بصورت

معنی کلمه بصورت در لغت نامه دهخدا

بصورت. [ ب ِ رَ ] ( ق مرکب ) صورةً. بظاهر. ظاهراً. ظاهر. برحسب ظاهر. علی الظاهر. پدید. برحسب صورت ، مقابل بمعنی :
دورم بصورت از در دولت سرای تو
لیکن بجان و دل ز مقیمان حضرتم.حافظ.و رجوع به صورت ، معنی ، ظاهر شود.

معنی کلمه بصورت در فرهنگ فارسی

بشکل بهیئت: بصورت اژدهایی تصویر کرد. توضیح بدین معنی لازم الاضافه است .

جملاتی از کاربرد کلمه بصورت

نسب ز آدم بود او را بمعنی بصورت می‌کند خود جمله دعوی
تو اینجا نقطه و اندر نشانی بصورت لیک معنی بینشانی
اگر آن علم بنماید بصورت بوَد آن آبِ حیوان بی کدورت
۲-ازدواج و رابطه جنسی افراد بصورت شانسی باشد و افراد همسران خود را بر اساس داشتن یا نداشتن یک یا چند ژن انتخاب نکنند و البته افراد عموما نباید با خویشاوندان نزدیک خود ازدواج کنند.
بینی و خطّ و دهنش پیش هم هر سه بصورت الف و لام و میم
نیوشد آن بصورت نیک‌بختی چو موسی کان نیوشید از درختی
احمد نجفی که یکبار از نامزدیش در انتخابات دوره چهارم شورای شهر تهران (۱۳۹۲) انصراف داده بود، با پس‌گرفتن انصرافش، دوباره بصورت مستقل وارد رقابت با دیگر نامزدها شد. وی در این انتخابات موفق به کسب آرای لازم نشد.
با هجوم ارتش اسرائیل به لبنان، شورای عالی دفاع در ایران که بیشتر اعضای آن را انقلابیون جوان تشکیل می‌داد، بصورت مخفیانه اقدام به اعزام نیرو به سوریه می‌کند تا راه‌های کمک به نیروهای لبنانی، علیه حمله اسرائیل را بررسی نماید. به گفته برخی مقامات اسبق سپاه پاسداران، حتی سید روح‌الله خمینی هم از این تصمیم بی‌خبر بود. این شورا زبده‌ترین نیرو های سپاه پاسداران را برای این ماموریت انتخاب می‌کند. متوسلیان بواسطه کارنامه‌ای که در جنگ با احزاب کردستان و حزب بعث عراق داشت بصورت ویژه برای این ماموریت انتخاب می‌گردد.
منم آگاه عشق آیا بصورت ترا مییابم اینجا گه ضرورت
یکی بصورت افعی لاجوردین تن یکی بگونه پیل زمردین اندام
یک اشاره‌گر هیچ‌مقدار نباید با اشاره‌گر تعریف نشده اشتباه گرفته شود: تضمین می‌شود مقایسه‌ی اشاره‌گر هیچ‌مقدار با هر اشاره‌گری که به یک شی معتبر اشاره می‌کند، نابرابر خواهد بود. اما با توجه به زبان و پیاده‌سازی، یک اشاره‌گر تعریف نشده ممکن است قادر به چنین تضمینی نباشد. ممکن است با بقیه‌ی اشاره‌گر های معتبر، بصورت برابر مقایسه شود، یا با اشاره‌گرهای هیچمقدار؛ و یا ممکن است در زمان های مختلف، هرکدام از این دو را انجام دهد.
آیا می‌توان هر منبع آب خامی را بصورت مستقیم به سیستم اسمز معکوس وارد کرد.؟
در طول جنگ جانشینی اسپانیا، بایرن در کنار فرانسه جنگید. پس از شکست در نبرد بلانهایم، ارتش بایرن به عنوان یک نیروی جنگی منسجم وجود نداشت، اگرچه باقیمانده‌های کوچک تا پایان جنگ به مبارزه ادامه دادند. بایرن پس از جنگ توسط نیروهای اتریشی اشغال شد، که منجر به خیزش مردم شد، به طوری که بصورت خونین سرکوب شد. تا قبل از سال ۱۷۰۱ که جنگ جانشینی اسپانیا رخ داد، ترکیب ارتش همان بود که در زمان جنگ با عثمانی وجود داشت.
تیغ تو بصورت ارچه آبی تنکست بس سر که بدان آب فرو خواهد شد
شهر آبگرم از دیرباز با چشمه‌های آبگرم طبیعی شناخته شده است. آب گرم این چشمه‌ها از دل کوه‌های خرقان بصورت طبیعی می‌جوشد و در برخی نقاط به سطح زمین می‌آید. در حال حاضر استخر آبگرم طبیعی این شهر پذیرای مسافران است.
به منظور کنترل بیم گاهی اوقات از پایه‌های معلقی از یک برج بزرگ استفاده می‌شود تا بتواند قابل چرخش باشد. از طرف دیگر بعضی از ساختارهای مدرن مثل آرایه‌های فازی می‌تواند بدون حرکت آنتن و بصورت الکتریکی بیم را هدایت کنند.
باز رفتم ز فکرت اندر خواب دیدم او را بصورت دیگر
عقل بنموده بصورت خویشتن عشق رفته پیش حق از جان و تن
عمر خیام، اولین ریاضیدانی بود که با استفاده از اشکال هندسی و معادلات آنها اقدام به حل معادله درجه سوم بصورت هندسی نمود و جوابهای معادله را نقاط برخورد دو شکل در نظر گرفت.
واکنش برای آزاد کردن گاز بصورت زیر است