برگرفته

معنی کلمه برگرفته در لغت نامه دهخدا

برگرفته. [ ب َ گ ِ رِ ت َ / ت ِ ]( ن مف مرکب ) برداشته شده. مأخوذ. || ربوده. || برچیده. || حمل شده. نقل شده. || قبول شده. پذیرفته. مقبول. || پوشانده شده. || رانده. محوشده. تراشیده. ( فرهنگ فارسی معین ). || کسی که دستگیری او کرده باشند. نواخته. پرورده. و بدین معنی اکثر ازخاک برگرفته مستعمل است. ( از آنندراج ) :
چون قطره برگرفته خود را جهان سلیم
بر آسمان رساند و از کف رها کند.محمدقلی سلیم ( از آنندراج ).و رجوع به برگرفتن شود. || برافراشته.
- برگرفته دنب ؛ که دم خود بلند داشته باشد چون سگ و اسب و جز اینها: صیادی سگی معلَّم داشت ، ازین پهن بری ، باریک ساقی ، لاغرمیانی ، فربه سرینی ، افگنده گوشی ، برگرفته دنبی. ( سندبادنامه ص 200 ).

معنی کلمه برگرفته در فرهنگ معین

( ~. گِ رِ تِ ) (ص مف . ) ۱ - برداشته شده . ۲ - ربوده . ۳ - رانده ، محو شده .

معنی کلمه برگرفته در فرهنگ عمید

۱. برداشته شده.
۲. نواخته، پرورده: چون قطره بر گرفتهٴ خود را جهان سلیم / بر آسمان رساند و از کف رها کند (سلیم: لغت نامه: برگرفته ).
۳. بالابرده شده.

معنی کلمه برگرفته در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- برداشته شده مائ خوذ . ۲- ربوده . ۳- برچیده . ۴- حمل شده نقل شده . ۵- قبول شده پذیرفته مقبول . ۶- پوشانده شده . ۷- رانده محو شده تراشیده .

معنی کلمه برگرفته در ویکی واژه

برداشته شده.
ربوده.
رانده، محو شده.

