بساط

معنی کلمه بساط در لغت نامه دهخدا

بساط. [ ب ِ / ب َ ] ( ع اِ ) گستردنی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( ترجمان القرآن عادل بن علی ). نوعی از طنفسه ( معرب تنبسه ) دراز کم عرض. ج ، بُسُط. ( از اقرب الموارد ). ج ِ بُسُط. مأخوذ از تازی فرش و هرچیز گستردنی. ( ناظم الاطباء ) ( دزی ج 1 ). بساطافکنده. فرش. ( منتهی الارب ). فرش. ( غیاث ). فرش و گستردنی... چون متاع خانه و اثاث البیت. ( آنندراج ). فرش و اثاثه. ( از فرهنگ نظام ). آنچه گسترده شود بر زمین چون قالی و گلیم و زیلو و حصیر و بستر. هرچه بازگسترانند. و بلفظ انداختن ، افکندن ، کشیدن ، آراستن ، گستردن و چیدن مستعمل است. ( غیاث ). و با لفظ افکندن ، کشیدن ، آراستن ، گستردن ، چیدن ، برچیدن ، گشادن ، افشاندن ، ریختن ، درنوردیدن ، طی کردن ، طی شدن ، هم پیچیدن ، بر هم چیدن و بر یکدیگر زدن مستعمل است. ( آنندراج ) : و از وی [ از ناحیت پارس ] بساطها و فرشها و زیلوها و گلیمهای باقیمت خیزد. ( حدود العالم ). و از وی [ از چغانیان ] پای تابه خیزد و گلیمینه و بساط پشمین. ( حدود العالم ). و از او [ از بخارا ] بساط و فرش و مصلی و نماز خیزد، نیکوی ، پشمین. ( حدود العالم ).
خزان بدست مه مهر درنوشت از باغ
بساط ششتری و هفت رنگ شادروان.فرخی.از سبزه زمین بساط بوقلمون شد
وز میغ هوا بصورت پشت پلنگ.منوچهری.تخت زرین و بساط و مجلس خانه که امیر فرموده بود... راست شده بود. ( تاریخ بیهقی ).
از فلک خیمه و از خاک بساط
وز سرشک آبخوری خواهم داشت.خاقانی.شرط است که بر بساط عشقت
آن پای نهد که سر ندارد.خاقانی.دولتش باد تا بساط جلال
بر زمین مکدر اندازد.خاقانی.همه صحرا بساط شوشتری
جایگاه تذرو و کبک دری.نظامی.این بساط اخضر که مرصع است بجواهر ازهار و این بسیط اغبر که ملمع است به مفاجر انهار بی قادری دانا و مقدری توانا ممکن نیست. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
هر کجا باشد شه ما را بساط
هست صحرا گر بود سم الخیاط.مولوی.بساط سبزه لگدکوب شد بپای نشاط
ز بسکه عارف و عامی برقص برجستند.سعدی ( غزلیات ).پای گو بر سر و بر دیده ما نه چو بساط
که اگر نقش بساطت برود ما نرویم.سعدی ( غزلیات ).

معنی کلمه بساط در فرهنگ معین

(بَ ) [ ع . ] ( اِ. ) ۱ - گستردنی . ۲ - شادروان . ۳ - فراخی میدان . ۴ - سفرة چرمین .

معنی کلمه بساط در فرهنگ عمید

۱. گستردنی، هر چیز گستردنی، مانندِ فرش، سفره، و مانندِ آن.
۲. [مجاز] سرمایه، دستگاه.
۳. [قدیمی] زمین وسیع.

