برگش

معنی کلمه برگش در فرهنگ اسم ها

اسم: برگش (پسر) (کردی)
معنی: سینی، طبق ( نگارش کردی

جملاتی از کاربرد کلمه برگش

دو فضانورد به علت عدم شناخت و محدودیت‌هایی که داشتند همان روز ساعت ۱۷:۵۴:۰۱ سطح ماه را ترک کردند و پس از اتصال دوباره به بخش فرمان «کلمبیا» به سوی زمین برگشتند. فضانوردها در مجموع نزدیک ۲ ساعت و نیم روی سطح ماه راهپیمایی کردند.
تلفات رفت و برگشت است. توجه داشته باشید که
برگشای دست کرم و آنگاه بر من فسردهٔ مسکین زن
هشدار که جمله می‌گریزند یک صید که در شکار برگشت
«بر مردمی که از من برگشته‌اند غلبه کنید.»
برگشاد از قهر و لطف لشکر قهرت کمین تا به دلها درنگون شد رایت انس و نشاط
چو سالی بگذرد پس برگشایی رهی گرددت چون یابد رهایی
صفورا همچنین تعریف می‌کند که پس از آن‌که مادر و خواهر حیدر، او را در روستایی در حوالی نیشابور یافته و به او گفته‌اند که پدرت از بیماری درگذشته است، او به خانه پدری برگشته، اما ماندن وی دیرپا نبوده و کمتر از یک هفته نزد آن ها نمانده است.
مشفق قیقاچی که آن برگشته مژگان کرد و رفت لاله زار سینهٔ ما را نیستان کرد و رفت
یک دانشجوی بلوچ به نام عمران گرگیج ۲۲ ساله رشته کامپیوتر اهل زاهدان، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران دستگیر شد. بازداشت عمران، پس از برگشت از مصلی زاهدان و در مسیر خانه توسط نیروهای امنیتی شده است.
تو بدان می آریم تا این زمان برگشایم بر سر خلقان زفان
اولین نمایش جکو برای تیم ملی کشورش با تیم ملی زیر ۱۹ ساله‌های بوسنی و هرزگوین بود. او همچنین عضو تیم زیر ۲۱ ساله‌ها بود و در مسابقات حذفی به میزبانی هلند در سال ۲۰۰۷ بازی کرد. اولین چالش‌های بوسنی در این رقابت‌ها ارمنستان و نروژ بودند. آن‌ها ارمنستان را ۳–۲ شکست دادند و با نروژ ۱–۱ مساوی شدند، که برای مسابقه حذفی برابر جمهوری چک انتخاب شدند. در بازی رفت، بوسنی ۲–۱ شکست خورد؛ در دور برگشت، بازی ۱–۱ مساوی تمام شد. جکو در این مسابقات یک گل به ثمر رساند.
پاره‌ای دیگر از تعاریف، تورم را سیر تراکمی افزایش قیمت‌ها و برگشت‌ناپذیری آن تعریف کرده‌اند. صاحب‌نظران دیگری همچون ریمون بار، ژان مارشال و گونار میردال تورم را افزایش زیاد و مداوم قیمت‌ها تعریف کرده‌اند. اگر رشد دستمزدها با رشد بهره‌وری در اقتصاد یکسان باشد، تورم به وجود نخواهد آمد.
به دل شاد برگشت ز آن جایگاه جهانی پر از اسب و پیل و سپاه
زورزی در سال ۱۳۹۰ به ایران سفر کرد و پس از دیدن بازی برگشت سایپا و شهرداری ارومیه نیز عازم آمل شد تا از نزدیک شاهد بازی حساس پیکان و کاله در بازی سوم مرحله نیمه پایانی لیگ برتر ایران در این شهر باشد. زورزی را در این سفر خولیو ولاسکو مربی پیشین او و داورزنی رئیس فدراسیون والیبال ایران همراهی کردند. زورزی به محل تمرین تیم ملی وزنه‌برداری ایران هم رفت و از آن جا دیدن نمود.
در فصل بعدی (۸۹–۱۹۸۸) السد قهرمان مسابقات جام باشگاه‌های آسیا شد. طبق تقویم مسابقات آن سال دیدارهای ماقبل نهایی باشگاه‌های آسیا در تابستان و پاییز ۱۳۶۷ و دیدارهای رفت و برگشت فینال در بهار ۱۳۶۸ برگزار می‌شد. قلعه‌نویی پیش از بازی‌های نهایی از السد جدا شده بود و در اسفند ۱۳۶۷ به استقلال پیوست. به همین دلیل قهرمانی باشگاه‌های آسیا همراه با السد در کارنامه‌اش ثبت نشد.
هم زلف پریشان تو بر گشته ز ما هم عشوه پنهان تو برگشته ز ما
اکنون که ز دور چرخ از من ایام وصال یار برگشت
رخت بربند نزاری که سر آمد مدت بخت برگشت و دل از دست شد و یار برفت
نسب کامل او «کمال‌الدین ابوالقاسم عمر بن احمد بن هبة الله بن أبی جرادة العُقیلی الحلبی» ذکر شده که با نام «ابن العدیم» شناخته شد. خاستگاه خانوادگی‌اش بصره بود و در دسامبر ۱۱۹۲/ ذی الحجه ۵۸۸ق در حلب زاده شد. نخست از پدرش و عمویش دانش آموخت، نزد کندی در بغداد درس آموخت و به قدس، حجاز و عراق سفر کرد. در حلب، به مدرسی، قضاوت و فتوا رسید و وزیر گشت. هنگام محاصرهٔ حلب از سوی امپراتوری مغولان در ۸ صفر ۶۵۸ق به قاهره گریخت؛ اما به‌زودی برگشت چرا که هولاکو او را به قضاوت شام گماشت. ابن العدیم در ۲۸ مه ۱۲۶۲/ ۲۹ جمادی‌الثانی ۶۶۰ق در قاهره درگذشت.