جملاتی از کاربرد کلمه برگرفته

مجنون برگرفته ز چشم غزال چشم در چشمش آدمی ننماید به جز سباع
دیویس در میامی درگذشت و ثروتی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به‌جا گذاشت. تنها یک قسمت کوچک این ثروت به افراد تعلق گرفت. بیشتر آن به یک تراست (سازمان خیریه) که وی در ۱۹۵۲ میلادی تأسیس کرده بود و شهرک آروایدا (برگرفته شده از آرتور وینینگ دیویس)، شهرکی که او به مدل شهر کبک شمالی در ۱۹۲۷ میلادی برای خانواده‌های کارگر ساخته بود، تعلق گرفت. بنیادهای آرتور وینینگ دیویس به مؤسسات آموزشی، مذهبی، فرهنگی و علمی حمایت مالی فراهم نموده و از اهداکنندگان منظم در شبکه پی‌بی‌اس هستند.
بَلْ یُرِیدُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ بلکه میخواهد هر یکی از مشرکان قریش أَنْ یُؤْتی‌ صُحُفاً مُنَشَّرَةً (۵۳) که ببالین هر یکی نامه‌ای بنهند گشاده و مهر برگرفته.
در همه نقشه‌های کهن که دریای جنوب ایران و شبه جزیره عربی را دربرگرفته نام خلیج فارس و معادل‌های آن ثبت شده‌است.
همه زمستان در پیش برگرفته بود رهی دراز دراز و شبی سیاه سیاه
اِی آی ام-۹ سایدوایندر نوعی موشک حرارت‌یاب کوتاه‌برد هوابه‌هوای آمریکایی است که معمولاً توسط هواپیماهای جنگنده، و اخیراً تعدادی از هلی‌کوپترهای هجومی، استفاده می‌شود. این موشک در دهه ۱۹۵۰ وارد ارتش آمریکا شد و مدل‌های جدید آن همچنان در این ارتش و چندین ارتش دیگر دنیا فعال هستند. نام این موشک برگرفته از مار سایدوایندر است که طعمه خود را به وسیله گرمای بدن خود طعمه شکار می‌کند و به خاطر شکل پرواز گونه‌های اولیه این موشک که مانند حرکت مار پرواز می‌کردند.
معابد و پرستشگاه‌های خدایان در ارمنستان «مهیان» نامیده می‌شدند و آتشکده‌ها «آتروشان» واژه «مهیان» از نام خدای آتش «مهر» برگرفته شده و شکل اولیه آن مهریان بوده‌است. در معابد مقام‌ها و وظایف دینی را راهب‌ها و راهبه‌ها بر عهده داشته‌اند. معابد دارای ثروت‌ها و اراضی مزروعی فراوانی بوده‌اند و برای خود پادگان و سواره نظام و پیاده‌نظام ویژه تشکیل داده بودند و گه گاه با شاهان نیز مسابقه قدرت می‌دادند. خط و کتابت و دانش عصر در انحصار راهبان معابد بود. آن‌ها را از مردم عادی پنهان می‌کردند و تنها در میان خود به یکدیگر می‌آموختند. راهبان معابد تاریخ نیز می‌نگاشته‌اند که در ارمنستان به «تاریخ پرستشگاهی» معروف بوده‌است.
جعفربن نصیر را هم ازین آیه پرسیدند گفت علم او بهمه چیزها راستست علمش بیک چیز بیش نیست زانک بدیگر. جعفر صادق گفت رضی اللّه عنه هرکه گوید خدا در چیزی است یا بر چیزی مشرک بود که اگر بر چیزی بود آن چیز وی را برگرفته بودی و اگر اندر چیزی بودی که از آن چیز بودی نقص بودی و اگر از چیزی بودی نشان آفریدگان بودی جعفر صادق گوید علیه السلام اندر قول او. ثُمَّ دَنا فَتدلّی هرکه چنان داند کی این دنوّ بنفس بود مسافت آنجا اثبات کرد. تدلّی آن بود که نزدیک گردیده بود بانواع معرفت ها، نزدیکی و دوری بر وی صورت نبندد.
در هوای سایه‌ای عنقای آن خورشید لطف دل به غربت برگرفته عادت عنقاییی
برگرفته به قوّت ایمان دو گروهی ز عالم تن و جان
این منطقه دارای کنج های فراوانی بوده و یکی از قدیمی ترین مناطق تاریخی ایران برگرفته از کتاب سرزمین جاوید اثر رومن گیرشمن با نام قدیمی ساس که نمادی از سلسله ساسانیان بوده است
سر رشته رضای خدایت به دست باد ای پای برگرفته! و از دست من شده
از آن ساعت نشاطی درگرفته است ز سنگ آیینِ سختی برگرفته است
مشخصات برگرفته از تیدال است.
ابن زیله به همراه ابن سینا ایده نمادسازی و ثبت موسیقی که از یونان قدیم برگرفته شده را یادآوری و استفاده نمودند تا در زمان صفی‌الدین ارموی راهی برای ثبت ملودی پیدا گردید. همچنین ابن زیله در اثار خود از سیستم‌های موسیقی ایران قدیم مانند دستانات خراسان و اصفهان یاد کرده‌است.
دنیا چون کانی ماند که آنچه در آن است همانند چیزی است که از آن برگرفته شده است. و تمامی چیزهایش به نابودی و زوال نزدیک است.
به موجب قانون اولیه ثبت احوال در هر شهر نباید نام خانوادگی اشخاص تکراری می‌شد. حسینعلی بنی‌آدم مأمور سجل احوال در خمین در سال ۱۳۰۴ به سید مرتضی (برادر بزرگتر) می‌گوید که باید نام فامیل انتخاب کنی و شرط می‌گذارد که نباید در ایران تکرار شده باشد؛ سید مرتضی نام خانوادگی خود و نورالدین را هندی می‌گذارد که برگرفته از نام پدر بزرگشان (سیداحمد هندی) بود و نام خانوادگی سید روح‌الله برادر کوچک‌تر را برگرفته از نام پدر (سید مصطفی)، مصطفوی گذاشت؛ با نام فامیل هندی برای سید مرتضی موافقت نشد و از بین پنج یا شش اسم فارسی، وی نام خانوادگی «پسندیده» را انتخاب کرد.
منصور با کمک خاندان ایرانی برمکیان دستگاه دیوانی قدرتمندی ایجاد کرد که بیشتر برگرفته از رسوم اداری ساسانیان بود.
در قدیم که آهو، غزال، کل و قوچ به وفور در منطقه برای شکار وجود داشته و این روستا دارای چند قنات می‌باشد محل مناسبی برای زندگی این حیوانات بوده. دلیل اصلی نامگذاری این روستا به اشکالی این است که در گویش محلی به آهو یا قوچ اشکال می‌گویند. بخاطر وجود این حیوانات در این روستا این اسم برگرفته از وجود آنها بوده‌است.
دل از جان برگرفته وز جهان سیر بلا همراه در بالا و در زیر