برگشتی

معنی کلمه برگشتی در فرهنگستان زبان و ادب

{foundry returns} [مهندسی مواد و متالورژی] مواد اضافی که برای تولید محصولات ریخته گری به کار رود و بعد از تولید مجدداً ذوب شود
{recrudescent} [پزشکی] ویژگی بیماری ای که علائم آن مدت بسیار کوتاهی پس از بهبود ظاهری دوباره آشکار می شود

جملاتی از کاربرد کلمه برگشتی

ساده‌ترین پیاده‌سازی اشاره‌گر به تابع، متغیری است که حاوی آدرس یک تابع است و این تابع در داخل حافظه قرار دارد. زبان‌های قدیمی نسل سوم همانند کوبول و همچنین زبان‌های مدرنی مانند زبان سی، اشاره‌گر به تابع را به این صورت پیاده‌سازی کرده‌اند. در زبان‌های قدیمی‌تر، اشاره‌گر به توابع معمولاً نسبت به زبان‌های مدرن‌تر از ایمنی نوع کمتری برخوردارند. در زبان‌های مدرن، معمولاً در هنگام تعریف کردن یک اشاره‌گر به تابع، اطلاعات بیشتری راجع به نوع‌داده‌ها مشخص می‌شود، از جمله نوع مقدار برگشتی تابع، تعداد و نوع پارامترهای تابع و ... .
در کل دلیریم داری دو مشخصه کلی است اولین مشخصه بروز یک دسته از اختلال‌های شناختی نوسانی (رفت و برگشتی) است و دومین مشخصه آشفتگی در سطح هوشیاری فرد می‌باشد.
علاوه بر این، از آنجا که در اصل یک دوئل انجام می‌شد، طرف دشمن نیز مجاز به حمله بود (دفاع مشروع)، و هنگامی که طرف دشمن طرف کاتاکی‌ئوچی را می‌کُشت، «قتل برگشتی» نامیده می‌شد.
وزآن پس چو برگشتی از خاوران پذیره شدت پیش با سروران
وَ قالَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنا کَرَّةً لو اینجا بمعنی لیت است پس روان گویند ای کاشک ما را باز گشتی بودی با جهان پیشین، تا چنانک ایشان امروز از ما برگشتند و بیزاری کردند ما نیز ازیشان برگشتیم و بیزاری کردیم. و کافران آن گه که اعمال خود را ضایع بینند همین گویند یا لَیْتَنا نُرَدُّ وَ لا نُکَذِّبَ بِآیاتِ رَبِّنا وَ نَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ، رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً، رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ رب العزة ایشان را در آنچه گفتند دروغ زن گردانید گفت وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ و این آن گه گویند که بهشت بایشان نمایند و گویند ایشان را که اگر شما مؤمنان بودید این بهشت شما را مسکن و منزل بودی! پس بمیراث بمؤمنان دهند! و ایشان دریغ و تحسر میخورند.
انجام فعالیت‌های ورزشی در آب با توجه وضعیت غوطه وری و کم شدن وزن بدن بر پاها امکان انجام حرکت‌های بیشتری نسبت این شرایط در خشکی فراهم می‌آورد. فشارهای هیدروستاتیک بر بدن که توسط آب ایجاد می‌شود موجب افزایش خون برگشتی به قلب و بهبود برون ده قلب خواهد شد. فعالیت ورزشی در آب عموماً از فعالیت‌های ایمن و با ریسک خطر بسیار پایین به‌شمار می‌آید.
ماتریس به دست آیند. یعنی روی ماتریس مسیرهای برگشتی وجود دارد که نتیجهٔ بهینه در
مشتقات اکسانوربورنادی‌ان دارای گروه کربوکسیلیک اسید در موقعیت‌های ۲ و ۳ واکنش‌پذیری زیاد و غیرمعمولی در مقابل آزیدها و تیولها از خود نشان می‌دهند. ترکیبات تیواکسانوربورنادی‌ان مستعد انجام واکنش دیلز-آلدر برگشتی و در نتیجه تولید مواد اولیه می‌باشند.
تا ذره‌ای از نام و نشانت بر جاست آویختی و سوختی و برگشتی
چنانچه سامانه پناه از آذرخش خط ضعیف باشد، شاید آذرخش به‌طور مستقیم ویا در اثر پدیده قوس برگشتی به سیم فازبرخورد نماید. دامنه وشیب این موج‌ها در نزدیکی جای برخورد بسیاربزرگ بوده و آسیب‌های جدی برای کالاهایی که در همسایگی این پدیده انجام شده‌است خواهند آفرید. در این حالت، برای پدید آمدن یک پناه مطمئن، کار گذاشتن آذرخش گیر درابتدای توانراه‌ها نیاز به نظر می‌رسد.
