بریزن
معنی کلمه بریزن در لغت نامه دهخدا

بریزن

معنی کلمه بریزن در لغت نامه دهخدا

بریزن. [ ب َ زَ ] ( اِ ) بریجن. تنور کماج پزی. ( برهان ) ( آنندراج ). و رجوع به بریجن شود.
بریزن.[ ب ِ زَ ] ( اِ ) پرویزن ، که به عربی غربال و هلهال گویند. || ترشی پالا. || تابه که از گل ساخته باشند و بر بالای آن نان پزند. ( برهان ).

معنی کلمه بریزن در فرهنگ معین

(بَ زَ ) ( اِ. ) غربال ، غربیل .

معنی کلمه بریزن در فرهنگ فارسی

( اسم ) تاب. گلین یا سفالین که روی آن نان پزند اجاق تنور بریزن برزن .

معنی کلمه بریزن در دانشنامه عمومی

بریزن ( به آلمانی: Breesen ) یک شهر در آلمان است که در مکلنبورگیشه زنپلاته واقع شده است. بریزن ۵۸۴ نفر جمعیت دارد.
بریزن (مارک). بریزن ( به آلمانی: Briesen ) یک شهر در آلمان است که در اودر - اشپری واقع شده است. بریزن ۲٬۸۷۰ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه بریزن در فرهنگ معین
معنی کلمه بریزن در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بریزن در دانشنامه عمومی

معنی کلمه بریزن در ویکی واژه

غربال، غربیل.

