بزرگ کردن

معنی کلمه بزرگ کردن در لغت نامه دهخدا

بزرگ کردن. [ ب ُ زُ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) تعزیز.تعظیم. تمجید. ( منتهی الارب ). تفضیل. تبجیل. ( یادداشت بخط دهخدا ). احترام کردن. عزیز داشتن :
ز بس که اهل هنر را بزرگ کرد و نواخت
بسی نماند که هر ناقصی کند کامل.سعدی.

معنی کلمه بزرگ کردن در فرهنگ فارسی

تعزیز تعظیم .

معنی کلمه بزرگ کردن در ویکی واژه

ingrandire

جملاتی از کاربرد کلمه بزرگ کردن

خانم و آقای داروین فرانسیس پسر برنارد داروین (۱۸۷۶–۱۹۶۱) را بزرگ کردند، چون مادرش چند روز پس از تولد او درگذشت.
به وضوح مشخص است که نیرویی که برای بزرگ کردن دو کودک نیاز است دو برابر نیروی لازم برای پرورش یک کودک نیست، و هم چنین وسایلی مثل لباس و اسباب بازی را بچه‌های بعدی نیز می‌توانند استفاده کنند.
آتالانته دختر یاسوس و کلومنه بود. پدرش که فرزندی جز پسر نمی‌خواست، پس از تولد وی را در جنگل پارتنیون گذاشت. یک خرس ماده با شیر دادن به او، جانش را نجات داد. سپس شکارچیان او را یافتند و بزرگ کردند. رشد در این محیط او را به شکار و کارهای مردانه علاقه‌مند کرد و از امور زنانه بیزار شد.
او در سن ۳ سالگی به نروژ فرستاده شد و والدینی نروژی او را بزرگ کردند. او در ۱۶ سالگی برای دیدن پدرش سفری به ایران داشت اما بر خلاف میلش، ۲ سال در ایران نگه داشته شد، او سپس پیش مادرش به ایالات متحده رفت و در آمریکا به مواد مخدر روی آورد و مدتی در فیلم‌های پورنو متعدد بازی نمود. سرانجام پس از مدتی تصمیم گرفت که به پیش پدرخواندهٔ خود در نروژ بازگردد.
۲۰۱۰ سال موفقیت او بود. او بانوی اسکورت بود و پس از انجام جراحی برای بزرگ کردن سینه‌ها در ژانویه همان سال استخدام شد.
جامعه گرایی نقش کلیدی در بازسازی حزب کارگر سوسیالیست بریتانیا به "کارگر جدید" توسط تونی بلر و نقش کوچکتری در کمپین های انتخاباتی بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق ایالات متحده داشت. سیاستمداران دیگری نیز مضامین کلیدی جامعه گرایی را تکرار کرده اند، مانند هیلاری کلینتون که از دیرباز معتقد بود برای بزرگ کردن یک کودک نه تنها والدین، خانواده، دوستان و همسایگان، بلکه یک "روستا" یا جامعه کامل لازم است.
و در اخبار رؤسا خواندم که اشناس‌ - و او را افشین خواندندی- از جنگ بابک خرّم دین چون بپرداخت و فتح برآمد و ببغداد رسید، معتصم امیر المؤمنین، رضی اللّه عنه، فرمود مرتبه‌داران‌ را که چنان باید که چون اشناس بدرگاه آید، همگان او را از اسب پیاده شوند و در پیش او بروند تا آنگاه که بمن رسد. حسن سهل‌ با بزرگی‌یی که او را بود در روزگار خویش، مرا شناس را پیاده شد، حاجبش‌ او را دید که میرفت و پایهایش درهم می‌آویخت‌، بگریست و حسن بدید و چیزی نگفت. چون بخانه بازآمد، حاجب را گفت: چرا میگریستی؟ گفت: ترا بدان حال نمیتوانستم دید. گفت: «ای پسر، این پادشاهان ما را بزرگ کردند و بما بزرگ نشدند، و تا با ایشانیم از فرمان‌برداری چاره نیست.» و ژکیدن و گفتار آن قوم بحاجب غازی میرسانیدند و او میخندیدی و از آن باک نداشتی، که آن باد امیر محمود بود در سر او نهاده‌ که شغل مردی چون ارسلان جاذب را بدو داد که آن کار را ازو شایسته‌تر کس ندید، چنانکه این حدیث در تاریخ یمینی‌ بیاورده‌ام. و درین باب مرا حکایتی نادر یاد آمد، اینجا نبشتم تا بر آن واقف شده آید.
مضامین شعری بی‌نهایت بیشتر شامل دردسرهای بزرگ کردن «هِیلی»، دختر نوزادش، زیر بار قرض وام‌ها و تمایل شدید وی برای به ثروت رسیدن می‌شود. مدتی بعد امینم با یکی از خوانندگان بزرگ رپ در دیترویت به نام «رویس دا۹'۵[و ۱۲]» با اسم مستعار «آدم بده با شیطان ملاقات می‌کند» همکاری کرد.
هوفر که خودش در خانواده‌اش تک‌فرزند بود، هرگز ازدواج نکرد. هوفر از لیلی فابیلی آزبورن، صاحب فرزندی به نام اریک آزبورن شد که در سال ۱۹۵۵ متولد شد و او را لیلی آزبورن و همسرش سلدن آزبورن بزرگ کردند. لیلی فابیلی آزبورن از طریق شوهرش که همکار هوفر در بارانداز و آشنای هوفر بود با هوفر آشنا شده بود. با این حال، سلدن آزبورن و هوفر رابطهٔ خوبی با هم داشتند.
آثار ادبی طنز را با تکنیک‌هایی خلق می‌کنند، مثل کوچک کردن، بزرگ کردن، تقلید مضحک از یک اثر ادبی شناخته شده، ایجاد موقعیتی در داستان یا نمایش که به خودی خود طنزآمیز است یا به کار بردن عین کلمات کسی که مورد طنز قرار می‌گیرد و ایجاد چهارچوبی مضحک برای آن.
چارلز و اِما ۱۰ فرزندشان را به‌طور واضح به روشی غیراقتدارگرایانه بزرگ کردند، و بعدها چند تن از آن‌ها موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای در حرفهٔ خودشان کسب کردند. جورج، فرانسیس و هوراس عضو انجمن سلطنتی شدند.