بستر دریا
معنی کلمه بستر دریا در فرهنگستان زبان و ادب

بستر دریا

معنی کلمه بستر دریا در فرهنگستان زبان و ادب

{seabed, sea floor} [اقیانوس شناسی، جغرافیای سیاسی] کف دریا یا اقیانوس ها

معنی کلمه بستر دریا در دانشنامه عمومی

بستر دریا یا کف دریا به سطح زیرین آبهای اقیانوس ها و دریاها گفته می شود.
بستر و کف دریاها و اقیانوس ها معمولاً دارای ساختار مشابهی هستند و گسترش بستر اقیانوس پدیده ای است که در میانه کف اقیانوس ها و در قسمتی که شیار و پشته های کف اقیانوس ها وجود دارند روی می دهد.
معنی کلمه بستر دریا در دانشنامه عمومی

معنی کلمه بستر دریا در ویکی واژه

کف دریا یا اقیانوس‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه بستر دریا

میگوها سخت پوستانی ده پا هستند که دارای بدنی کشیده و ضمائمی تخصص یافته برای شنا در آب است. پاهای آن‌ها بر خلاف خرچنگ‌ها و لابسترها نازک و کم توان هستند. هزاران گونه از میگوها در نقاط و اکوسیستم‌های مختلف از جمله بستر دریاها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها شناسایی شده‌اند.
پس از سونامی‌ها معمولاً گسل‌های بزرگی در بستر دریاها پدید می‌آیند. سرعت موج‌های آبلرزه‌ای گاه به بیش از ۸۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. سونامی سال ۱۷۸۸ لیسبون (پرتغال) با موج‌هایی به بلندی حدود ۱۸ متر به شهر هجوم برد و ساکنان آن شهر را در کام خود فروبرد. یکی از بزرگ‌ترین سونامی‌ها که در دسامبر سال ۲۰۰۴ میلادی در نزدیکی سوماترای اندونزی روی داد باعث ویرانی عظیم و کشته شدن پیرامون ۱۰۰٬۰۰۰ تن در جنوب آسیا شد.
سوالبارد در گوشهٔ شمال غربی صفحهٔ زمین‌ساختی اوراسیا قرار دارد. از جنوب به شرق، بستر دریا کم عمق است و ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر (تا ۹۸۰ پا) ژرفا دارد اما این مقدار از سمت شمال تا غرب حدود ۴ کیلومتر (دو و نیم مایل) می‌باشد. سوالبارد از شمال با توده‌های یخچالی و قطب شمال، از غرب به گرینلند، از جنوب با قطعهٔ اصلی خاک نروژ و از شرق با مجمع‌الجزایر روسی نووایا زملیا و فرانز جوزف لند، همسایه‌است.
ب) نوع ۲ (برای بکارگیری در گل ولای و رسوبات بستر دریا)
متان یک گاز گلخانه‌ای بسیار قوی است (بیست‌بار مؤثرتر از دی‌اکسید کربن)، و این ممکن است باعث گرم شدن ناگهانی کرهٔ زمین شده‌باشد. این فرضیه می‌تواند امروزه نیز برای کارشناسان آب‌وهوا جالب توجه باشد چرا که امروزه هم حجم زیادی از گاز متان نیز به شکل هیدرات‌های گاز در بستر دریا به دام افتاده‌اند.
کوه یخ یا یخ‌کوه توده‌ای از آب شیرین یخ زده‌است که از انتهای یک یخچال یا کنارهٔ یک پهنهٔ یخی یخ‌تاق جدا شده و روی آب دریا شناور شده‌باشد. با ورود به آب‌های کم‌عمق، کوه یخ ممکن است در تماس با بستر دریا فرایند «خراش بستر دریا» را پدیدآورد. تقریباً ۹۱٪ از یک کوه یخ در زیر سطح آب قرار می‌گیرد.
به موازات بخش بی‌نور لجه، بخش بی نور دریابن نیز قرار دارد که از سه ناحیه عمیق بستر دریا تشکیل شده است.
ج) نوع ۳ (برای ناحیه بستر دریا (زیر رسوبات)، ناحیه غوطه وری ویا بکارگیری در آب‌های شور می‌باشد)
این قسمت از دریا به همراه فضای بالا، بستر دریا و زیر بستر آن تحت حاکمیت کشور ساحلی قرار دارد. به آب‌های آن سوی آب‌های سرزمینی معمولاً آب‌های بین‌المللی گفته می‌شود.
کار ساخت خط لوله جدیدی برای انتقال گاز روسیه به اروپا که «جریان شمالی» نام دارد، امروز با حضور دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان آغاز شد. این خط لوله از بستر دریای بالتیک عبور می کند برای نخستین بار گاز روسیه را بدون عبور از کشورهای دیگر به اروپای غربی خواهد رساند. بی‌بی‌سی فارسی، ریانووستی