بشقاب
معنی کلمه بشقاب در لغت نامه دهخدا

بشقاب

معنی کلمه بشقاب در لغت نامه دهخدا

بشقاب. [ ب ُ ] ( ترکی ، اِ ) پشقاب. ( از غیاث ) ( آنندراج ). ظرف غذاخوری پهن و گرد و کم عمق مانند دوری و رکابی که سکر و سکرچه نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). ظرف پخ که در آن چلو یا پنیر و سبزی و امثال آن گذارند. لب تخت.

معنی کلمه بشقاب در فرهنگ معین

(بُ ) ( اِ. ) ظرف غذاخوری معمولاً گرد، کمابیش مسطح و لبه دار یا دارای شیبی اندک به طرف داخل .

معنی کلمه بشقاب در فرهنگ عمید

ظرف چینی، لعابی، یا فلزی پهن و مدور که در آن غذا می خورند، دوری، پیش دستی.

معنی کلمه بشقاب در فرهنگ فارسی

ظرف لعابی یافلزی پهن ومدورکه در آن غذامیخورند
( اسم ) ظرف غذا خوری پهن و گرد و کم عمق سکر سکرچه . یا بشقاب گود . بشقابی که برای خوردن غذاهایی مانند سوپ بکار رود.

معنی کلمه بشقاب در دانشنامه عمومی

بُشقاب ( ترکی آذربایجانی ) ، لب تخت یا دوری ظرفی معمولاً دایره شکل، کم عمق، دارای کف صاف و پهن است و جهت صرف غذا ( و گاهی با هدف تشریفاتی و تزئینی ) به کار می رود.
بُشقاب در لغت به معنای ظرف خالی که قاب به معنای ظرف در این واژه ریشه ی سغدی دارد که وارد زبان ترکی شده ودر زبان ترکی استانبولی به بشقاب تاباک گویند که از ریشه ی تابک پهلوی میباشد که در فارسی به صورت تابه در آمده و در واژه ی ماهی تابه دیده میشود.
در قدیم به ویژه بشقاب های بزرگ لبه دار را دوری، پردل، و رکابی می گفتند. در پارسی، بشقاب سفالی و سوپ خوری، سُکُر ( یا سُکوره، سُکُرجه، اُسکُر، اُسکُرچه ) ، بشقاب بزرگ زکنج، بشقاب کوچک بَزمَک، بشقاب کشیده دیس، بشقاب ژرف گِردَنَه، بشقاب چوبی چپین، و بشقاب پهن تبرک یا گرباک نامیده می شده است.
بشقاب ها از مواد گوناگونی چون چینی، ملامین، بلور، پلاستیک، سرامیک، آرکوپال و حتی استیل و گاهی چوب ساخته می شوند. اندازه، شکل و عمق بشقاب ها بسته به نوع کاربرد آن ها ( پیش غذا، غذای اصلی، سوپ خوری ( با عمق کمی بیشتر ) ، میوه، و دسر ) متفاوت است. غذا پیش از توزیع در بشقاب معمولاً در دیس کشیده می شود.
بعضی از بشقاب ها فقط به عنوان وسیله تزئینی کاربرد دارند. برخی از بشقاب ها نیز در شکل های دیگری بجز دایره ( مانند مربع ) تولید می شوند. نوعی از بشقاب با قابلیت نگهداری لیوان و قاشق و حمل همه این ها با یک دست به شکل آرگونومیک طراحی شده است. همچنین طرح هایی در دست است تا بشقاب های گرم شونده به تولید برسند.
برخی علاقه مندان، به جمع آوری بشقاب اقدام می کنند. جمع آوری بشقاب به عنوان مجموعه برای نخستین بار توسط یک بریتانیایی - هلندی در سال ۱۸۰۰ ( میلادی ) صورت گرفت.
بشقاب (فیلم ۲۰۰۰). بشقاب ( به انگلیسی: The Dish ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۰ و به کارگردانی راب سیتچ است. در این فیلم بازیگرانی همچون سم نیل، کوین هارینگتون، تام لانگ و پاتریک واربرتون ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه بشقاب در فرهنگ معین
معنی کلمه بشقاب در فرهنگ عمید
معنی کلمه بشقاب در فرهنگ فارسی