معنی کلمه بساط در فرهنگ فارسی

گستردنی، هرچیزگستردنی مانندفرش وسفره
( اسم ) ۱- فرش گستردنی . ۲- شادروان . ۳- فراخی میدان . ۴- زمین هموار و فراخ هامون . ۵- عرص. شطرنج . ۶- متاع سرمایه . ۷- دستگاه . ۸- سفر. چرمین . جمع : بسط . یا بساط اغبر. تود. خاک پهن. خاک خاک توده . یا بساط بسیط . زمین فراخ پهن. زمین . یا بساط خاک . زمین . یا بساط شطرنج . تخت. مربعی که روی آن مهرههای شطرنج را می چینند . یا بساط فلک . کر. زمین . یا آه در بساط نداشتن . بسیار فقیر بودن : ( فلانی مفلس است و آه در بساط ندارد . ) یا برچیدن بساط . ۱- جمع کردن سفره . ۲- بهم ریختن دستگاهی مثل بهم زدن و بهم ریختن دستگاه قمار : ( دکاندار عصرها بساط خود را بر می چیند . ) یا برهم چیدن بساط . مرتب کردن بساط . یا بهم پیچیدن بساط . در نور دیدن بساط بهم زدن بساط . یا بهم خوردن بساط . در هم ریختن دستگاه : ( بساطش بهم خورده. ) . یا پهن کردن بساط . ۱- سفر. قمار گستردن.۲- بساط معرکه گیری را گستردن . یا پیچیدن بساط . ۱- جمع کردن بساط . ۲- از بین بردن زایل کردن . یا جمع کردن بساط . برچیدن بساط . یا جور بودن بساط . ۱- کامل بودن و مرتب بودن سفر. میخواران یا قمار بازان . ۲- کامل بودن و مرتب بودن لوازم و اشیای بساط انداز . یا جور کردن بساط . مهیا ساختن وسایل بازی و قمار برای قمار بازان یا خوراک و مشروب برای میخواران . یا در نور دیدن بساط . ۱- طی کردن بساط در هم پیچیدن بساط . ۲- جمع کردن سفره . یا طی کردن بساط . ۱- در نور دیدن بساط در هم پیچیدن بساط . ۲- جمع کردن سفره .
توفیق بن احمد بساط متوفی ( ۱۳۳۴ ه ۱۹۲۶ م ) یکی از شهدای آزادی خواه عرب در دوران تسلط ترکان بود وی در صیدا متولد شد و در بیروت و اسلامبول تحصیل کرد و از اعضای انجمن ادبی بود در جنگ جهانی نخستین با گروهی از آزادیخواهان عرب دستگیر و پیش از سی سالگی اعدام شد .

معنی کلمه بساط در ویکی واژه

گستردنی.
شادروان.
فراخی میدان.
سفرة چرمین.

