بسرعت

معنی کلمه بسرعت در لغت نامه دهخدا

بسرعت. [ ب ِ س ُ ع َ ] ( ق مرکب ) بشتاب. || بزودی. رجوع به سرعت شود.

معنی کلمه بسرعت در فرهنگ فارسی

بشتاب یا بزودی .

معنی کلمه بسرعت در ویکی واژه

rapidamente

جملاتی از کاربرد کلمه بسرعت

بتابش در نوایب روی تو چون ماه در ظلمت بسرعت در حوادث عزم تو چون باد در صحرا
غرض چون بسرعت ازین گلستان روان شد بآئین باد صبا
مسیر عزم تو بر آسمان نصرة و فتح هزار بار بسرعت فزونتر از قمرست
بسرعت همی در نوردید راه در آن راه کافتاد دور از سپاه
پس رایت عزم سامی از کشور نامی بجانب ملک حیوان افراخته وجودی آلوده دید و گروهی آسوده، ملکشان ویران و خراب جمله شان فتنة خورد و خواب. شهر و بازار آشفته، کوی و برزن نارفته، همه جا خانه لوث بود، همه را حامل روث یافت. لاجرم دامن پاک در کشید و بسرعت برق میگذشت، عشق بر ساقه عساکر بود و صورت ماجرا دید و دانست که مردم ملک قدس را با عالم لوم و لوث مجال موانست نیست؛ خواست تا قدرت خویش ظاهر کند، حسن خود کام را جلوه خرام رخش در مربع و کاس وحش بود که: ناگاه از پی دوان آمد و در پی آهوان افتاد، شوق و صبی در جوق ظباء افکند، قلوب آرام را قرار و آرام نماند، بهر سو بی خود دویدن گرفتند و از هر چه جز دوست رمیدن.
در ۱۷ دی ۱۳۴۶ غلامرضا تختی، در هتل اتلانتیس فوت کرد. بسرعت شایع شد که ساواک او را بقتل رسانده‌است و نشریه فکاهی توفیق نوشته بود تختی را خودکشی کردند. بعدها کسانی چون جمشید مشایخی و پسرش بابک تختی این شایعه را رد کردند. بابک تختی می‌گوید شایعه شهیدسازی تختی را جلال آل‌احمد شروع کرد.
بسرعت شاهزاده آنچنان راند که گرد لشکرش از همرهی ماند
امروزه استفاده از شبیه‌سازی بسرعت افزایش یافته و با دسترسی به کامپیوتر، تجزیه و تحلیل با آگاهی و بصیرت بیشتر انجام می‌شود. شبیه‌سازی کامپیوتری یک راه مؤثر برای بیان روابط اقتصادی پیچیده می‌باشد که زحمت استفاده از روشهای سعی و خطا را کم کرده‌است. برای حل مسائلی که دارای مدلهای قابل حل نیستند (مانند مدل‌های غیر خطی یا مدل‌های کنترل موجودی که همزمان سفارش و هم نرخ تقاضا متغیر است) می‌توان آنها را با استفاده از تکنیکهای شبیه‌سازی حل و اثر عددی طرحهای مختلف را بررسی نمود. باید توجه داشت که شبیه‌سازی همیشه نمی‌تواند بهینه بودن جواب را تضمین نماید.
میانه گر بتوانی گزید در اخلاق ترا رسد که بسرعت ز پل جواز کنی
در فرموده هایش ندیدی نیز که فرمود: نماز نور چشم من است، نیز قریب به همین مقام است که وی صلوات الله علیه میفرمود: ای بلال خنکمان بدار! یعنی آتش شوق نماز را با تعجیل اذان آرامش ده و یا این که چونان که قاصد بسرعت پیام را می رساند.
چون مرا دید دوان از پی خویش گفت و انگیخت بسرعت مرکب
آدنیوم عربی بشدت به سرما حساس بوده و بسرعت در دمای زیر چهار درجه دچار پوسیدگی می‌شود
راه دوزخ پیش داریم و بسرعت میرویم بی محابا خویشتن را در خطر افکنده‌ایم
الشرایطی در تشکیل اولین هسته مسلح برای رویارویی با استعمار در تونس شرکت کرد و همراه با مبارزین دیگری از قبیل احمد التلیلی و محمد عماره در روز ۱۶ سپتامبر ۱۹۵۱ سوگند یاد کرد. او در نبردهای متعددی از جمله نبرد زلین در ۱۹۵۲، نبرد السلوم در پاییز ۱۹۵۲، نبرد سیدی عیش در ۲۰ و ۲۱ نوامبر ۱۹۵۴ که یکی از بزرگترین نبردها علیه استعمار در شمال آفریقا به حساب می‌آمد شرکت داشت و به دلیل رشادتهایی که در این نبردها نشان داد بسرعت بعنوان یکی از رهبران جنبش علیه فرانسویان تبدیل شد. او در کنفرانسی که رهبران مقاومت در بهار ۱۹۵۴ در جبل سمامه برگزار کردند بعنوان رهبر مقاومت انتخاب شد و مطبوعات فرانسوی در دسامبر ۱۹۵۵ او را بعنوان یکی از قهرمانان اساطیری توصیف کردند.