بشردوستانه

معنی کلمه بشردوستانه در فرهنگ معین

( ~. نِ ) [ ع - فا. ] (ص . ) دارای روش و شیوة دوست داشتن انسان ها، نوع - دوستانه ، انسان دوستانه .

معنی کلمه بشردوستانه در ویکی واژه

دارای روش و شیوة دوست داشتن انسان‌ها، نوع - دوستانه، انسان دوستانه.

جملاتی از کاربرد کلمه بشردوستانه

مجلس خلق سوریه همچنین در بیانیهٔ خود اقدامات رژیم ترکیه علیه سوریه را نقض آشکار ساده‌ترین قواعد و اصول حقوق بشر و قوانین بین‌المللی و بشردوستانه دانسته‌است.
بنیاد امارات برای امور بشردوستانه فراتر از حمایت مستقیم از طرحهای آموزشی، بودجه تحقیقاتی اصلی را برای ابتکار در امارات ار طریق کمک‌های مالی تحقیقاتی رقابتی فراهم می‌کند که به دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه امارات متحده عربی یا مدرسه دولتی دبی امکان ساخت و پخش تخصص در این زمینه را می‌دهد.
در حالی که اسرائیل این اتهام را رد کرده است، کارشناسان حقوق بین‌الملل گفته‌اند که بمباران غزه و محدودیت در ورود آب، غذا و سایر تجهیزات بشردوستانه می‌تواند به معنای نسل‌کشی باشد. [الف] کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸، که ایالات متحده آن را تصویب کرد، بیان می‌کند که "نسل کشی، چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، جنایتی است که طبق قوانین بین المللی [دولت‌های عضو] متعهد می‌شوند از آن جلوگیری کنند.» همچنین بیان می‌کند که "همدستی در نسل‌کشی" یک عمل قابل مجازات است.
آنار کریموف کارنامه دیپلماتیک خود را از سال ۲۰۰۰ به عنوان وابسته و دبیر سوم در قسمت‌های حقوق بشر، دمکراتیزه‌سازی و امور بشردوستانه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان آغاز کرد. او به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۴ الی ۲۰۰۸ به عنوان دبیر سوم و دوم سفارتخانه آذربایجان در بلژیک و نمایندگی دائمش در اتحادیه اروپا فعالیت داشت. در میان سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹، دبیری اول بخش مسائل بشردوستانه و اجتماعی در وزارت خارجه آذربایجان را عهده‌دار شد. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ بود، که وی به عنوان مشاور و کاردار در نمایندگی دائمی آذربایجان در یونسکو مشغول به کار شد.
توافق آتش‌بس پس از مذاکرات فشرده با میانجیگری قطر حاصل شد. به عنوان بخشی از این توافق، حماس با آزادی حدود ۵۰ گروگان، کودکان و زنان غیرنظامی موافقت کرد. در مقابل، اسرائیل با توقف موقت درگیری‌ها موافقت کرد و اجازه داد کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شود.
آنا هدویگ بول در سال ۱۹۵۱ به آلمان بازگشت و تا آخر عمر یعنی سال ۱۹۸۱ در شهر هایدلبرگ زندگی کرد و فعالیت‌های بشردوستانه خود در آنجا ادامه داد. در ۲۹ آوریل ۱۹۸۹ یک تابلو یادبود در بنای نسل‌کشی ارمنیان در شهر ایروان نصب شد و همچنین یک تابلو یادبود توسط انجمن فرهنگی ارمنیان استونی در خانهٔ محل تولد آنا هدویگ بول در شهر هاپسالو نصب شد و هر ساله برنامه‌هایی برای قدردانی از کمک‌های بشردوستانه او برگزار می‌کنند.
پس از مرگ سید محسن حکیم در سال ۱۳۴۹ خورشیدی او مرجعیت بیشتر شیعیان جهان را دارا شد و با پول خمسی که به وی پرداخت می‌شد، حوزه‌های علمیهٔ فراوانی تأسیس کرد و کمک‌های بشردوستانهٔ بسیاری را به مردم خاورمیانه و جنوب آسیا فرستاد. در جنگ ایران و عراق بی‌طرف ماند و به کمک مردم غیرنظامی هر دو طرف پرداخت.
تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در داخل سوریه نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و از این تعداد، بیش از چهار میلیون نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که یا تحت محاصره هستند یا دسترسی به آن‌ها بسیار دشوار است.
در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲، آکادمی برندگان خود را در سیزدهمین مراسم سالانهٔ جوایز فرمانداران که در ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار شد، اعلام کرد و طی آن جایزه اسکار افتخاری و جایزه بشردوستانه ژان هرشولت به دریافت کنندگان زیر اهدا شد:
در مصاحبه با رادیو کول براما در طول جنگ ۲۰۲۳ اسرائیل و حماس، الیاهو ادعا کرد که استفاده از سلاح های هسته ای "یکی از احتمالات" هنگام بحث در مورد گزینه های اسرائیل در اقدام نظامی جاری خود در نوار غزه است و افزود: "راه دوم این است که کشف کنید که چه چیزی برای آنها مهم است، چه چیزی آنها را می ترساند، چه چیزی آنها را منصرف می کند ... آنها از مرگ نمی ترسند." وی همچنین از آوارگی فلسطینیان غزه حمایت کرد و گفت: آنها می توانند به ایرلند یا صحرا بروند، هیولاهای غزه باید خودشان راه حلی پیدا کنند. او همچنین به ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه اعتراض کرد و گفت: «ما کمک‌های بشردوستانه را به نازی‌ها تحویل نمی‌دهیم» و هیچ «غیرنظامی غیر نظامی در غزه» وجود ندارد.