جملاتی از کاربرد کلمه بساط

اگر چون صبح باشد عزم صادق در بساط من به قلب چرخ چون خورشید تنها می توانم زد
تجزیه یک تغییر شکل دلخواه به اشکال مودی ( انبساط مودی تغییر شکل )
نه دام اما مدام سرخ پر کرده صراحی‌ها نه تله بلکه حجره خوش بساط او کنده با پله
مرد نیرنگ خزان و نوبهاران نیستی در بساط خاک، صائب غنچه تصویر باش
برخی از سطوح سنگی و سنگ‌تراشی که به عنوان سطح ساختمان استفاده می‌شوند، از سطح خود رطوبت را جذب می‌کنند. اگر این سطوح در معرض شرایط یخ زدگی شدید قرار گیرد، به دلیل انبساط آب، سطح ممکن است پوسته پوسته شود. در صورت وجود ورودی آب در لبه‌ها، این اثر در سطوح سفال‌ها (حتی در صورت لعاب کاری شدن) نیز دیده می‌شود.
بساط عرش و تکبر؟ تو را چه پیش آمد؟ حریم کعبه و غفلت؟ تو را چه حال افتاد؟
موارد ایمنی هلیوم کرایوژنیک مشابه موارد با نیتروژن مایع است. دمای بسیار پایین آن می‌تواند منجر به سوختگی سرما شود و در صورت عدم نصب وسایل فشارسنج، نسبت انبساط مایع به گاز می‌تواند باعث انفجار شود. ظروف گاز هلیوم در دمای ۵ تا ۱۰ کلوین به دلیل انبساط حرارتی سریع و قابل توجه که هنگام گرم شدن گاز هلیوم در کمتر از ۱۰ کلوین به دمای اتاق می‌رسد باید به گونه‌ای به کار گرفته شوند که گویی حاوی هلیوم مایع هستند. اوت ۲۰۲۰ یک مخزن هلیوم که درون کیسه زباله خانگی گذاشته شده بود هنگام ورود به دستگاه جمع‌کننده زباله در اثر برخورد منفجر و بقایای مخزن تا ۱۰۰ فوت دورتر از کمپکتور پراکنده شده بود.
در سال‌های دهه ۲۰ تا ۳۰ و بعد از سقوط رضا شاه سعی کرد به عنوان نماینده وارد مجلس شود که البته موفق نشد و روزنامه را انتشار داد که «سازمان» بود که پس از دوازده شماره توقیف شد و بعد از کودتای ۲۸ مرداد دکتر وعده‌ای از دوستان همفکرش آل بویه «حزب میلیون» را تأسیس کردند که بساط آن پس از زمانی نه چندان دراز به دستور شاه و در زمان حکومت هژیر برچیده شد. سپس حزب آهنگ ما را تشکیل دادند که پس از یکسال در زمان حکومت سپهبد زاهدی منحل شد.
این روزنامه به اسامی معروف ادبی در دنیای عرب مثل «سعدی یوسف، و محمد عفیفی مطر، و خیری شلبی، و محمد البساطی، و أحمد عبدالمعطی حجازی، و عبد العزیز المقالح، و محمد إبراهیم أبو سنة، و السماح عبدالله و فاروق شوشة، و بهاء طاهر» می‌پردازد.
فولاد ضریب انبساط حرارتی تقریباً یکسانی با بتن مدرن دارد. اگر چنین نبود، در اثر تنش‌های طولی و شعاعی اضافی در دماهای متفاوت از دمای محیط، مشکلاتی ایجاد می‌شد. اگرچه میل‌گرد دارای دنده‌هایی است که آن را به صورت مکانیکی به بتن متصل می‌کند، اما در اثر تنش‌های زیاد ممکن است از آن خارج شود که غالباً با فروپاشی در مقیاس بزرگت همراه است. برای جلوگیری از چنین خرابی، میل‌گرد یا عمیقاً در اعضای سازه مجاور قرار می‌گیرد (قطر ۴۰ تا ۶۰ برابر) یا انتهای آن خم شده و قلاب شده‌است تا آن را در اطراف بتن و میل‌گرد دیگر قفل کند. این روش اول باعث افزایش اصطکاک میله در محل می‌شود، در حالی که روش دوم از مقاومت فشاری بالا بتن استفاده می‌کند.
آتنا اصلانی دختر هفت‌سالهٔ ایرانی اهل پارس‌آباد، یکی از شهرهای استان اردبیل است که در ۲۸ خرداد ۱۳۹۶، توسط قاتل زنجیره‌ای معروف به اسماعیل رنگرز به قتل رسید. دادستان شهرستان پارس‌آباد گفت «آتنا در زمان‌هایی که کنار بساط پدرش بود، برای خوردن آب به جلوی مغازهٔ رنگرزی که در نزدیکی بساط پدرش بود، می‌رفت. صاحب مغازه مردی ۴۰ ساله بود که آتنا و پدرش را از مدت‌ها قبل می‌شناخت و برای او نقشه کشیده بود.» همچنین، به گفتهٔ دادستان اردبیل، انگیزه او از این کار اذیت و آزار جنسی بوده‌است.
بساط مجلسش را کی کسی دید که مژگانش نشد زرین چو خورشید
این بازار به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری گیلان به‌شمار می‌رود، که از سال ۱۳۶۸ پس از بازگشایی مجدد مرز ایران با کشور تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان با نام «بساط یا تخته بازار» رونق گرفت و مشهور شد.
از بساط رخ تو نرد تماشا ببرم کشت این دانه به مات از همه ممتاز شود
پهلوی همت مکن فرش بساط اعتبار مخمل و کم‌خواب دارد دولت بیدار گل
تن از بساط حریرم چگونه بندد طرف که دل به سلسلهٔ نقش بوربا بسته
در آزمایشگاه داخل دانشگاه، اکسیژن از تجزیه پتاسیم کلرات تهیه می‌شود. با این حال، پتاسیم کلرات می‌تواند خطرناک باشد و تهیه آن سخت است. واکنش پتاسیم کلرات به علت گرمازا بودن و انبساط گازها می‌تواند باعث انفجار شود. روش ایمن‌تر تهیه اکسیژن از محلول هیدروژن پراکسید رقیق است. در این روش پتاسیم کلرات به یک لوله آزمایش با مقدار کمی دی‌اکسید منگنز به عنوان کاتالیزور اضافه می‌شود. از لوله‌های شیشه‌ای برای هدایت اکسیژن به یک شیشه وارونه که در یک وان آب قرار گرفته استفاده می‌شود.
الماس، سخت‌ترین ماده شناخته شده در جهان و سختی متوسط آن ۵ برابر کاربایدهای سمانته است. سختی بسیار بالا، مقاومت به سایش عالی، قابلیت هدایت حرارتی بسیار خوب، استحکام فشاری بسیار بالا و انبساط حرارتی بسیار کم، باعث حصول اندازه‌های یکنواخت و دقیق در قطعه کار و صافی سطح بالا می‌باشد.
بدین مشتی خیال فکرت انگیز بساط بوسه را کردم شکر ریز
خاموش اگر توانی بی‌حرف گو معانی تا بر بساط گفتن حاکم ضمیر باشد