اونش

اونش

معنی کلمه اونش در دانشنامه عمومی

اونش ( به لاتین: Ünəş ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان یاردیملی واقع شده است.

معنی کلمه اونش در ویکی واژه

معشوق، معشوقه پنهانی ترجیحا معشوق پنهانی دختران و دوشیزگان. مشکل این اسرار مخفیانه را حافظ در آغاز دیوانش به‌خوبی بیان نموده: الا یا ایها الساقی ادرکاسا و ناولها...‌.که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها

جملاتی از کاربرد کلمه اونش

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی وردر برمن و باشگاه فوتبال آینتراخت براونشوایگ اشاره کرد.
نفس جز به فرمان اونشمرد پی مور بی او زمین نسپرد
هرکه بر خوان ولای اونشست بیشک او را خود بهشت اندر خوراست
وصف دروغ نیز دروغ است ازانک پایان رود طبیعت پالاونش
و گفت: که هیچکس نبود با اونشسته و می‌گفت: تو مرا چیزی گفتی که درین جهان نیاید و من تو را جوابی دادم که در هر دو جهان نیاید و چنین بسیار بودی که جوابی همی دادی و کسی حاضرنبودی.
نوری مالکی نخست‌وزیر عراق سپهبد مهدی الغراوی و معاونش سرلشکر عبدالرحمن حنظل و رئیس ستاد او سرهنگ حسن عبدالرزاق را برکنار کرد. وی همچنین سرتیپ ستاد «هدایه عبدالکریم»، فرمانده تیپ پیاده‌نظام سوم را برکنار کرد و به دادگاه نظامی ارجاع داد. نوری مالکی خاطرنشان کرد که به زودی چند تن دیگر از فرماندهان نظامی را برکنار و آنان را به دادگاه نظامی معرفی یا بازنشسته می‌کند.
به دوری از حریم اونشد قطع امید من که برگردد به محفل شمع، چون خامش کنی زودش
تو دیدستی جمال بی نشانی که امروز از حقیقت اونشانی
این متمم در باب چگونگی انتخاب رئیس جمهور و معاونش است.
پس از پیروزی انقلاب ایران، قذافی ضمن حمایت و فرستادن معاونش، لقب ام‌القُرای جهان اسلام را به ایران داد.
اسنابروک در ایالت نیدرزاکسن و هم‌مرز با ایالت نوردراین-وستفالن در میان شهرهای مونستر و برمن قرار دارد و پس از شهرهای هانوفر و براونشوایگ سومین شهر بزرگ این ایالت است. جمعیت این شهر بنابر آمار سال ۲۰۰۸ برابر با ۱۶۳،۲۸۶ نفر است.
اشرادر در هفتم ژانویه ۱۸۳۶ در براونشوایگ زاده شده و در گوتینگن نزد اوالد تحصیل کرد. در سال ۱۸۵۸ او به خاطر رساله‌ای در مورد زبان‌های اتیوپیایی برنده یک جایزه دانشگاهی شد. او در سال ۱۸۶۲ به سمت دانشیار و در ۱۸۶۳ به سمت پروفسور الهیّات دانشگاه زوریخ منصوب شد. و در ۱۸۷۰ در گیسن و در ۱۸۷۳ در ینا تدریس کرد و در ۱۸۷۵ به عنوان پروفسور زبان‌های سامی و آشورشناسی در دانشگاه فریدریش ویلهلم (دانشگاه هومبولت امروزی) برلین به تدریس پرداخت.
جنگندهٔ چندماموریتهٔ اف/ای-۱۸ اف/ئی موسوم به «سوپر هورنت» در واقع مدلی ارتقاء یافته و بزرگتر شده از جنگنده‌های مدل سی و دی می‌باشد که پیشتر قابلیت عملیات در شب به آن‌ها افزوده شده بود. سوپرهورنت‌ها که تقریباً هم‌اندازهٔ اف-۱۵های نیروی هوایی هستند، فرماندهی گروه عملیات رزمی هواپیماهای ناونشین را فراهم خواهد آورد زیرا دارای برد پروازی بیشتر و قابلیت حمل مهماتی است که قبلاً توسط هواپیماهای تهاجمی بازنشستهٔ ای-۶ اینترودر حمل می‌شد.
کارخانهٔ مرکزی این شرکت در شهر اتینگن است، اما چند آبجوسازی دیگر در گوتا، مونشن‌گلادباخ و براونشوایگ دارد.
پس از خدمت در آسیا، در براونشوایک، متس و ماگدبورگ خدمت کرد و در سال ۱۹۱۲ به درجه سرتیپی ترفیع گرفت.
وی در ۲۷ سپتامبر ۱۹۴۰ در روستای آرگل در به دنیا آمد در شهرهای برمن، براونشوایگ، مسکو، و لیون سنگ‌های صلیبی (چلیپاسنگ‌های) وی یادبود قربانیان بیگناه نسل‌کشی ارمنی‌ها را جاودانه ساخته‌اند وی برندهٔ جوایزی همچون مدال موسس خورناتسی در سال ۲۰۰۴ و نشان نرسس شورنالی در سال ۲۰۱۰ شده‌است. وی در ۷ ژوئن ۲۰۱۲ در سن ۷۱ سالگی در ایروان درگذشت.
در هاونی که صبر بکوبد طبیب چون صبر تلخ تلخ شود هاونش
و سخن اوست که بعد از آنکه مرد بسی ریاضت کشید و بسی ادب ظاهر بجای آورده و تهذیب اخلاق حاصل شده انوار عطاهای خدای تعالی در دل خود بازیابد و دل او بدان سبب سعتی گیرد و سینهٔ او منشرح گردد و نفس او بفضاء توحید درآیدو بدان شاد شود لاجرم اینجا ترک عزلت گیردو در سخن آید و شرح دهد فتوحی که او رادر این راه روی نموده باشد تا خلق او را به سبب سخن او و به سبب فتوح او از غیب گرامی دارند و اعزاز کنند و بزرگ شمرند تا نفس اینجا فریفته شود و همچون شیری از درون او بجهد و برگردن اونشیند و آن لذت که در ابتداء مجاهده در خود یافته باشد منبسط گردد چنانکه ماهی ازدام بجهد چگونه دردریا غوص کند و هرگز پیش او را بدام نتواند آورد نفس که بفضای توحید رسد هزار بار خبیث‌تر و مکارتر از آن بود که اول پیش اودر قید نیاید از آنکه در اول بسته بود و این جا گشاده و منبسط گشت و در اول از ضیق بشریت آلت خویش ساخته بود اینجا ازوسعت توحید آلت خود سازد پس از نفس ایمن مباش و گوش دار تا بر نفس ظفر یابی و از این آفت که گفتیم حذر کنی که شیطان در درون نشسته است.
صحبت شیخ به زهر عمل است هرکه با اونشست در عمل است
و گفت: عارف بدون حق بینا و گویا نبود و نفس خود را بدون او حافظ نبیند و سخن از غیر اونشنود.