برید

برید

معنی کلمه برید در لغت نامه دهخدا

برید. [ ب َ ] ( ع اِ ) رده هر چیز بر ترتیب. || استرانی که به هر دوازده میل برای سواری نامه بر سلطان مرتب دارند، و آن معرب دم بریده باشد. ( منتهی الارب ). از بریده دنب ، به معنی استر که فرستاده را برد.( از مفاتیح العلوم ). || پیغام بر و نامه بران سوار بر ستور برید. ( منتهی الارب ). پیک. ( دهار ). آنکه او را بشتاب جایی فرستند. ( شرفنامه منیری ). قاصد و نامه بر، و گویند که آن معرب بریده دم است و آن استری باشد یا اسب که دم او را ببرند برای نشان و بعضی گویند که تیزرفتار میشود و بمقدار دو فرسنگ نگاه دارند بجهت خبر بردن سلاطین ، و الحال آن شخص را گویند که بر آن سوار شده خبر برد، بلکه بدین زمان هر نامه برو قاصد را گویند که چالاک باشد. ( از غیاث ). فرستاده که بر استر برید است. ( از مفاتیح العلوم ). سابق بر این مقرر بوده که در فاصله دوازده میل برای سواری نامه بران سلطان استری میگذاشتند، چون نامه بر میرسید بجهت نشان که معلوم شود آن استر به نامه بر داده شده دم آن را میبریدند و بریده دم میشد و آن رونده را بتدریج بُرید خواندند و عرب ضم آنرا فتح نموده بَرید بمعنی رسول استعمال کردند و برید معرب است. ( انجمن آرا ).ظاهراً اصل آن از کلمه لاتینی وردوس گرفته شده به معنی چارپای چاپار و اسب چاپار و سپس به معنی پیک ، بعدها به اداره و دستگاه چاپار و عاقبت بر منزلی که بین دو مرکز چاپار است اطلاق گردید و این منزل در بلاد ایران دو فرسنگ ِ سه میلی و در ممالک غربی اسلامی چهار فرسنگ ِ سه میلی است. ( از دایرة المعارف اسلام ). مؤلف تفسیر الالفاظ الدخیلة فی اللغة العربیة آنرا از «بردن » فارسی گرفته و ابن درید آنرا عربی دانسته و صحیح آن قول دایرة المعارف اسلام است. ( از حاشیه معین بر برهان قاطع ). رسول و فرستاده ، از آن جمله است که گویند «الحمی بریدالموت »؛ یعنی تب پیک و رسول مرگ است. ( از اقرب الموارد ). قاصد پیاده. ( ناظم الاطباء ). پست. پیک مستعجل. چاپار. چپر. سامی. فیج مستعجل. قاصد. نعامة. نوند. راجع به تاریخ برید در جاهلیت و اسلام رجوع به تاریخ تمدن جرجی زیدان ج 1 ص 180 و دایرة المعارف فارسی شود :
ای برید شاه ایران تا کجا رفتی چنین
نامه ها نزد که داری باز کن بگذار هین.فرخی.هدهدک پیک بریدیست که در ابر تَنَد
چون بریدانه مرقع بتن اندر فکند.منوچهری.

معنی کلمه برید در فرهنگ معین

(بَ ) [ معر. ] ( اِ. ) نامه رسان ، پیک ، چاپار.

معنی کلمه برید در فرهنگ عمید

قاصد، چاپار، نامه بر، پیک، پست.

معنی کلمه برید در فرهنگ فارسی

ولایتی در هند ( بیدار ) مرکز و مقر برید شاهیان .
قاصد، چاپار، نامه بر، پیک پست
( اسم ) نامه بر چاپار اسگدار . یا برید خوش .قاصد خوش خبر نوید مژده آور. یا برید فلک . ۱- ماه . ۲- زحل .
دهی است از دهستان چغاپور بخش خورموج شهرستان بوشهر .

