بشمار

معنی کلمه بشمار در لغت نامه دهخدا

بشمار. [ ب ِ ] ( فعل امر ) امر از شمردن. کلمه ای است اصطلاحاً در جواب نفرینها که دسته جمعی انجام گیرد، داده میشود. چنانکه گوینده ای فریاد میکند: بر بنی امیه لعنت. شنوندگان گویند: بشمار.

معنی کلمه بشمار در فرهنگ فارسی

امر از شمردن . کلمه نیست اصطلاحا در جواب نفرینها که دسته جمعی انجام گیرد داده میشود . چنانکه گویند. فریاد میکنند : بر بنی امیه لعنت شنوندگان گویند : بشمار .

جملاتی از کاربرد کلمه بشمار

لازم است ذکر شود کردها و گورانی‌ها مایلند زبان گورانی را گویشی از زبان‌های کردی بشمارند و برخی زبان‌شناسان (مانند فردیناند هنربیخلر، شیهاالسلامی، حسن‌پور، ارانسکی و خزنه‌دار) هم این دیدگاه را تأیید می‌کنند.
این منطقه جزئی ار منطقه بزرگ‌تر جغرافیایی به نام مقدونیه پیرین بشمار می‌آید.
بر ره دین به مثل میل نبینند و مناره وز پس دنیا ذره به هوا در بشمارند
نام آرماویر از نام یکی از نخستین پایتخت‌های ارمنستان گرفته شده است. زمینهای این استان میان دو رشته کوه آرارات و آراگاتس قرار دارد و از دید گیتاشناختی بخشی از دره آرارات بشمار می‌آید. تمام بخش جنوبی این استان کرانه رود ارس است که مرز ارمنستان و ترکیه را تشکیل می‌دهد. آب و هوای آرماویر خشک و آفتابی است. پشته‌ای که ارمنستان بر روی آن جای گرفته چهل دره دارد و بزرگ‌ترین و بارورترین دره آن همین دره آرماویر است.
تپه چغاخاکی (چاخاکین) این اثر در جریان فعالیت‌های میدانی سال ۱۳۷۹ شناسایی و سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. در سال ۱۳۹۱ برنامه گمانه زنی بمنظور تعیین عرصه و حریم آن به انجام رسید. تپه چغاخاکی دارای شواهد ارزشمندی از دوران نوسنگی و مس سنگی است و یکی از تپه‌های شاخص پیش از تاریخ منطقه بشمار می‌رود.
پس بدیدم کزین خطاب نخست چون سراسر حروف بشمارم
آقا لطفعلی شیرازی نقاش صاحب سبک سدهٔ سیزدهم ه‍.ق شیراز محله شاه در دوره قاجار است که به‌ویژه گل و بوته‌سازی تبحر و شیوهٔ خاص خود را داشت. به تأیید فرصت شیرازی در کتاب آثار عجم در صفحه ۵۴۸ تاریخ فوتش ۱۲۸۸ ه‍.ق در شیراز بوده و در دارالسلام شیراز دفن گردید، آقا لطفعلی شیرازی پدر (میرزا محمد علی خان، مسعود الملک) بودند که ایشان نیز از خوشنویسان شیراز بشمار می اید.
خودت را در رویاهای داشتن چیزهایی که نداری، غرق نکن، اما موهبت‌هایی که دارا هستی را بشمار، و شکرگزارانه به خاطر داشته باش که چطور رؤیای داشتن شان را در سرت می‌پروراندی اگر نداشتی‌شان.
بشمار پدر در آمد غم تا برون رفتی از شمار پدر
از سال ۱۹۹۲ در پی استقلال کرواسی، فرایند خصوصی‌سازی نیکولا تسلا کورپوریشن آغاز شد و در ۱۹۹۴ شرکت اریکسون اقدام به خریداری اکثریت سهام این شرکت نمود و در ۱۹۹۵ نیز نام آن، به فرم فعلی تغییر پیدا کرد. شرکت اریکسون نیکولا تسلا هم‌اکنون زیرمجموعه‌ای از شرکت اریکسون بشمار می‌آید.
پدر بزرگ پدری شلاین یهودی و اهل اوکراین بود، که بعدها به آمریکا مهاجرت کرد. شلاین چندان روی رگ و ریشه‌های یهودی‌اش حساس نیست و منتقد صریح شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی هم بشمار می‌رود.
نه برگزاف سپه را بدو سپرد پدر نه خیره گفت که لشکر نگه کن و بشمار
خاطر او را اگر میل طلاست چهره زرد مرا بشمار زر!
بجز سوره‌ها آثار بودایی بسیاری پدید آمده که در مقوله تفسیر و جستار بشمار می‌آید. این آثار که به شاسترا معروفند شامل چکامه و آثار ادبی نیز می‌شود و بیشتر به زبانهای پالی، سانسکریت، چینی، ژاپنی و تبتی نگاشته شده‌اند.
اندرین دولت صد تن بشمارم که شدند همه از خدمت او با کمر زر و کلاه
امروزه جمعیت این شهر ۴ تا ۵ میلیون نفر است و دومین شهر بزرگ مصر و پنجمین بندر بزرگ آن بشمار می‌آید. کتابخانه اسکندریه از کتابخانه‌های معروف جهان است.
چو پر او بگشایند سی بود به عدد چو بال او بشمارند سی بود به شمار
بنده ات نیز منستم که همی نامم از ادیبان و حکیمان بشمار آید
تراست دوست به حدی که از هزار فزونست که از هزار یکی را تو دوست بشماری
و گفت: آسمان بشماری پس خدای را بدانی بدانکه راه بر تو دراز بود به نور یقین برو تا راه بر تو کوتاه گردد.