بسنج

معنی کلمه بسنج در لغت نامه دهخدا

بسنج. [ ب ِ س َ ] ( اِ ) خشکی و داغی باشد که بر روی و اندام مردم افتد و آن را به عربی کَلَف خوانند. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( تذکره داود ضریر انطاکی ص 78 ). || ( فعل ) امر بر سنجیدن. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ).

معنی کلمه بسنج در فرهنگ معین

(بِ سَ ) ( اِ. ) کک و مک ، خشکی و لکه ای که روی صورت انسان پیدا شود.

معنی کلمه بسنج در فرهنگ عمید

۱. خشکی پوست صورت.
۲. لکه ای که در چهرۀ انسان پیدا می شود، کک مک، کلف.

معنی کلمه بسنج در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- خشکی .۲- داغی که برروی اندام مردم افتد کلف .

معنی کلمه بسنج در ویکی واژه

کک و مک، خشکی و لکه‌ای که روی صورت انسان پیدا شود.

جملاتی از کاربرد کلمه بسنج

در این معنی که میگوم بسنجی ازین نقد گهر باید نرنجی
گر بسنجد فلک شکوه تو را بشکند کفه های شمس و قمر
خوبی خوبان عالم گر بسنجی بی‌غلط صد یکی زان هیچ پیش کفهٔ معیار تو
این است نمونه‌ای از پاسخ‌هایی که به نویسندگانِ ترک داده می‌شد و شما چون بسنجید چندین نادرستی در آن پدیدار است؛ زیرا چنین چیزی در هیچ تاریخی نوشته نشده و مغولان با صد خون‌خواری و بی‌دادگری، از این بی‌داد به دور بوده‌اند که زبانِ مردم را دیگر سازند. وآن‌گاه زبانِ مغولان، ترکی نبوده تا آن را با زور، روان گردانند.
در دوران باستان و در دوره هخامنشیان سازمانی با نام «چشم و گوش شاه» توسط کوروش بزرگ تشکیل شد. گزنفون مورخ می‌گوید کوروش برای این کار سازمانی ابداع کرده بود تا بتواند موقعیت و عملکرد سپاه دشمن را بسنجد. مأمورانی که یونانیان آنان را چشم و گوش شاه می‌خواندند و در سراسر شاهنشاهی‌اش پراکنده بودند تا همه چیز را زیر نظر داشته باشند.
ای سخن ورزی‌ که ناپخته نگویی یک سخن وان سخن را گر بسنجی از خرد میزان کنی
کوآن‌ها داستان، گفتگو، پرسش یا بیاناتی هستند که استادان ذن برای شاگردان خود مطرح می‌کنند تا آن‌ها را با شک بزرگی مواجه نمایند و پیشرفت آنان را بسنجند. از بین مشهورترین متون ذن که مجموعه‌ای از کوآن‌های ذن در آن گنجانده شده است می‌توان به کهن نامهٔ «دروازهٔ بی دروازه» که مجموعه ای از ۴۸ کوآن ذن است و توسط استاد چینی ذن، مومون اکای در اوایل قرن ۱۳ گردآوری شده، اشاره نمود.
در تئوری نسبیت یک مسئله اساسی وجود دارد. اگر همه حرکت‌ها نسبی باشد، چگونه می‌توان عدم تحرک بدن را اندازه گرفت؟ ما باید بی تحرکی را با توجه به چیز دیگری بسنجیم. اما اگر یک ذره را به‌طور کامل در جهان تصور کنیم چه می‌شود؟ ما ممکن است امیدوار باشیم که هنوز تصوری از وضعیت حرکت آن داشته باشیم. اصل ماخ گاهی به عنوان این مفهوم تعبیر می‌شود که حالت حرکت ذره در آن مورد معنی ندارد.
همه معیارهای تجربه مشتری جایگاه معتبر خاص خود را دارند؛ بنابراین، آن‌هایی که شما برمی‌گزینید به نوع و ماهیت کسب و کار شما بستگی دارد. فرقی نمی‌کند که شما کدام معیار تجربه را انتخاب می‌کنید، بهترین و کلیدی‌ترین روش این است که معیارهای عملی روز به روز در مرکز تماس را با آن معیار تجربه مشتری در یک خط قرار دهیم تا بتوانیم میزان موفقیت را بسنجیم.
او در زمینه‌های متنوعی مطالعه داشت از جمله: نظریه گرانش (نیروی جهانی که به سوی مرکز عالم، یعنی مرکز زمین، هدایت می‌شود)، وزن هوا، اثر مویینگی، استفاده از آبسنج برای اندازه‌گیری چگالی و تخمین دمای مایعات، نظریه اهرم، استفاده از ترازو برای ترازسازی و برای اندازه‌گیری زمان.
احمد کسروی، در پی خرده‌گیری به تشیع، به استخاره گرفتن نیز خرده می‌گیرد و می‌گوید که در قرآن و سنت نیامده و با خرد نیز سازگار نیست و ملایان آن را برای سود خود ساخته‌اند. باور دارد که آدمیان باید خرد خود را داور بگیرند و در کارها بسنجند و نیک و بد را با استخاره نباید سنجید، زیرا در تصمیم‌گیری‌های مهم می‌تواند بسیار زیانمند باشد. همچنین می‌گوید استخاره کردن، استفاده نادرست از قرآن است.
نه به رنگ الفت بقا، نه ز بوی جلوه پرگشا مگر این نقد پوچ را تو بسنجی به سنگ‌گل
خواست بسنجد رخ تو با قمر عقل فرماند زسنجیدنت
یک نکته بگویمت به تحقیق بسنج گر عاقل و کاملی مرنجان و مرنج
دانشمندان پیشنهاد دادند که اسکنر بیوفوتونیکی گزینهٔ خوبی است تا میزان آنتی‌اکسیدان بدن را به وسیلهٔ آن بسنجند.
یا که خورشید درخشان را بسنجد باسها یا ز سیم قلب کوبد در ترازوی عیار
شرابی ده بقدرت هم ترازو که من با او بسنجم زور بازو
ربات‌های نرم‌افزاری زمانی حداکثر کاربرد را خواهند داشت که بتوانند مانند نیروی انسانی شرایط سیستم را بسنجند و متناسب با شرایط موجود تصمیم بگیریند. تنها در این صورت است که می‌توانند در امور مختلف به‌طور کامل جایگزین نیروی انسانی شوند. در ادامه گوشه ای از قابلیت‌های این ربات سازهای محبوب را معرفی می‌کنیم تا بتوانید به نحوه هوشمند سازی ربات‌های ساخته شده با این نرم‌افزارها پی ببرید.
گر بسنجی زر زر موزون بود ور بسی باشد ز وزن افزون بود
در باور ایزدی‌ها، شیطان دشمن اصلی بشریت نیست، بلکه مقربترین فرشته خداوند و نخستین آفریده اوست و ملک‌طاووس نام دارد؛ فرشته‌ای که خداوند تنها با این انگیزه به او فرمان داد به آدم سجده کند که او را بسنجد و هنگامی که او از سجده کردن سر باز زد، بر تقربش به درگاه الهی افزوده شد و خداوند اداره جهان را به او سپرد.