جملاتی از کاربرد کلمه بریزن

گر در گلوی خامه بریزند آب خضر مکتوب اشتیاق به پایان نمی برد
روش آموزش نمایشی همزمان با آموزش صوری شکل گرفت. این روش بر روی جنبه‌های کاملاً متفاوتی از هنر تمرکز دارد و در آن به جای آنکه به اجزا و قطعه قطعهٔ یک کار هنری تمرکز کند هنرجویان را به این تشویق می‌کند که شهامت داشته باشند و احساسات درونی شان را بیرون بریزند و درجا در اثر هنری خود به نمایش بگذارند. این به دلیل بالا رفتن و فراگیر شدن رمانتیسم در دوران رنسانس بود.
چنان است تعبیر آن کاین سپاه بریزند خونت در این رزمگاه
در سال ۹۶۵ هجری شاه طهماسب صفوی، در چهار طرف مرقد ضریحی آجری آراسته به کاشی‌های هفت رنگ و کتیبه‌های معرق بنا نمود و در اطراف آن منافذی باز بود تا هم مرقد دیده شود و هم زائران نذورات خود را داخل ضریح بریزند.
پیش رخت ز شرم بریزند رنگها صورتگران چین چو ببینند رنگ تو
میشل عون رهبر مخالفان مسیحی و رئیس جریان آزاد ملی لبنان امروز چهارشنبه از تمامی لبنانی‌ها خواست با هدف تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور به خیابان‌ها بریزند. خبرگزاری فارس
آیینه ها ز شرم بریزند آب خویش گر شنوند صورت احوال رای او
وصل من این بس که خون من بریزند و ز خون نقش من با نقش آن صورتگران یکجا کشند
باستانی طبعی لطیف و موزون داشت. به‌گفتهٔ خودش، پدر نقش مهمی در علاقمندی او به شعر ایفا کرد. «پدرم اصولاً نامه‌هایی را که به اشخاص می‌نوشت به‌صورت شعر می‌نوشت.» باستانی اولین شعرش را در ده‌سالگی در طلب باران سرود، آن‌هم در سال‌های خشک‌سالی پاریز. آن زمان که می‌دید دخترکان را به گورستان‌ها می‌فرستند تا بر سر قبرها آب بریزند و دعا بخوانند. چنین سروده‌است:
بریزند خونش بران هم نشان که او ریخت خون سر سرکشان
هر آن کس که از لشکر چین و روم بریزند خون و بگیرند بوم
زبیمش بریزند هریک سروی یکایک شود مست و افتد به روی
در ۱۹ مارس ۱۹۶۶، مجله لایف لندن مصاحبه ای انجام داد که در آن ادعا می‌شد هر کسی می‌تواند لندن را در کمتر از هشت ساعت با ریختن اسید در سیستم آب تحت کنترل بگیرد. دکتر دونالد جانسون ادعا کرد: «این کاملاً امکان‌پذیر است که برای تحت کنترل گرفتن یک شهر یا حتی یک کشور ال اس دی مورد استفاده قرار گیرد. من موافق این نظریه هستم که اگر آن را در مخازن آب بریزند، مردم را به اندازه کافی غیرفعال می‌کند تا دشمن بتواند کنترل را در دست بگیرد.»
کنگره می‌تواند زمان تعیین انتخاب کنندگان و روزی را که آنان باید آرای خود را به صندوق بریزند؛ معین نماید. این روز باید در سراسر ایالات متحده یک روز واحد باشد.
من راجع به محدود شدن آزادی بیان هشدار می‌دهم نپندارید که چنانچه آزادی بیان را با چوب و چماق مهار کنند و احتمالاً درهم بریزند کار صحیحی است. همان‌طور که در اصل ۹ آمده بین استقلال و آزادی تفکیکی نیست. اجتماع دیروز و امروز نشان داد که رادیو و تلویزیون وسیله ای برای محبوبیت من نبوده‌است. رادیو تلویزیون باید محلی برای برخورد آراء باشد و نباید یک یا چند گروه تلویزیون و رادیو را وسیله تبلیغ و استفاده قرار داده و آن را وسیله گروه گرایی خود سازند.
دوره رمانتیک و کلاسیک را نمی‌توان به روشنی از هم تفکیک نمود. پیوستاری فرهنگی این دو دوره در قطعات موسیقی آهنگسازان از ۱۷۷۰ تا ۱۹۰۰ کاملاً مشهود است. با این حال، موسیقی رمانتیک نسبت به موسیقی دورهٔ کلاسیک با احساس تر، شخصی تر و شاعرانه تر است و کمتر از موسیقی دوره کلاسیک خود را در بند فرم‌ها محصور می‌کند. آهنگسازان دوره رمانتیک قصد داشتند افکار، احساسات شخصی و داستان‌ها را در قالب موسیقی بریزند. شاهد این مدعا که دورهٔ کلاسیک و رمانتیک تفکیک ناپذیرند اینکه بتهوون تمامی عمر خود را در دوران کلاسیک سپری کرد اما موسیقی او – علی‌الخصوص سمفونی ششم و نهم او- در طبقه‌بندی موسیقی رمانتیک قرار می‌گیرد.
بِمُرد گلشن و کافور ریخت ابر از برف که ناگزیر بریزند مرده را کافور
بریزند هم بی‌گمان خون تو همین جستن تخت وارون تو
آنتونی جنکینسون (زاده ۱۵۲۹ مارکت هاربورو در لسترشر و درگذشته ۱۶۱۰/۱۱) یکی از نخستین بریتانیایی‌ها بود که به اکتشاف و سفر به دوک‌نشین بزرگ مسکو پرداخت. او برای شرکت مسکووی کار می‌کرد و همچنین چندین بار با ایوان چهارم در روسیه ملاقات داشت. آنتونی جنکینسون در خلال سال‌های ۱۵۶۱ تا۱۵۶۳ به دربار شاه تهماسب یکم صفوی سفر کرده و اقداماتی جهت برقراری روابط اقتصادی انجام می‌دهد.در سال ۱۵۶۲م‌/‌۹۷۰هـ آنتونی جینکینسون فرستاده ملکه انگلیس که نامه‌ای از وی نیز به همراه داشت، به حضور شاه صفوی رسید؛ اما پس از این دیدار شاه تهماسب دستور داد تا دنبال وی خاک بریزند تا جای پای نجس وی تطهیر شود.
آهک بلوری به شکل مکعب بی‌رنگ با ته رنگ زرد است. درجه سختی آن به ۳ تا ۴ می‌رسد. آب به کندی از سطح آهک بلوری به درون آن نشست می‌کند. اگر گرد بلور آهک را در آب بریزند پس از چند دقیقه با حالت انفجاری مانندی با هم ترکیب می‌شود. هر گاه گرد آهک را در گرمای ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه نگاه دارند، دانه‌های آن به همدیگر می‌چسبند و بلور می‌گردند که کم‌کم دانه‌های بلور شده درشت می‌شوند. در عین حال آهک به عنوان یک تنظیم‌کننده اسیدی یا بازی بودن مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد در عین حال آهک به عنوان ضد عفونی‌کننده در مراکز پرورش دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.