استراتوس

معنی کلمه استراتوس در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ فر. ] (اِ. ) ابری لایه لایه که پهنة آسمان را می پوشاند و معمولاً باران - زاست ، ابر لایه ای .

معنی کلمه استراتوس در فرهنگ عمید

= ابر * ابر استراتوس

معنی کلمه استراتوس در ویکی واژه

ابری لایه لایه که پهنة آسمان را می‌پوشاند و معمولاً باران - زاست، ابر لایه‌ای.

جملاتی از کاربرد کلمه استراتوس

آخرین فوران ابرآتشفشانی در زمین مربوط به فوران توبا واقع در سوماترای اندونزی در ۷۴٬۰۰۰ سال پیش می‌شود. این فوران فاجعه‌بار که ده‌هزار بار شدیدتر از فوران کوه سنت هلن در سال ۱۹۸۰ بود به‌طور چشمگیری زندگی در زمین را تحت تأثیر قرار داد. پرتاب حجم عظیمی از خاکستر و دی‌اکسید گوگرد به درون استراتوسفر سبب شد تا جلوی تابش نور خورشید به زمین گرفته شده و دمای زمین رو به کاهش گذارد. بنا بر نظر برخی از ژن‌شناسان تأثیر این رویداد بر زندگی انسان فاجعه‌بار بود و احتمالاً شمار آدمیان به تنها چند هزار نفر کاهش یافت.
در کشتی او تحت تأثیر افرادی چون ری مستریو و تریش استراتوس بود..
چرخهٔ ازون-اکسیژن بیان می‌کند که پرتوهای فرابنفش به مولکول اکسیژن برخورد کرده و پیوند میان مولکول‌های اکسیژن را می‌شکند. اتم‌های حاصل با مولکول اکسیژن دیگری واکنش داده و مولکول ازون را تشکیل می‌دهند. سطح ازون با تغییر فصل‌ها، وزش باد و تغییرات خورشید نیز تغییر می‌یابد. ۱۰ درصد مولکول‌های ازون هواکره در لایهٔ تروپوسفر قراردارند و بر خلاف ازون موجود در استراتوسفر، آلاینده به‌شمار می‌آیند و آسیب‌هایی به بافت‌های زیستی انسان و دیگر جانوران می‌رسانند.
دعواهای داخلی بین خانواده مک‌من باعث شد لیندا مک‌من از ترس درخواست طلاق وینس، بیهوش شود و به صندلی چرخ دار نیاز یابد. وینس در ملاعام با تریش استراتوس به او خیانت کرد. استفنی اندکی با استراتوس دشمنی کرد و او را شکست داد. تا چند هفته بعد، وینس توضیح داد از استفنی در برابر استراتوس حمایت می‌کند و به او اجازه داد به‌طور وحشیانه‌ای به استراتوس حمله کند. در رسلمینیای ۱۷ شین توانست وینس را در مسابقه «مبارزه خیابانی» شکست دهد. در طول مسابقه استراتوس یه وینس سیلی زد و به دنبال استفنی افتاد چون ظاهراً از رفتار زن ستیزانه او ناراحت بود.
الکسیس کافمن طرفدار پروپاقرص دیزنی است. با وجود درآمد کم خانواده‌اش در آن زمان، او از سه سالگی تاکنون هر ساله با خانواده به والت دیزنی ورلد می‌رود. او طرفدار تیم هاکی روی یخ زادگاهش یعنی کلمبوس بلو جکتز است. او از تریش استراتوس و ری‌میستریو در کشتی حرفه‌ای تأثیر پذیرفته‌است. اوهم اکنون با رایان کابررا، خواننده، ازدواج کرده‌است. در مه ۲۰۲۳، کافمن اعلام کرد که در دسامبر ۲۰۲۳، منتظر اولین فرزندش است.
در بالای تروپوسفر، معمولاً هواکره به بخش‌های استراتوسفر، مزوسفر و ترموسفر تقسیم می‌شود. هر لایه یک بازهٔ مربوط به خود دارد که در آن دما نسبت به ارتفاع تغییر می‌کند. فراتر از همهٔ این‌ها لایهٔ اگزوسفر جای دارد که آن قدر نازک می‌شود تا به مغناط‌کره برسد. جایی که میدان مغناطیسی زمین با بادهای خورشیدی اندرکنش دارد.
استراتوسفر دومین لایهٔ جو زمین است که از ارتفاع ۱۰ کیلومتری (۶٫۲ مایلی) آغاز شده و تا ارتفاع ۵۰ کیلومتری (۳۱ مایلی) ادامه می‌یابد. ارتفاع استراتوسفر به طول و عرض جغرافیایی و تغییر فصل‌ها بستگی دارد.
این ابرها هنگامی شکل می‌گیرند که دما به‌صورت غیرمعمول سرد باشد و بلورهای یخ در پوشَن‌سپهر (استراتوسفر) زیرین که معمولاً بدون ابر است تشکیل شوند. به این ترتیب در زمان‌های پس از غروب و پیش از برآمدن خورشید، نور آفتاب می‌تواند این بلورهای ابر را که در ارتفاعات حدود ۱۵ تا ۲۵ کیلومتری سطح زمین قرار دارند روشن کند.
این ابر در گرگ‌ومیش شهری وقتی که خورشید میان ۱ تا ۶ درجه زیر افق است، به بهترین صورت دیده می‌شود. این ابر در ایجاد سوراخ لایه ازون نقش دارد و لایه ازون را تخریب می‌کند. «ابر استراتوسفری قطبی» شرایط را برای تولید گاز کلر فراهم می‌کند که یکی از عوامل اصلی تخریب لایه ازون است.
احتمال می‌رود که آکروپلیس مؤثر از انهدام قصرهای مای سنی‌ها باشد، زیرا در این بنا هیچ اثری از آتش‌سوزی و تخریب عمده یک بنای ساخته آن زمان وجود ندارد. بر اساس عقیده ساکنین آتن این منطقه در مقابل تهاجم «دوریان»ها با موفقیت دفاع کرد. اطلاعات باستانی زیادی در مورد موقعیت ساختمان روی این صخره وجود ندارد، غیر از آن که آکروپلیس یک بار توسط کایلون در شورش کایلونی‌ها و دو بار توسط پیسی استراتوس فتح شد که این عملیات طی سلطه یافتن با کودتا محقق گردید. به نظر می‌رسد که دیوار ۹ دروازه‌ای یا «انه آپیلون» در اطراف بزرگ‌ترین چشمه یعنی «کلپسیدرا» در پای شمال غربی ساخته شده بود. در آغاز همان «پیسی استراتوس» بود که مرزی را برای آرتمیس (الهه ماه و شکار) بنا نمود.