معنی کلمه بشقاب در دانشنامه آزاد فارسی


12266700-1.jpg
12266700-2.jpg
بُشقاب
ظرف مخصوص غذاخوردن، معمولاً گِرد و پهن، پخ، و با گودی کم. دیوارۀ بشقاب بسیار کوتاه، لبه اش به خارج برگشته و کف آن اغلب مدور است. در این ظرف غالباً غذاهایی از قبیل چلو، پنیر، سبزی و جز آن گذارده و صرف می شود. بشقاب ها از گذشته تاکنون معمولاً از سفال، شیشه، چینی، فلزات یا جنس های دیگر ساخته می شوند و نقوش، طرح ها، اندازه ها و رنگ های مختلف دارند. استفاده از این گونه ظروف هنوز رواج دارد و تنوع آن ها بسیار زیاد است.

معنی کلمه بشقاب در ویکی واژه

تابک یا ظرف نوشیدن یا خوردن معمولاً گرد از چینی ، سرامیک یا فلز، کمابیش مسطح و لبه‌دار یا دارای شیبی اندک به طرف داخل. بشقاب به معنی ظرف خالی، بُش به معنی خالی و قاب به معنی ظرف.

جملاتی از کاربرد کلمه بشقاب

در متن پهلوی خسرو و ریدگ برخی از غذاها، نوشیدنی‌ها، دسرها و بازی‌های اشرافی سخن رفته است. بر روی بشقاب‌هایی که از آن زمان به جا مانده، شاه را نشسته می‌بینیم که نوازندگانی دور آن مشغول نواختن هستند و دخترانی هم با آهنگ آن می‌رقصند. چندین گونه موسیقی‌دان و آلت موسیقی وجود داشته است که از جمله آن چنگ‌سرای، وین‌سرای، وین-کنار-سرای، سور-پیک-سرای، تنبور-سرای، بربوت-سرای، نای-سرای و دومبگ-سرای است.
هواپیماهایی مانند وای‌بی-۴۹ و بی-۲ که به بال‌دیس هم معروف هستند، از بغل به شکل یک بشقاب‌پرنده و از پایین به شکل یک شیء مثلثی نورانی دیده می‌شوند.
فون دنیکن آنقدر به کشف اسرار فضا علاقه داشت که از همان نوجوانی همیشه دربارهٔ فضانوردی، بشقاب‌پرنده‌ها و موجودات هوشمند فرازمینی صحبت می‌نمود. همین علاقه شدید باعث شد مدیر یک اردوگاه کار جوانان که او در آنجا سرپرست یک گروه بود از وی شکایت کند و دادگاه نیز وی را به ۴ ماه حبس تعلیقی محکوم نمود. پس از آن پدرش او را از مدرسه بیرون آورد و برای کار به هتلی در سوئیس فرستاد. دنیکن با پول مختصری که پس‌انداز کرده بود به مصر سفر کرد تا بلکه برای هزاران پرسش بی‌پاسخ خود جوابی بیابد. او پس از مدتی به سوئیس بازگشت و در پی اتهام به کلاهبرداری دوباره روانه زندان شد.
دیدم آن زن که بپندار تو نایاب آمد ز ره دیگر با کاسه و بشقاب آمد
بشقاب میوه خوری = پیش دستی (پُشدستی)
میهمانی و میزبانی و چلو مسمن و غذای فسوجن و بشقاب کوکو و کاسه گل در چمن شما را گوارا باد.
چند سال قبل یک بشقاب چهارخانه‌ای سنگی و ۱۹۵ سکهٔ قدیمی که طی حفریات غیرقانونی از تپهٔ آی خانم به‌دست آمده و قاچاقبران قصد انتقال آن را به خارج از کشور داشت، به‌دست پلیس آمد و یک تن دستگیر شد.
