بسه

معنی کلمه بسه در لغت نامه دهخدا

بسه. [ ب َ س َ ] ( اِ ) بسک. گیاهی است. که آن را اکلیل الملک خوانند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( مؤید الفضلاء ). همان بس است. ( شرفنامه ٔمنیری ). اکلیل الملک. ( ناظم الاطباء ). گیاهی است که آن را بسک خوانند و به عربی اکلیل الملک گویند. ( سروری )( از فرهنگ نظام ). و رجوع به بسک و شعوری ج 1 شود.

معنی کلمه بسه در فرهنگ عمید

= اکلیل الملک

معنی کلمه بسه در فرهنگ فارسی

( اسم ) اکلیل الملک
یکی بس ٠

جملاتی از کاربرد کلمه بسه

نیست به نسبت بس افتخار که هرگز نبسهٔ گردون دون نبود مگر دون
در ورم استخوان مزمن ما خروج چرک از طریق آبسه پوستی، بدون تب یا درد شدید را ممکن است داشته باشیم (گاه همراه با علائم ورم استخوان حاد). همچنین در ورم استخوان مزمن بخش‌هایی از استخوان بافت‌مرده می‌شوند. بدن در اطراف این بخش‌های بافت‌مرده شروع به استخوان‌سازی می‌کند و گریبانهای از استخوان پدیدمی‌آورد. این نما از نکات متمایزکننده اصلی بین ورم استخوان مزمن و حاد است.
نَفوخ: آنچه از ادویه یابسه سائیده را بی مایع در بینی دمند.
شکل المجن قلب مجن ذوالغنی کیلا یضاف بسهم کل جفاء
مُعرّق: آنچه به سبب تلطیف رطوبات محتبسه تحت جلد را از مسامات او به ظاهر اخراج کند.
بهوش خویش مکن این جفا و شرمت باد دگر بسهو مرازین گروه نشماری
ربّ العزّه بجواب ایشان گفت: «ما نُنَزِّلُ الْمَلائِکَةَ» بسه قراءت خوانده‌اند: «ما ننزل» بضمّ نون و کسر زا و تشدید، «الملائکة» بنصب قراءت حمزه و کسایی و حفص است، من قوله: «وَ لَوْ أَنَّنا نَزَّلْنا إِلَیْهِمُ الْمَلائِکَةَ». «ما تنزل» بضمّ تا و فتح زا و تشدید، «الملائکة» برفع ابو بکر خواند تنها، من قوله: «وَ نُزِّلَ الْمَلائِکَةُ تَنْزِیلًا»، باقی «ما تنزل» بفتح تا و زا و تشدید خوانند، «الملائکة» برفع، من قوله: «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ» ای تتنزل معنی آنست که فریشتگان آسمان فرو نیایند مگر بمرگ ایشان، «إِلَّا بِالْحَقِّ» حق اینجا مرگست از بهر آنک آن دادست از حق جلّ جلاله، جای دیگر گفت: «وَ جاءَتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ». و قیل «ما تنزل الملائکة الا بالحق» ای بالرّسالة او بالعذاب ای لو شاهد و هم ثمّ کفروا، «وَ ما کانُوا إِذاً مُنْظَرِینَ» بالعذاب.
در صورت بروز هر گونه عفونت در بدن به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر عفونت در اطراف بینی یا صورت باشد (مثلاً عفونت گوش یا آبسه دندان). با مراجعه زود هنگام می‌توان از گسترش عفونت جلوگیری کرد.
هم آنگه سپه را بسه بهر کرد بزد کوس وز دشت برخاست گرد
جهان را بسه پور فرخنده داد که اندر جهان او بد از داد شاد
هر حرف که آید بسه لبم نام تو باشد از نسخهٔ هستی‌، سبق یاد من این است
و دیگر آبگینه‌های بغدادی مجرود و مخروط دیدم که ازین بغدادی بدیناری خریده بودند و بسه درم فروختند. و پس از بازگشتن ما، بنشابور منی نان سیزده درم شده بود و بیشتر از مردم شهر و نواحی بمرد .
استرپتوکوک سوبرینوس، کوکسی گرم مثبت، کاتالاز منفی، غیر متحرک و بی هوازی است که در جنس استرپتوکوک قرار گرفته‌است. این باکتری از نظر خویشاوندی، ارتباط نزدیکی با استرپتوکوک موتانس دارد. استرپتوکوک سوبرینوس در پلاک‌های دندانی دیده شده‌است و موجب ایجاد آبسه و دندان درد در کودکان می‌شود. مصرف زیاد مواد قندی موجب تکثیر باکتری و خرابی دندان‌ها خواهد شد.
استان قصرین (به عربی: ولایة القصرین) یک از بیست و چهار استان‌های تونس است که در وسط و غرب تونس واقع شده که از شمال به استان کاف از غرب به استان جزائری تبسه از جنوب به استان قفصه و از شرق به دو استان سیدی بوزید و سلیانه محدود است.
درد شدید دندان در هنگام آبسه را می‌توان چنین توضیح داد: ورود میکروب‌ها به مغز دندان (پالپ دندان) باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می‌شود. با توجه به این‌که پالپ دندان در یک محفظهٔ بسته واقع شده، باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می‌شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه‌های عصبی دندان شده و درد دندان شروع می‌شود.
کاندیدمی و سایر اشکال عفونت‌های تهاجمی کاندیدا (آبسه داخل شکمی و پریتونیت)
از جنید حکایت کنند که سماع را بسه چیز حاجت بود زمان و مکان و اخوان.
اگر بسهو نشاطی سوی من آرد روی زمن فراق توش در زمان رماند باز
این باکتری‌ها به راحتی روی انواع محیط‌های کشت رشد می‌کنند و از نظر متابولیکی فعال هستند، کربوهیدرات‌ها را تخمیر کرده، رنگدانه تولید می‌کنند که از سفید تا زرد پر رنگ متغیر است. گروهی جز فلور طبیعی پوست و مخاط انسان هستند و گروهی چرک، آبسه و عفونت‌های چرک‌زای گوناگون ایجاد می‌کنند و حتی منجر به بروز سپتی سمی کشنده می‌شوند.