برکی

برکی

معنی کلمه برکی در لغت نامه دهخدا

برکی. [ ب َ رَ ] ( ص نسبی ، اِ ) منسوب به برک که بفتحتین است و آن قماشی باشد از پشم اشتر که اکثر لباس فقرا بآن باشد. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || کلاهی دراز که زهاد بر سر گیرند و بتازی بریس نامند، و باین معنی با کاف فارسی هم آمده است. ( برهان ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) :
دلقت بچه کار آید و تسبیح و مرقع
خود را ز عملهای نکوهیده بری دار
حاجت بکلاه برکی داشتنت نیست
درویش صفت باش و کلاه تتری دار.سعدی.

معنی کلمه برکی در فرهنگ معین

(بَ رَ ) (ص نسب . اِمر. ) بافته ای از پشم شتر که درویشان از آن کلاه دوزند.

معنی کلمه برکی در فرهنگ عمید

تهیه شده از برک: حاجت به کلاه برکی داشتنت نیست / درویش صفت باش و کلاه تتری دار (سعدی: ۹۲ ).

معنی کلمه برکی در فرهنگ فارسی

منسوب به برک، نوعی کلاه که از برک یا نمد، میدوزند و درویشان و زاهدان برسر میگذارند
( صفت اسم ) کلاه درازی که از برک یا نمد دوزند زاهدان و درویشان برسر گذارند برنس .

معنی کلمه برکی در دانشنامه عمومی

برکی (افغانستان). برکی ( به لاتین: Baraki ) یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولایت بامیان واقع شده است.

معنی کلمه برکی در ویکی واژه

بافته‌ای از پشم شتر که درویشان از آن کلاه دوزند.