معنی کلمه برید در فرهنگ اسم ها

اسم: برید (پسر) (لاتین) (تاریخی و کهن) (تلفظ: barid) (فارسی: بَريد) (انگلیسی: barid)
معنی: پیک، چاپار، نامه بر، ( معرب از لاتین veredus ؟ )، ( در قدیم ) اسگدار، ( در احکام شرع ) بزرگترین و یکی از مهمترین واحدهای اندازه گیری طول، ( اَعلام ) قاسم بَرید مؤسس «بَرید شاهیان» سلسله ای از امیران ترک نژاد در دکن که از تا هجری در بَیدَر فرمانروایی داشتند

معنی کلمه برید در دانشنامه عمومی

برِید ( به انگلیسی: Braid ) یک بازی ویدئویی در سبک سکوبازی و معمایی است که توسط شرکت مستقل «نامبر نان» تولید شده است. این بازی در ۶ اوت ۲۰۰۸ از طریق سرویس ایکس باکس لایو برای کنسول ایکس باکس ۳۶۰ در دسترس قرار گرفت. نسخه مایکروسافت ویندوز این بازی در ۱۰ آوریل ۲۰۰۹، ارائه شد. همچنین شرکت «هات هد گیمز» نیز این بازی را در ۲۰ مه ۲۰۰۹ برای اواس ده، و ۱۲ نوامبر ۲۰۰۹ از طریق شبکه پلی استیشن عرضه کرد.
داستان این بازی دربارهٔ شاهزاده ای به نام تیم است، که در تلاش برای آزاد کردن پرنسس از چنگال یک هیولاست. داستان در پیغام هایی نوشتاری در ابتدای هر مرحله روایت می شود و محیط بازی از ۶ جهان تشکیل شده است که تام برای یافتن پرنسس در هر یک از این جهان ها جستجو را آغاز می کند. با پیشرفت در بازی، نوشتارها دربارهٔ انگیزه ها و علل گم شدن پرنسس و جستجوی تیم توضیحاتی ارائه می کند. این بازی ویژگی های سنتی سبک سکوبازی را با قدرت های متنوعی که مهمترین آن کار با زمان است، ترکیب می کند. بازیکن با حل معماهایی که منجر به دریافت تکه هایی از جورچین می گردد، و حل جورچین در بازی پیشرفت می کند.
سیر پیشرفت در این بازی بر اساس حل معماهایی فیزیکی است؛ امکاناتی سنتی در این سبک همچون پریدن، راه رفتن، بالا رفتن از نردبان ها، جمع آوری کلیدها، بازکردن درها و راه انداختن اهرم ها برای تیم تعبیه شده است. اما آنچه که این بازی را از سایر بازی های هم سبک خود جدا می کند، قدرت نامحدود تیم در بازی با زمان است: تیم می تواند زمان را به عقب بازگرداند تا از اشتباهات و مرگ خود جلوگیری کند، یا زمان را در مکان هایی تند یا کند نماید، یا از تصویر خود در آینده کمک بگیرد تا بتواند معماهای بازی را حل کند. این بازی به ۶ جهان تقسیم شده که به ترتیب باید تجربه شوند.
هر دنیایی مکانیک زمانی خاص خود را دارد:
• زمان و بخشش: در این دنیا تیم می تواند زمان را به عقب بازگرداند.
• زمان و راز: در این دنیا تیم با اشیائی مواجه می شود که حضور و عدم حضورشان در موقعیت های مختلف مستقل از زمان است. بر همکنش این اشیاء با سایر اشیاء و مکانیک های بازی باعث بروز شرایط و وضعیت های جالبی می شود که معماهایی را حل می کند.
• زمان و مکان: در این دنیا زمان اشیاء وابسته به مکان تیم در محور افقی است. حرکت تیم به سمت چپ تصویر، اشیاء و رخدادها را به گذشته شان بازمی گرداند و حرکت تیم به سمت راست تصویر، باعث گذر زمان برای اشیاء و رخدادها می شود.
• زمان و تصمیم: با بازگرداندن زمان، تصویری ( از جنس آینده ) از تیم تمام کنش های وی - قبل از زمانی که تیم زمان را به عقب برده بود - را تکرار می کند و پس از آن ناپدید می شود. این سایه قابلیت تعامل با برخی اشیاء و مکانیک ها را دارد.
• تردید: تیم حلقه ای به دست دارد که با آن می تواند در مکان رها کردن حلقه، زمان را کند و در نتیجه وقوع تمام کنش ها و رخدادهای آن مکان را کند کند. نزدیک تر بودن وقایع به حلقه، سرعت وقوع آن ها را کندتر می سازد.
• این جهان «یک. » نامیده می شود و در آن زمان به عقب حرکت می کند. بازگرداندن زمان به عقب در این دنیا توسط تیم باعث جریان عادی زمان و وقایع می گردد.