یک کتاب راهنما منتشره در ۱۹۵۶ میلادی در دهلی، هند اظهار می‌دارد که یک تاجر و سیاستمدار ارمنی به نام توماس کانا در سال ۷۸۰ میلادی از راه دریای مدیترانه به هند رسید. هفتصد سال پس از این واقعه یعنی در ۱۴۹۸ میلادی واسکو دو گاما به ساحل مالابار رسید. توماس کانا یک تاجر ثروتمند بود که عمدتاً ادویه و پارچه معامله می‌نمود او همچنین موفق شد که فرمانی حکاکی شده بر روی بشقاب مسی از حکام مالابار به دست آورد که چندین امتیاز تجاری، اجتماعی و دینی برای مسیحی مذهبان اعطا می‌کرد.
بعد از دوران فانوس‌ها فرم آردا تغییر کرد، والار آن را مسطح و همچون یک بشقاب شکل داده بودند که توسط دریایی عظیم به نام اکایا احاطه شده بود. در غربی‌ترین قسمت آن سرزمین آمان قرار داشت و در شرق آمان دریای بزرگ بله‌گایر قرار داشت (بین سرزمین میانه و آمان) و در شرق آن دریا سرزمین میانه (اندور) واقع بود.
روز گذشته هم از اصغای الفاظ کتاب کریم گوش را پیرایه و از استیفای معانی آن کریم کتاب ها هوش را سرمایه نرست، تو فارغی و به افسوس می رود ایام. امشب بنوره و بنیادی به دستیاری خوی غذا باره و نفس شکم خواره چیده شده که دیداری ناقص توان کرد وگفتار پریشان توان راند. ولی مرا شامگاهان با این نهاد سست پی و آخشیج گسسته رگ نیروی طی مسافت و حواس فهم معانی نیست اگر دلجویی خاکساران را گناه نمی دانی، عصر گاهان که گوهر هوا سردی گرفت با کتاب و ملاباشی بیا و هر چه خواهی بخوان و هر هنگام خواهی برو. شام مرا در یکی از آن بشقاب های مسی تنگ ظرف تنک مایه بکش و بفرست زیاده بر آن لازم نیست، مرا کافی است. دیگری نمی خواهد حرره یغما.
پسرش، عصرها را با حاضر کردن دو بشقاب غذایش شب می‌کرد. فقط کنار دلش یک نگرانی حس می‌کرد؛ سرشبها
اُستراکون (یونانی باستان: ὄστρακον) تکه‌های سفالی، اغلب بخشی از گلدان‌ها و بشقاب‌های شکسته سفال، بودند. در باستان‌شناسی و کتیبه‌شناسی به سنگ‌ها یا سفال‌هایی که روی آن‌ها عبارتی حک شده‌باشد، اُستراکون می‌گویند. یونانیان باستان از تکه‌های ظروف سفالی ارزان‌قیمت برای حک کردن نوشته‌ها استفاده می‌کردند. اغلب نوشته‌ها تک‌کلمه‌ای و کوتاه هستند ولی برخی استراکون‌ها گاه دارای نوشته‌های طولانی هم هستند. در اککلسیا (مجمع عمومی) رای‌گیری‌های برگزار می‌شد تا مشخص شود چه کسی باید طبق قانون استراسیزم از شهر اخراج شود. مردم در این رای‌گیری‌ها، نام شخص مورد نظر را بر روی استراکون می‌نوشتند. این تکه‌سفال‌ها در تمدن مصر باستان نیز کاربرد داشتند.
پوستهٔ زمین به چندین لایهٔ سخت یا زمین‌ساخت بشقابی تقسیم شده‌است، این لایه‌ها در گذر میلیون‌ها سال در زمین جابجا می‌شوند. نزدیک به ۷۱٪ از سطح زمین با آب شور اقیانوس‌ها پوشیده شده‌است و باقیماندهٔ آن را قارهها و جزیره‌ها تشکیل می‌دهند که خود آنها نیز تعداد زیادی دریاچه و دیگر سرچشمه‌های آبی را در خود جای داده‌اند. بیشتر سطح قطب‌های زمین از یخ یا دریای یخ‌زده پوشیده شده‌است. ساختار درونی زمین پویا است و لایه‌های آن عبارتند از لایهٔ ضخیم گوشتهٔ جامد، یک لایه، هستهٔ بیرونی که مایع است و میدان مغناطیسی را تولید می‌کند و یک لایه، هستهٔ درونی که آهنی و جامد است.