورشید زای وی ایادیّ حسامت چون طمع مالک رقاب
به هر وقتم که یادآری مدایح را مهیایم به هر وقتت که مدح آرم ایادی را مهیایی
چه دهم شرح مقادیر عطای تو که نیست با ایادی گفت حاصل کان عشر عشیر
ریاست شورای نظامی جنگل در گوراب زرمیخ با میرزا کوچک خان و در لاهیجان با دکتر حشمت بود. نهضت جنگل تنها با قزاقان و ایادی دولتی دست به گریبان نبود، بلکه قوای انگلستان هم در سرکوب جنگلی‌ها نقش مؤثری داشت.
بر اساس شواهد آغاز سال در گاه‌شماری هخامنشی مقارن با آغاز فصل پاییز بوده‌است، که ایرانیان آغاز سال را با جشنی به نام باگایادی همراه می‌کردند و بعدها جشن مهرگان جایگزین جشن باگایادی شده‌است.
از کوشش تو پشت مساعی شده قوی و ز بخشش تو باغ ایادی شده خصیب
در اعتراض به تبعید وی، میرزای نائینی و سید ابوالحسن مدیسه‌ای اصفهانی و میرزا علی شهرستانی راهی ایران شدند و حکومت عراق نیز با شیوه ناپسندی که حکایت از اخراج و تبعید آنان داشت، با ایشان برخورد کرد؛ ولی از آن جا که تبعید علما به زیان انگلیس و عراق تمام شد، ایادی انگلیس به تلاش برخاستند و برای پایان دادن به مسئله تبعید علما به گفتگوهای دیبلماسی پرداختند و مسئله را به پایان بردند و علمای تبعیدی را به نجف بازگرداندند.
اجرام چرخ را ز مساعیش حل و عقد اسلام و شرع را ز ایادیش کار و بار