بستک

معنی کلمه بستک در لغت نامه دهخدا

بستک. [ ب َ ت َ ] ( اِخ ) نام یکی از بخشهای پنجگانه شهرستان لار محدود بحدود زیر: از خاور شهرستان بندرعباس ، از شمال بخش مرکزی لار، از جنوب بخش لنگه ، از باختر بخش گاوبندی و در مرکز شهرستان قرار گرفته است. هوایش در تمام نقاط گرم و خشک و در تابستان با بادهای سوزان. آب مشروبش عموماً از چاه و باران و آبهای جاری موجود شور و دارای مواد گوگردی میباشند. محصولاتش عبارتند از غلات ، خرماو جزئی صیفی و لبنیات و شغل مردمش زراعت و گله داری و صنایع دستی اهالیش عبا، و چادرشب بافی است. این بخش از شش دهستان بشرح زیر تشکیل شده : حومه. فرامرزان. گوده. لمزان. دژگان. رویدر. و مجموع قراء و قصبات آن 73 و تعداد نفوسش در حدود 31 هزار تن و مرکز بخش قصبه بستک میباشد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).
بستک. [ ب َ ت َ ] ( اِخ ) نام دهستان حومه بخش بستک شهرستان لار است. این دهستان بین دهستان لمزان و گوده و فرامرزان واقع وزمین آن جلگه ای است. هوایش گرم و خشک آب مشروب آن از چاه و باران و جزئی قنات. زراعت غلات آن بطور کلی دیمی است. محصولاتش عبارتند از غلات ، خرما، سبزی ، شغل اهالی ، زراعت و کسب میباشد. این دهستان از 14 آبادی ومزرعه تشکیل میشود و مجموع نفوس آن در حدود 13500 تن است. روستاهای مهم آن عبارتند از: جناح کوهج ، هرنک ، کوه خرد و لاور. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).
بستک. [ ب َ ت َ ]( اِخ ) دهی است از دره لار لاریجان آمل با 8500 پا ارتفاع. رجوع به سفرنامه مازندران و استرآباد رابینو متن انگلیسی ص 41 و 115 و ترجمه آن ص 67 و 155 شود.
بستک. [ ب َ ت َ ] ( اِخ ) از توابع طهران و دارای معدن زغال سنگ می باشد.
بستک. [ ب ُ ت َ ] ( اِ ) صمغ درخت پسته است. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). صمغ درخت پسته و یا کندر. ( ناظم الاطباء ). گیاهی است دارویی ، اکلیل الملک. ( یادداشت مؤلف ).قسط. ( فرهنگ فارسی معین ). || بعضی گویند کندر است و بعضی دیگر گویند صمغی است مانند کندر و به عربی لبان خوانند. ( برهان ). و رجوع به کندر شود.
بستک. [ ب َ ت َ ] ( اِ )بستو. مرتبان کوچک سفالین و چینی ، معرب آن ، بُستوقه. ( رشیدی ). مرتبان کوچک که نام دیگرش بستو است. ( فرهنگ نظام ). رجوع به بستو و بستوقه شود. || چمچه. || خادم و خدمتکار. ( ناظم الاطباء ).
بستک. [ ب َ ت َ ] ( اِخ ) نام ولایتی است ازپارس قریب به بحر عمان و لار خارک کرمان که حاکمی خاص دارد. کلاً اهل سنت اند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). نام ولایتی است در فارس ( جنوب ایران ). ( فرهنگ نظام ). در حدودالعالم ، بستکان آمده است. رجوع به بستکان شود.

معنی کلمه بستک در فرهنگ معین

(بُ تَ ) (ص . اِ. ) ۱ - خادم ، خدمتکار. ۲ - چمچة کوچک .

معنی کلمه بستک در فرهنگ فارسی

بخشی از شهرستان لار در استان هفتم ( فارس ) که مرکزش نیز به همین نام است . محصولات عمده آن خرما شغل اهالی گله داری و زراعت است . سکنه بستک قریب ۳۶٠۲ تن است .
( اسم ) ۱- صمغ درخت پسته یا کندر . ۲- قسط .
از توابع طهران و دارای معدن زغال سنگ میباشد ٠

معنی کلمه بستک در فرهنگ اسم ها

اسم: بستک (پسر) (کردی)
معنی: رختخواب، نام یکی از بزرگان دورة سکایی ( نگارش کردی

معنی کلمه بستک در فرهنگستان زبان و ادب

{block} [مهندسی مخابرات] مجموعه ای از بیت ها یا گروهی از نویسه ها که به عنوان واحد اطلاعاتی مستقل منتقل می شوند و برای تصحیح خطا یا هم زمان سازی به کار می روند
{packet, datagram} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] زیرمجموعه ای از یک پیام کامل که با شناسایی آن می توان مسیر پیام را مشخص کرد

معنی کلمه بستک در ویکی واژه

خادم، خدمتکار.
چمچة کوچک.

جملاتی از کاربرد کلمه بستک

در سال ۱۲۲۴ هجری قمری که صادق خان قاجار دولو در مراجعت از سرکوبی یاغیان داراب به بستک آمد محمد رفیع خان از وی در محل چاه کرد مخدان پذیرائی نمود، چون وصول حقوق دیوانی به تعویق افتاده بود و محمد رفیع خان نیز در طول ایام هفته به عبادت می‌پرداخت، بدستور سردار قاجار احمد خان امور حکمرانی جهانگیریه و بنادر را به عهده گرفت.
شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این بنای تاریخی در سمت جنوب جاده بستک به بندر لنگه واقع است. این آرامگاه در میان گورستان دهستان کوخرد و در هزار متری غرب دهستان کوخرد واقع شده‌است. محل آن سیصد متر از محله تازه‌بنیاد «دهنو» کوخرد فاصله دارد. در لهجه محلی به آرامگاه زیارت گفته می‌شود.
آسیاب آبی فاریاب سنگویه ۵ مربوط به دوره قاجاریه است و در روستای فاریاب سنگویه، بخش مرکزی، شهرستان بستک، استان هرمزگان واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۵۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
آسیاب آبی فتویه شماره ۲ مربوط به دوره قاجاریه است و در وسط نخلستان، ضلع غربی روستای فتویه، بخش مرکزی، شهرستان بستک، استان هرمزگان واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۵۳۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده‌است.
احمد پذیرا مشهور به احمد مدان، (زادهٔ ۱۳۱۵ - درگذشتهٔ ۱۴۰۲) عکاس و هنرمند اهل جناح از توابع شهرستان بستک بود.
اشکفت سیاه روستای کوچکی است از توابع بخش جناح شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده‌است.
رو برون مانند دزدان دله چستک و بستک بدزد از قافله
کوهستان کاووس است، که از مشرق علا مرودشت شروع شده، در شمال بستک تمام می‌شود. قله ی‌های مهّم آن مابین ارتفاع ۱۴۰۵ و ۱۴۱۵ متر می‌باشد.
آرامگاه سید مظفر مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بستک، بخش کوخرد، روستای کوخرد واقع شده. این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۹۲۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آسیاب آبی فاریاب سنگویه ۴ مربوط به دوره قاجاریه است و در روستای فاریاب سنگویه، بخش مرکزی، شهرستان بستک، استان هرمزگان واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۵۳۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
ریشه و اصالت بیشتر اماراتی‌ها، به طایفه بنی یاس برمی‌گردد. اما قوم‌های بلوچی، ایرانی، بستک،خنجی عمانی، یمنی، بحرینی اوزی نیز در طول زمان با این قوم آمیخته شدند.
بنوک نیزه که می داد چرخ را بستک به نعل باره که میکرد کوه را، شد یار