جملاتی از کاربرد کلمه برکی

جدای از تمامی نقش‌ها و فیلم‌هایش، سریال عشق بزرگ، در مشهور شدن آرون نقش زیادی داشت. آرون ۱۴ بار در این سریال ظاهر شد و نقش‌آفرینی کرد. در سال ۲۰۰۸ او بازی در سریال برکینگ بد را شروع کرد. نقش وی جسی پینکمن نام داشت. در ابتدا قرار بود در همان فصل اول، شخصیت جسی پینکمن کشته شده و از سریال خارج شود، اما نقش‌آفرینی آرون، وینس گیلیگان، خالق برکینگ بد را بر این داشت تا فیلم‌نامه را تغییر بدهد تا شخصیت جسی پینکمن در سریال باقی بماند. بخاطر نقش‌آفرینی‌اش در برکینگ بد، آرون در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نامزد دریافت جایزه امی ساعات پربیننده شد که در این بین، در سه سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ برنده شد.
بدان گه که بر دشت برکینه خاست فرستاد بهمن سوی چپ و راست
پس از درگذشت ملکشاه امپراتوری سلجوقی تضعیف گشت و رقابت برای قلمرو پهناور آن میان پسران و برادرانش آغاز گشت. قلیج ارسلان سلطنت روم را دوباره بر پا کرد و توتوش اول در سوریه حاکم شد. در ایران سلطان محمود اول با توطئهٔ ترکان خاتون جانشین ملکشاه شد و در مقابل وی برادر بزرگش برکیارق قد علم کرد و با کمک غلامان و امرای نظامیه به قدرت رسید.
دلکم برد بغارت ز برم دلبرکی سر فرو کرده پری پیکرک از منظرکی
برابرکی شود با ابر دست راد او عمان که ‌از هر قطره‌اش زاینده صد دریای عمان شد
مقر پژوهشی آمبرلا در شیکاگو: مقری که جان، دوست ایدا وانگ پیش از فرستاده شدن به مقر پژوهشی آمبرلا در کوهستان آرکلی، در آنجا کار می‌کرد. ویلیام برکین به شکل ماهیانه در این مقر حضور می‌یافت و پیرامون آموزش‌های پژوهشی شرکت آمبرلا، در سمینارهای این مقر، شرکت می‌کرد.
در ۲۶ فوریه ۱۱۰۵ پنجمین سلطان سلجوقی یعنی برکیارق درگذشت. او پسر کوچکتر خود معزالدین ملکشاه را به عنوان وارث تاج و تخت انتخاب کرد. ملکشاه پس از اعلام به عنوان ششمین سلطان امپراتوری سلجوقی، نام ملکشاه دوم را به خود گرفت. با این حال، قدرت واقعی در دست عمویش، محمد تَپَر بود. در همان سال، محمد تپر برادرزاده خود را از سلطنت خلع کرد و خود به عنوان هفتمین سلطان به حکومت پرداخت.
با همین اعتبار شاهان افغان (بخصوص شاهان برکزی) همیشه محافظین شخصی خود را از طایفه برکی داشتند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به برکینگ بد، قانون‌شکنان و فرشتگان اشاره کرد.
چون صبر و طاقتم ز ستمکاریش نماند دل نیز رفت و دلبرکی خوبتر گرفت
پس از مدتی ویلیام برکین و آلبرت وسکر مقر آموزشی آمبرلا را -که بسته شده بود- بازگشایی می‌کنند. زنده شدن مارکوس هر بختی را برای ترمیم آن مقر از بین برد. نابود ساختن اجباری مقر در وسکر احساسی را پدید آورد که باید در آن برای رسیدن به هدف‌هایش از آمبرلا جدا شود و خودش راهی جدا را پیگیری کند.
چو گشت این جهان جوی برکین سوار به بازی شمارد همه کارزار
برکین پس از تزریق ویروس به وسکر، باعث به کار افتادن دوباره قلب و سیستم‌های حیاتی بدنش شده و در حقیقت او را نجات می‌دهد. وسکر از آن پس یک انسان عادی نبود و رفته رفته با پژوهش‌هایش روندی تکاملی را پیش گرفت و در نهایت به یک فرا انسان تبدیل شد. وسکر این توانایی را داشت که از فاصله‌ای بسیار نزدیک نیز از شلیک گلوله‌ها در امان بماند؛ حرکت‌های بسیار سریع، تصمیم‌گیری در لحظه، قدرت بدنی فرا بشری، همه و همه از او یک نمونهٔ بی نظیر از فرا انسان ساخته بود. او یک فرا انسان بود، و به این خاطر شکست خورد که هنوز هم یک روح انسانی داشت، و مانند انسان‌های عادی کینه‌توز و قدرت طلب بود.
اگر در این مکان بانویی به نام زبیده مدفون شده باشد، بی‌تردید وی زبیده خاتون دختر عم و زن ملکشاه، مادر برکیارق دختر یاقوتی بن داود است.
ز بس اسرار پیدایی دقیق افتاده است اینجا نظر واکرد برکیفیت خویش آنکه پوشیدش
آثار بعدی آرون شامل بازی در فیلم شکست خورده است. وی همچنین طی مصاحبه‌ای با ای‌اس‌پی‌ان در اکتبر ۲۰۱۲ از سختی کار خود برای به تصویر کشیدن یک معتاد به مواد مخدر در سریال برکینگ بد گفت.از صدای آرون نیز در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در صداگذاری یکی از شخصیت‌های ترون: ظهور استفاده شده‌است.
بوالمظفر برکیارق آن که در شاهنشهی یادگارست از ملک سلطان و از الب‌ارسلان
و ابراهیم النّخعی رحمة اللّه علیه روایت آرد که: اندر دیهی از دیه‌های کوفه می‌رفتم. پیرزنی رادیدم که اندر نماز استاده بود، آثار خیری بر وی ظاهر بود تا از نماز فارغ شد، من به حکم تبرکی پیش وی رفتم و سلام گفتم. مرا گفت: «قرآن دانی؟» گفتم: «بلی.» گفت: «آیتی برخوان.» بانگی بکرد و جان به استقبال رؤیت حق فرستاد.
(ترکیب حافظ) برکی معلم در میان دستار بندان ملک معنی علم.
گبرکی چبود؟ فکندن دین حق در زیر پای پس چو گبران سال و مه بردست ساغر داشتن