معنی کلمه برید در دانشنامه آزاد فارسی

بَرید
نام دیوان یا اداره ای که امر مهم پیام رسانی احکام و دستورات پادشاهان و امیران را برعهده داشته است و به متصدی آن در دوران اسلامی «صاحب برید» می گفتند. اداره برید از دیر زمان میان ایرانیان و رومیان معمول بوده است . مشهور است که چون ایرانیان برای چابکی در هنگام سواری، دم اسب چاپاری را می بریدند، لذا آن را «بریده دم » می خواندند. عرب ها که به ایران آمدند واژه «برید» را به جای بریده دم برای قاصد راهوار (پشت ) استعمال کردند. نخستین کس که به گونه ای منظم چنین دیوانی را پدید آورد داریوش اول هخامنشی بود و در میان مسلمانان اولین بار معاویه آن را رایج کرد. برید، از همان آغاز، حکم دستگاه اطلاعاتی را یافت و در ایران «چشم و گوش شاه » خوانده می شد. از وظایف مهم صاحب برید در دورۀ اسلامی آن بود که اخبار محرمانه خلیفه را به صاحب منصبان و مأموران ویژه می رساند و از وضع آنها خبری می آورد و دربارۀ وضعیت کشوری و لشکری و مالی و غیر آن گزارش های مرتب به خلیفه می داد. همچنین امن بودن راه ها، عملیات ضدجاسوسی ، دفع شرّ راهزنان ، مراقبت ، ترمیم و توسعۀ راه های دریایی و صحرایی از وظایف او بود. مأموران برید از راه های مخصوصی آمدورفت می کردند و این راه ها از مرکز خلافت تا تمام مناطق مرزی امتداد داشت . در عهد بنی عباس ، ۹۳۰ جادۀ مخصوص برید احداث شده بود. در میان راه به فاصله های معین «چارپارخانه » دایر کرده بودند که در آن جا اسب یا شتر برید عوض می شد. عرب ها بیشتر با شتر می رفتند و ایرانیان بر اسب و استر سوار می شدند. امویان سالی ۴میلیون درهم صرف مأموران و چهارپایان برید می کردند و عباسیان حدود ۱۶هزار دینار برای تنظیم امور برید خرج داشتند. صاحب برید بدون واسطه با خلیفه ارتباط داشت و همین که به حضور او می آمد، همه حاضران متفرق می شدند تا او گزارش خود را به خلیفه تقدیم کند. در بسیاری موارد خلفا، پادشاهان و امرا علامت ها و رموزی را میان خود و مأموران برید قرار داده بودند که هیچ کس جز خودشان قادر به کشف آن نبود.

معنی کلمه برید در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بزرگترین و یکی از مهم ترین واحدهای اندازه گیری طول در احکام شرعی می باشد.و به عنوان واحد مسافت- معادل چهار فرسخ شرعی یا دوازده میل، حدود ۲۲ کیلومتر- برای تعیین حدّ برخی موضوعات احکام شرعی، همچون سفر و حرم، به کار رفته است.
این واژه برگرفته از وردوس لاتینی یا بردس یونانی، به معنای اسب چاپار، و اصل آن آشوری یا احتمالاً معرّب بوریدو (پریدو) ی اکدی است. به نوشته بسیاری از کتاب های جغرافیایی و واژه نامه ها، اصل برید فارسی و بُریده دُنْب یا بریده دُم بوده که بعدها قسمت انتهایی آن حذف و در زبان عربی با تخفیف بیان شده است.
پیشینه
در گذشته، واژه برید، علاوه بر مَرکَب، برسوار (پیک) و ایستگاه ها (رباط ها) ی محل توقف پیک نیز اطلاق می شد، اما بعدها برای اندازه گیری مسافت به کار رفت. اندازه برید در نواحی مختلف، متفاوت بوده است؛ چنانکه طول آن را در شهرهای ایران دو فرسخ (شش میل) و در بلاد غربی اسلامی چهار فرسخ (دوازده میل) ذکر کرده اند.
مسافت شرعی برحسب برید
سفر شرعی که احکام قصر و افطار، بر آن مترتّب است، با طیّ مسافتی به مقدار دو برید، تحقّق می یابد. و حدّ حرم را برید در برید گفته اند.
واحد اندازه گیری
...

معنی کلمه برید در ویکی واژه

(بُرید): بریده شدن، بریده بودن با شئ تیز، زخم برداشتن.
(بَرید): چیزی یا کسی را همراه بردن، حامل کسی یا چیزی بودن.
پست، پیک، چاپار.

