بطش

معنی کلمه بطش در لغت نامه دهخدا

بطش. [ ب َ] ( ع مص ) حمله کردن و سخت گرفتن بر کسی : بطش به بطشاً. ( ناظم الاطباء ). حمله کردن بر کسی و سخت گرفتن بر وی یا بطش سخت گرفتن است در هر چیز که باشد. و منه الحدیث : ماذا موسی باطش بجانب العرش. ( از منتهی الارب ). سخت گرفتن و حمله کردن. ( غیاث ) ( از اقرب الموارد ) ( فرهنگ نظام ) ( آنندراج ). سخت گرفتن. ( ترجمان علامه تهذیب عادل ص 26 ) ( تاج المصادر بیهقی ). || خشم راندن. غضب کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به دزی ج 1 ص 94 شود : ان بطش ربک لشدید. ( قرآن 12/85 ). اشد منهم بطشاً. ( قرآن 8/43 و 36/50 ). شما را بجنگ قومی خوانند کی خداوندان نیرو و بطش سخت اند. ( فارسنامه ابن البلخی ). و چون شهامت صرامت سلطان درآفاق مشهور بود و وفور بطش و غلبه او در جهان مذکور. ( جهانگشای جوینی ). چون سلاطین روم و شام و ارمن و آن حدود از بطش و انتقام و رکض و اقتحام او هراسان بودند. ( جهانگشای جوینی ). گفت همچنان از بطش او ایمن نیستم. ( گلستان ). و رایی اندیشیده ام که ما از بطش ایشان بسبب آن اعتراض توانیم کرد. ( ص 34 تاریخ قم ). یکسال بدین منوال حِتار و حصار ببطش و بأس یلان... محصور و منضغط می بود. ( دره نادره چ 1341 هَ. ش. انجمن آثار ملی ص 390 ). جمعی از دلیران سرافراز... نواپردازگشته بِطَیش و بطش بَطِیش ، نَطش سریع آغاز کردند...( همان کتاب ص 430 ). || دلیری کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || افاقه یافتن از تب و هنوز ضعف داشتن ، بطش من الحمی. ( از ناظم الاطباء )( منتهی الارب ). افاقه یافتن از تب. ( آنندراج ). || کار کردن دست کسی : بطشت یده. ( ناظم الاطباء ). || راندن. دوانیدن. ( فرهنگ فارسی معین ).
بطش. [ ب َ ] ( ع اِ ) گرفتگی سخت. ( از ناظم الاطباء ). || باس و حمله. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بطش در فرهنگ معین

(بَ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - سخت گرفتن . ۲ - خشم راندن . ۳ - با خشم حمله کردن .

معنی کلمه بطش در فرهنگ عمید

۱. تندی، خشم، قهر.
۲. حرکت، جنبش.

معنی کلمه بطش در فرهنگ فارسی

حمله کردن، سخت گرفتن، تندی، سختگیری
۱- ( مصدر ) سخت گرفتن.۲- راندندوانیدن . ۳- خشم راندن غضب کردن . ۴- ( اسم ) سخت گیری . ۵- بائ س حمله .
گرفتگی سخت . یا باس و حمله

معنی کلمه بطش در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی یَکَادُونَ یَسْطُونَ: نزدیک است با خشم حمله ور شوند (کلمه یسطون از سطوت به معنای اظهار حالتی خشمگین و وحشتآور است. سطوت و بطش هر دو به یک معنا است و بطش یعنی گرفتن چیزی با خشم وصولت)
معنی نَبْطِشُ: با قدرتی بسیار سخت می گیریم (بطش :گرفتن چیزی با خشم وصولت-دستگیر کردن)
تکرار در قرآن: ۱۰(بار)
اخذ به شدّت ، راستی اخذ (انتقام، عذاب) پروردگارت سخت است، بطش خود به شدّت دلالت دارد چون با شدید توصیف شود، مزید شدّت را می‏رساند. طبرسی و جوهری و قاموس آن را شدّت اخذ معنی کرده‏اند راغب اخذ به صلابت گفته است نا گفته نماند: قدرت و توانائی لازمه اخذ به شدّت است لذا در آیه ، در معنی لازم به کار رفته است یعنی: کسانی را که اهل مکّه قویتر و نیرومندتر بودند هلاک کردیم، همچنین آیه 36 از سوره ق. بطش قهراً به معنی انتقام و عذاب هم به کار می‏رود زیرا این هر دو مصداق اخذ به شدّت‏اند ، روزی اخذ می‏کنیم، انتقام می‏کشیم انتقام بزرگ را. ، لوط از اخذ و عذاب ما آنها را ترسانید. ، به نظر می‏آید که مراد از بطش انتقام و تنبیه است و آنها انتقام عادلانه نداشتند لذا هود به آنها گفت: چون انتقام گرفتید مانند ستمگران انتقام می‏کشید اندازه جرم را مراعات نمی‏کنید.

