بشردوست

معنی کلمه بشردوست در لغت نامه دهخدا

بشردوست. [ ب َ ش َ ] ( ص مرکب ) دوستدار بشر. حامی بشر. دوستار مردم. انسان دوست.

معنی کلمه بشردوست در فرهنگ فارسی

( صفت ) کسی که نوع بشر را مطلقا دوست داشته باشد دوستار مردم انسان دوست .

جملاتی از کاربرد کلمه بشردوست

در ۲۰۰۱، کالامار به تلاش‌های بشردوستانه خود ادامه داد تا اینکه در ۲۰۰۳ دبیرکلی شورای عالی هماهنگی امور بشردوستانه را برعهده گرفت، وی رهبری نظارت بر اقدامات میدانی در افغانستان، کامبوج و سیرالئون را دنبال کرد و با ایجاد اولین نهاد خودکفا بین‌المللی به تقویت آژانس‌های بشردوستانه پرداخت و اینکه بتوانند در برابر فاجعه متعهد و پاسخگو باشند- اَگنِس تا ۲۰۰۴ در این سمت خدمت کرد.
کلی در نوامبر ۱۹۹۱ در بغداد بدون دو دست و پا به دنیا آمد. او تا هفت سالگی با برادرش امانوئل که معلولیت مشابهی دارد در یتیم‌خانه مادرترزای بغداد زندگی کرد. مویرا کلی، بشردوست استرالیایی در ۱۹۹۸ این دو برادر را ملاقات کرد و با کمک والدینش آنها را در سال ۲۰۰۰ به ویکتوریای استرالیا آورد تا از مراقبت پزشکی بهره‌مند شوند. او در سال ۲۰۰۰ این دو برادر را به فرزندخواندگی قبول کرد.
النور کوئر در سال ۱۹۶۵ با سفیر سابق ایالات متحده در اروگوئه، ویمبرلی کوئر (۱۹۱۳–۱۹۹۶) ازدواج کرد و تا سال ۱۹۹۶ که ویمبرلی از بیماری پارکینسون درگذشت با او زندگی کرد. ویمبرلی کوئر یک دیپلمات بود و پست‌های خارجی در کشورهای مختلف برعهده داشت. آنها با هم در تعدادی از کشورها، از جمله ژاپن، تایوان، تایلند، فیلیپین و برزیل حضور یافتند. النور کوئر هر دو کتاب نخست خود را در سال ۱۹۴۵ نوشت و مصور کرد، اگرچه تا دهه ۱۹۷۰ شروع به انتشار کار خود نکرد. کارهای بعدی وی شامل کتابهای کودکانه، بشردوستانه و سخنرانی در دانشگاه‌های آمریکا و خارج از کشور بود. پس از مرگ ویمبرلی، النور کوئر بیشتر انزواطلب شد و در اقامتگاه‌های خصوصی در پبل بیچ، کالیفرنیا و هندرسون، نوادا می‌ماند.
در جهان معاصر تعیین پایان جنگ مسلحانه دشوارتر می‌شود و در نتیجه، استفاده از قوانین بین‌المللی بشردوستانه به‌طور کلی و به خصوص برای افراد محافظت شده [۸۵]بارز می‌شود.. جنگ در جهان معاصر به ندرت با شکست کامل یا صلح واقعی پایان می‌یابد. با این حال، تحت هر شرایطی، افراد حفاظت شده با حداقل ضمانت وبا قانون بین‌المللی حقوق بشر محافظت می‌شوند.
در مارس ۲۰۲۲، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بازدیدی از امارات متحدهٔ عربی داشت، که این اولین دیدار وی از یک کشور عربی از زمان جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ بود. اسد در این دیدار تاریخی با محمد بن زاید، محمد بن راشد آل مکتوم و منصور بن زاید آل نهیان ملاقات کرد. رهبران دو طرف در مورد اینکه چگونه امارات می‌تواند حمایت‌های بشردوستانه و سیاسی به سوریه ارائه کند، بحث کردند. با این حال، ایالات متحده گفت که «عمیقاً از این تلاش آشکار برای مشروعیت بخشیدن به بشار اسد، که مسئول و مسئول مرگ و رنج تعداد بی‌شماری از مردم سوریه است، ناامید و ناراحت است».
در حدود سال ۱۸۰۵، او به کمک دختران یتیم، انجمن بشردوستانهٔ زنان ریچموند را بنا نهاد. در آن سال، ژان مونکور وود، همسر جیمز وود فرماندار سابق و مری اسپیر نیکلاس، همسر لوی دادستان کل ایالت فیلیپ نوربون نیکلاس به‌همراه کارینگتون برای سازمان آیین‌نامه و قانون ترسیم کردند. احتمالاً کارینگتون به‌دلیل خاطراتش از راشل وارینگتون، باورهای مذهبی و نیز اعتقادش به اهمیت تحصیلات دختران و بانوان، این کار را انجام داد. ممکن است این انجمن در ویرجینیا، نخستین مورد در نوع خودش باشد.
یک نویسنده، روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده فیلم بشردوست ایتالیایی است.
من نمی‌خواستم دو مجسمه بودای بامیان را نابود کنم. در واقع، برخی از خارجی‌ها به من مراجعه کردند و گفتند که مایلند کارهای تعمیر بودای بامیان را که بر اثر بارندگی کمی آسیب دیده بود، انجام دهند. این مرا شوکه کرد. من فکر کردم، این افراد بی‌احساس به هزاران انسان زنده-افغان‌هایی که از گرسنگی می‌میرند-توجهی ندارند، اما نگران اشیاء غیر زنده مانند بودا هستند. این بسیار اسفناک بود. به همین دلیل من دستور تخریب آن را دادم. اگر آنها برای کارهای بشردوستانه آمده بودند، من هرگز دستور تخریب بودا را نمی‌دادم.
در نشست روز شنبه ۸ ژوئیه گروه، دونالد ترامپ تعهد کرد که کشورش برای تأمین مالی برنامه‌های بشردوستانه ۶۳۹ میلیون دلار کمک خواهد کرد؛ بنابراین گزارش، ۳۳۱ میلیون دلار آن قرار است برای کمک به گرسنگان مناطق قحطی‌زده در چهار کشور سومالی، سودان جنوبی، نیجریه و یمن هزینه شود.
الیزابت تیلور که دارای لقب سلطنتی «دیم» بود، با بازی در فیلم‌هایی چون کلئوپاترا (۱۹۶۳)، چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد (۱۹۶۶) و گربه روی شیروانی داغ (۱۹۵۸) به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سینمای جهان تبدیل شد. زندگی خصوصی پر ماجرای او در کنار فیلم‌های موفق او و فعالیت‌های بشردوستانه‌اش همواره او را که از ۱۲ سالگی با بازی در فیلم ولوت ملی (۱۹۴۴) شناخته شد، در شهرت نگه داشت.