جملاتی از کاربرد کلمه برید

*لیموناد: آب لیمو ترشی را در نیم لیوان آب بریزید، یا لیمو ترش تازه‌ای را حلقوی برید و خوب در آب بخیسانید؛ و به هنگام تب و تهوع بنوشید.
مرغ بینش را شکستم پر که طیران کند داشت رخت دانش را بریدم پی کزین میدان نبود
دو عدد اتوماتای هیبریدی باشند، منظور از
نقل شده که کاظم به زبان‌های مختلف سخن می‌گفته‌است. صحبت با پرندگان و حیوانات، از جمله یک شیر، از دیگر اتفاقاتِ معجزه‌گونهٔ زندگی کاظم بوده‌است. گفته می‌شود وقتی کاظم به یک درختِ بریده دست کشید، به‌بار نشست و میوه داد. از علی بن موسی الرّضا نیز روایت شده که کاظم در گهواره سخن گفته‌است.
مجیک دارای چهار باله ثابت، چهار باله متحرک مستقیماً در پشت باله‌های ثابت و چهار باله بریده بریده در دُم است که بر روی یک یاتاقان نصب شده و می‌تواند مستقل از خود موشک بچرخد. قُطر مجیک، بیشتر از سایدوایندر و ۱۲۷ میلی‌متر است.
ز تیر فلک چرخ ببریده مهر ز چنبر به در جسته گاو سپهر
برای ساده‌تر شدن مسئله از یک ابزار معروف سرگرمی استفاده می‌کنیم. مفتولی که مسیر پر پیچ و خمی دارد و باید حلقه‌ای فلزی را بدون تماس با آن تا انتهای مسیر ببرید. مهم نیست چند پیچ را به‌طور موفق پشت سر گذاشته‌اید، کافی است فقط یک اشتباه انجام دهید تا چراغ روشن شود (پروژه با شکست مواجه شود).
منابع در خصوص سال و ماه برگزاری مراسم ازدواج اختلاف دارند. ازدواج با تأخیری چند ماهه از عقد، در سال اول یا دوم هجرت رخ داده‌است. به‌روایتی ازدواج پس از بازگشت علی از غزوهٔ بدر انجام شد و علی در این زمان ۲۵ سال داشت، اما سن فاطمه دقیقاً مشخص نیست. بنابر سنتی که محمّد معین نمود، برای مراسم ازدواج ولیمه داده شد و علی گوسفندی را برای آن سربرید. مسلمانان در میهمانی شرکت کردند. در شب زِفاف، محمّد به خانه آن‌ها رفت و درخواست ظرف آبی کرد. دست‌هایش را با آن شست و مقداری از آب را مَزمَزه کرد. سپس، مقداری را روی سر و شانه و سینهٔ علی و فاطمه ریخت. درآخر، در حق‌شان دعا کرد و آن‌ها را تبرک نمود.
بر طبق آیه ۳۸ سوره مائده قرآن، دست دزد را باید برید.
گیسوبُران، زُلف گشودن یا بریدن مو و گیسو از جمله آیین‌های سوگواری در فرهنگ ایرانی و ملت‌های مختلف است. این آیین از رسوم دیرینه ایرانیان باستان می‌باشد که حالتی غم‌انگیز و احساسی به سوگواری می‌دهد. در شاهنامه فردوسی نیز پس از کشته‌شدن سیاوش، همسرش فرنگیس و دخترانی دیگر به نشانه سوگواری و در اعتراض به ناعدالتی موهای خود را می‌برند. بی‌بی‌سی، زنانِ گیسوبُرِ ایران در جریانِ خیزش ۱۴۰۱ ایران را جزو ۱۰۰زنِ سالِ ۲۰۲۲ میلادی برشمرد.
امید من از طایر وصل تو بریده‌ست نتوان پر او بست به این تار گسسته
جان در هوای کوی تو از من برید دل تا حشر در میان من و جان فراق ماند
ز بس سرد گفتارهای شمال بریده شد از گل دل جویبار
تحقیقات نشان داد بریدن بیش از اندازه پوست ختنه‌گاه در هنگام ختنه در کوچک شدن آلت تاثیر بسزایی دارد. زیرا در هنگام رشد پنیس کودک پوست کافی ندارد و کوچک می‌ماند. زمان مناسب بریدن پیش‌پوست از این نظر در بزرگسالی است که رشد پنیس همچون رشد قد کامل شده است.
خنجرش نسل دشمنان ببرید خنجرش را مزاج کافورست
دل مردان خدا هر که برد خوش باشد گو بیائید و برید آن دل و مردانه برید
هیچکس ره برید بی پائی یا که بی دست گشت گیرائی
به صورت یکنواخت انتخاب می‌کند. زمان‌بندی تبرید با صدا کردن تابع
ایا شهریاری ، کجا تیغ عدلت ز گیتی ببرید دست ستم گر
آخر چه شدت که وارمیدی، وز صحبت دوستان بریدی؟