بستره

بستره

معنی کلمه بستره در لغت نامه دهخدا

بستره. [ ب َ ت َ رَ ] ( اِخ ) بستیره. شهریست. ( از معجم البلدان ).

معنی کلمه بستره در فرهنگ فارسی

یا بستیره شهریست ٠

معنی کلمه بستره در فرهنگستان زبان و ادب

{matrix} [باستان شناسی] محیط و نهشته هایی که دربردارندۀ مواد باستان شناختی است

معنی کلمه بستره در دانشنامه عمومی

بستره (استان پودلاسکی). بستره ( به لهستانی: Bystre ) یک روستا در لهستان است که در گمینا بوتشکی واقع شده است. بستره ۱۵۰ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه بستره در ویکی واژه

بستر

جملاتی از کاربرد کلمه بستره

آب و هوای این بیابان بسیار خشک است و بسترهای خشک رودخانه‌ها در آن تنها در فصل بهار آب به خود می‌بینند.
برای بسترهای حلقوی واکنش، محصول اُلفین ترمودینامیکی منحصراً بازده می‌شود.
آنزیم‌ها غالباً در بسترهای بی‌اثر و نامحلول تثبیت می‌شوند که به دلیل قابلیت استفاده مجدد چند برابر، کارایی آنها را افزایش می‌دهند. خواص آنزیم‌های تثبیت‌شده به روش تثبیت و نوع پایه بستگی دارد. انتخاب پایه معمولاً مربوط به سازگاری زیستی، پایداری شیمیایی و حرارتی، عدم انحلال‌پذیری در شرایط واکنش، قابلیت بازسازی و استفاده مجدد آسان و همچنین بازده هزینه است.
سیستم باز: که در آن عناصر شیمیایی ای (ماکرو و میکرو) که گیاه به آن‌ها نیاز دارد، فقط یک بار در دسترس گیاه قرار می‌گیرد و بعد از استفاده، از پایین بسترهای کشت به وسیله سوراخهای تعبیه شده از قبل در زیر بسترها، خارج می‌شود.
ادب فرسوده‌ایم ازما عبث تعظیم‌می‌خواهی نخیزد نالهٔ بیمار هم اینجا ز بسترها
به حیرت رفتگانت فارغند از فکر آسودن که بیداری‌ست خواب ناز این آیینه بسترها
آنتی سیز هسته ای: این ماده با گرافیت فوق‌العاده خالص و پودر فولاد ضد زنگ برای برآورده کردن نیازهای صنعت تولید انرژی هسته ای و الکتریکی، ویژه نیروگاه‌ها فرموله شده است. این آنتی سیز، مقاومت حرارتی را از -۵۰ درجه فارنهایت تا ۲۴۰۰ درجه فارنهایت (-۴۶ درجه سانتیگراد تا ۱۳۱۶ درجه سانتیگراد) ارائه می‌دهد. این ماده فاقد مس، سرب، گوگرد، هالوژن یا سایر موادی است که ممکن است بسترهای کاتالیست راکتور را مسموم کند.
تولید پای کار آب تمیز، خاکستری با استفاده از بسترهای گیاهی تأثیر محیطی ساختمان را کاهش می‌دهد.
ز قرقویی به صحراها، فروافکنده بالش‌ها ز بوقلمون به وادی‌ها، فروگسترده بسترها
ز چشمم بسته رخت هستی خود خواب آسایش کف پهلوی من سیلی زند بر روی بسترها
به بسترهای دیبا و حواصل، بِپَروَردش به ناز و کامهٔ دل.
و قال السّدی: هُوَ الْأَوَّلُ ببره اذ عرّفک توحیده و الآخر بجوده اذ عرفک التوبة علی ما جنیت، وَ الظَّاهِرُ بتوفیقه اذ وفّقک للسجود له الْباطِنُ بستره اذ عصیته فستر علیک.
به ترک آرزوها کوش اگر آسودگی خواهی شکست‌ رنگ این تب نیست بی‌ایجاد بسترها
شیخ گفت: این ساعت برو و موی محاسن و سر را پاک بستره کن و این جامه که داری برکش و ازار‌ی از گلیم بر میان بند و توبره پر جوز برگردن آویز و به بازار بیرون شو، و کودکان را جمع کن و بدیشان گوی هرکه مرا یکی سیلی می‌زند یک جوز بدو می‌دهم. همچنین در شهر می‌گرد، هرجا که تو را می‌شناسد آنجا رو، و علاج تو این است.
ز خاکستر سراغ شعلهٔ من چند پرسیدن تب بیتابی شوقم نمی‌سازم به بسترها
آذرین‌لایه‌ها همیشه به موازات بسترهای سنگی پیرامون خود حالت می‌گیرند.
این مدل برای اتصال عرضه‌کنندگان مایل به اجاره دارایی (به عنوان مثال آپارتمان برای اجاره یا خودرو خدمات حمل و نقل) با مصرف‌کنندگان اغلب از بستر فناوری مبتنی بر تلفن همراه استفاده می‌کند؛ این می‌تواند به کاهش نیاز به واسطه‌ها (به عنوان مثال سازمان‌های کسب و کار مانند شرکت‌های تاکسی) بین تأمین‌کننده و مصرف‌کننده منجر شود. همچنین این بسترها می‌تواند برای اتصال کارفرمایان و کارگران در فرصت‌های شغلی کوتاه مدت استفاده شود و جایگزین بنگاه‌های سنتی خدمات استخدامی و روابط کارفرما-کارمند شوند. اقتصاد دسترسی در سال ۲۰۱۵ جنبشی حدوداً ۲۶ میلیارد دلار بوده‌است.
فعالیت کاربران ایرانی در صرافی‌های بین‌المللی به علت اعمال تحریم، به شدت محدود و دارایی برخی در این بسترها مسدود شده است. با این وجود کاربران ایرانی از سال ۲۰۱۸ میلادی ۸ میلیارد دلار تراکنش ارز دیجیتال با بایننس داشته‌اند. ۷/۸میلیارد دلار از این مبلغ، از طریق صرافی ایرانی نوبیتکس مبادله شده است.
در ۲۱ فوریه ۲۰۲۳ چین بیانیه دیگری دربارهٔ ابتکار امنیت جهانی منتشر کرد که در آن، اصول، اولویت‌ها و بسترها را تشریح می‌کند.