معنی کلمه بطش در ویکی واژه

سخت گرفتن.
خشم راندن.
با خشم حمله کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه بطش

ابتهاج در گفتگو با مجلهٔ مهرنامه در مهر ۱۳۹۲ دربارهٔ روابطش با حزب توده گفته است:
گرچه او موفق به کسب جوایز متعددی در زمان حیاتش شد، اما روابطش با منتقدان ادبی همواره پرتلاطم بود. گاه از سوی آن‌ها مورد تحسین قرار گرفت، گاه به شدت نقد شد و در دوره‌های بسیاری هم هیچ خبری از او در رسانه‌ها و محافل ادبی نبود. او در دوران پایانی عمر و بعد از مرگ، بیش از همیشه شناخت شد و منتقدان بر جایگاه والای او در محافل ادبی ایتالیا تاکید کردند.
در همین زمان بود که کار نویسندگی وی آغاز شد و اولین کتاب شعرش به نام تیمور لنگ و دیگر اشعار (۱۸۲۷) و با نام مستعار «یک بوستونی» منتشر شد. بعد از مرگ فرانسس آلن در ۱۸۲۹، پو و جان آلن روابطشان بهتر شد. بعد از عدم موفقیتش به عنوان یک افسر و خواستش مبنی بر نویسنده و شاعر شدن، پو راهش را از جان آلن جدا کرد.
ابوعبدالله حسین بن علی زَبیدی شهرت‌یافته به ابن القُمِ زَبیدی (۱۱۳۵- ۱۱۸۵م) ادیب و نثرنویس و شاعر عربی یمنی در سدهٔ ششم هجری بود. نخست نزد پدرش ادبیات آموخت که خود شاعر بود. نزد فرمانروایان یمن جایگاهی یافت. اما در ۵۶۲ق ناگهان روابطش کاسته و دگرگون شد، به‌طوری که یمن را ترک کرد.فنون شعری‌اش مدح، رثا، هجو، عتاب، غزل، و شعر ادب ذکر شده‌است.
گرچه در جمع مال و در ضبطش ید بیضا و سحر بنمودی
اگرچه او تفکرات چپ گرایانه داشت اما انتقادات شدید او از دکترین کمونیسم هیچ دوستی برای او در حزب کمونیست باقی نگذاشت و به تیره شدن روابطش با سارتر انجامید.
دگر شه معز جهان کیقبادی که در ضبطش ایران و توران یکی شد
در این مرحله، مشکل کسب وکار مطرح می ­شود و فرایندهای مربوط به مشکل شناسایی و مرزهای فرایند و ارتباطشان با همدیگر مشخص می ­شود. خروجی شناسایی فرایند، معماری فرایند جدید یا به روزرسانی شده است که نمایی کلی از فرایندها در سازمان و روابطشان با یکدیگر را مشخص می­ کند. در برخی موارد، شناسایی فرایند به صورت موازی با تعیین شاخص‌های عملکردی انجام می ­شود. در این کتاب، ما شناسایی شاخص عملکردی را با مرحله تحلیل فرایند پیوند خواهیم داد. شاخص عملکردی اتخاذ شده اغلب برای تحلیل فرایند استفاده می شود.
ای جعفر دست بدادی اینک پر جزای تو، ای سلیمان اسبان بدادی اینک باد در برّ و بحر حمّال تو. ای محبّ صادق اگر بحکم ریاضت دیده فدا کردی و جسم نثار اینک لطف ما دیده تو و فضل ما سمع تو و کرم ما چراغ و شمع تو فاذا احببته کنت له سمعا یسمع بی و بصرا یبصر بی و یدا تبطش بی.
قوله تعالی: أَ لَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ این رؤیت علم و اخبار است، کافران مکه را میگوید: نمی‌دانند و خبر نکرده‌اند ایشان را که ما پیش از ایشان از عهد آدم تا به نوح، و پس از نوح از عاد و ثمود و امثال ایشان از آن جهانیان و جهان داران چند هلاک کردیم، پس از آنکه ایشان را دسترس دادیم، و در زمین ممکّن گردانیدیم، با خواسته فراوان و تن‌ها آبادان، و زندگانی دراز، و بطش تمام، و تمکین در بلاد و اقطار.