بحر محیط باشد، هر نقطه یی ز خطّش بهر حساب جودش، گر برگشتی جداول
در سال ۲۰۱۵ دنباله این فیلم با نام خوش برگشتید ساخته شد.
خواف رفتی و باز برگشتی گِرد رفتی دراز برگشتی
قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ بزرگوار و نیکوست آن قرآن که جبریل فرود آورد از رحمن، که هم روح روح دوستان است، و هم شفاء دل بیماران، و هم رحمت مؤمنان، اینست که گفت جل جلاله فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلی‌ قَلْبِکَ جای دیگر گفت نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ عَلی‌ قَلْبِکَ. و جبرئیل ع چون وحی پاک گزاردی گاهی بصورت بشر آمدی گاهی بصورت ملک، هر گه که آیت حلال و حرام و بیان شرایع و احکام آوردی بصورت بشر بودی، و حدیث دل در میان نه. چنانک گفت هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ أَ وَ لَمْ یَکْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ باز چون حدیث محبت و صفت عشق و و رموز دوستی بودی بصورت ملک آمدی، روحانی و لطیف، و بدل مصطفی پیوستی قرآن وحی بگزاردی سرّا بسرّ، و کس را برو اطلاع نه، پس چون باز شدی و از دیار دل او برگشتی، مصطفی گفتی فیفصم عنّی و قد وعیته. و قیل لمّا کان صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم بالمشاهدة مستغرقا بهذا الحدیث، نزل الوحی بقلبه اولا فقال له نَزَّلَهُ عَلی‌ قَلْبِکَ ثم انصرف من قلبه الی فهمه و سمعه، و تنزل من ذروة الصحبة إلی حضیض الخدمة لحظوظ الخلق و هو رتبة اهل الخصوص. و قد ینزل الوحی علی سمع قوم اولا ثم علی فهمهم ثم علی قلبهم ترقیا من سفل المجاهدة الی علوّ المشاهدة و ذلک رتبة اهل السلوک و المریدین فشتان ما هما.
گرچه برگشتی ز من، من سر نگردانم ز تو شیوه ی مردان نباشد ای دلارامم چنین
چو برگشتی ز خسرو، کرد پامال جفای گردش ایام او را
و این تأثیر شیطان نه با همه کس بود و نه در همه حال، نبینی که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلم خالد ولید را بفرستاد تا درخت عزی که معبود بعضی کفار بود نیست کند و هر کس که قصد عزی کردی شیطان در راه وی آمدی و او را بترسانیدی تا برگشتی، خالد برفت و آن را نیست کرد، و شیطان را بر وی هیچ دست نبود، پس معلوم گشت که شیطان را دست بر قومی باشد که ضعیف دل و ضعیف ایمان باشند، و لهذا قال تعالی إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ.
این لیگ حاوی ۲۹ تیم در مجموع است که از این تعداد ۲۶ تیم از ایالات متحده آمریکا و ۳ تیم از کانادا هستند که هر ساله مسابقات برگزار می‌کنند. نقشه پراکندگی شهرهای لیگ در سال ۲۰۱۸ اینجا مشاهده می‌شود. تیم‌ها بر اساس نزدیکی یا موقعیت (مسافت) با شهرهای دیگر لیگ در دو کنفرانس شرق و غرب به‌طور ثابت قرار گرفته‌اند. ۱۵ تیم هر ساله در هر کنفرانس به رقابت پرداخته و در انتهای فصل (ماه نوامبر) ۸ تیم برتر هر کنفرانس به رقابت‌های حذفی با یکدیگر پرداخته و سرانجام قهرمانان دو کنفرانس با یکدیگر برای تعیین قهرمان لیگ به صورت رفت و برگشتی روبرو می‌شوند.
و شبه کد زیر جستجو در جهت معکوس را بیان می‌کند که در این روش هم دو مقدار برگشتی خواهیم داشت. اگر این مقدار فقط برابر 0 بود؛ به معنای این است که داده یافت نشده است.
همانا گذشتی زایمان خویش که برگشتی ازعهد و پیمان خویش