ز ثبتش نیست خارج هیچ فردی ز ضبطش نیست بیرون خار و وردی
گفت برخیز بطشت زر وسرپوش لجین سر سردار سرانرا بنهش بین یدین
از زمان انتخابات وی در پی بهبود روابط افغانستان با پاکستان برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان بود. اولین ملاقات وی با پاکستان در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴ بود که وی به دیدار نخست‌وزیر پاکستان نواز شریف رفت. بعد از چندین حمله تروریستی که عاملان آن را پاکستان می‌پنداشتند و شکست مذاکرات صلح، او به‌صورت بسیار جدی روابطش با پاکستان را سرد نمود. بعد از دو حمله شبکه حقانی و طالبان در کابل(۲۰۱۸) غنی پاکستان را مرکز حمایت طالبان خواند. شبکه خبری افغانستان طلوع نیوز به نقل از منابع ناشناس می‌گوید که اشرف غنی به تماس تلفنی نخست‌وزیر پاکستان جواب نداده‌است. اما سفیر افغانستان در پاکستان عمر زاخیلوال این موارد را رد می‌کند.
دارم سری گران و نژند از خمار دوش ترکا بطشت دختر رز را بریز هوش
   البطشه الکبری (در ده جلد).
دولت اتیوپی اعلام کرد که روابطش را با دولت قطر قطع می‌کند و این کشور حاشیه خلیج فارس را منشاء بی‌ثباتی در شاخ آفریقا توصیف کرد. بی‌بی‌سی فارسی
شاه حیدر نسب آن کو بطناب ضبطش خیمه ملت اثنی عشری بر سر پاست
پسر، دانشجوی دانشکدهٔ پزشکی و دختر دانشجوی دانشکدهٔ حقوق است. این دو با هم آشنا شده و عاشق هم می‌شوند و تصمیم به ازدواج می‌گیرند. اما دختر را به اجبار به مرد پولداری شوهر می‌دهند. چند سال بعد شوهر دختر در حادثه‌ای مجروح شده و او را به بیمارستانی می‌برند که پسر در آنجا پزشک است. در این‌جا دو دلباختهٔ قدیم باز با هم روبرو می‌شوند. بعدتر شوهر دختر به قتل می‌رسد و پسر به خاطر روابطش با دختر، متهم به قتل شده و مورد تعقیب قرار می‌گیرد. اما به زودی معلوم می‌شود که شوهر دختر معشوقه داشته و قاتل همان معشوقه است.
چو نان شد خورده آمد خادمی چست بطشت و آب هر کس دست میشست
ای مسکین! نگر که بروزگار امن و صحت و نعمت فریفته نگردی، و اگر روزی مرادت برآید، از دنیا ایمن ننشینی، که زوال نعمت و بطش جباری بیشتر بوقت امن آید. یقول اللَّه تعالی: حَتَّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً، حَتَّی إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها الایة. وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ الایة، یَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ، کَلَّا، کَمْ تَرَکُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ الایة، أَ وَ لَمْ تَکُونُوا أَقْسَمْتُمْ الایة، إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ الایة. هر که درین آیات تدبر کند داند که این بساط لعب و لهو در نوشتنی است، و این خانهای بنقش و نگار گذاشتنی است، و این جهانیان و جهانداران که خسته دهراند، و مست شهوت، در سفینه خطراند، و در گرداب هلاک: