برکه
معنی کلمه برکه در لغت نامه دهخدا

برکه

معنی کلمه برکه در لغت نامه دهخدا

برکه. [ ب َ رَ ک َ / ک ِ ] ( از ع ، اِمص )افزونی و فراخی و بسیاری. ( مهذب الاسماء ). افزونی. ( ترجمان علامه جرجانی ترتیب عادل ). برکت :
کجا نبید است آنجا بود جوانمردی
کجا نبیداست آنجایگه بود برکه.منوچهری.برکه بر عمر تو و مال تو و جان تو باد
امر امر تو و سلطان همه سلطان تو باد.منوچهری.یکی از وزراء معزول شد و بحلقه درویشان درآمد و برکه صحبت ایشان در وی سرایت کرد. ( گلستان ). و رجوع به برکت شود.
برکه. [ ] ( اِخ ) یمین. از خانان گوگ اردو از خاندان باتو یا خانان دشت قپچاق غربی ( 654 تا664 هَ. ق. ). ( ترجمه طبقات سلاطین اسلام لین پول ).
برکه. [ ب ِ ک َ ]( اِخ ) دهی است از دهستان بیضا بخش اردکان شهرستان شیراز. سکنه 112 تن. ( از فرهنگجغرافیایی ایران ج 7 ).

معنی کلمه برکه در فرهنگ معین

(بِ کِ ) [ ع . برکة ] ( اِ. ) آبگیر، تالاب .

معنی کلمه برکه در فرهنگ عمید

۱. گودال آب، تالاب، استخر طبیعی.
۲. [قدیمی] استخر.

معنی کلمه برکه در فرهنگ فارسی

حوض آب، استخر کوچک، تالاب
( اسم ) آبگیر آبدان استخر تالاب .
دهی است از دهستان بیضا بخش اردکان شهرستان شیراز .

معنی کلمه برکه در فرهنگ اسم ها

اسم: برکه (دختر) (فارسی) (طبیعت) (تلفظ: berke) (فارسی: بِرکه) (انگلیسی: berke)
معنی: استخر طبیعی، آب گیر، گودی کوچک و کم عمقی از زمین که در آن آب جمع شده باشد، ( در قدیم ) استخر

معنی کلمه برکه در دانشنامه عمومی

برکه (آلماتی). برکه ( به قزاقی: Bereke ) یک منطقهٔ مسکونی در قزاقستان است که در شهرستان آق سو، آلماتی واقع شده است. برکه ۳۷ نفر جمعیت دارد.
برکه (مدینه). برکه یک منطقهٔ مسکونی در عربستان سعودی است که در استان مدینه واقع شده است.

معنی کلمه برکه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بِرکِه از اسامی زمزم است.
۱. ↑ قائدان، تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه، ص۶۰.
منبع
تونه ای، مجتبی، فرهنگنامه حج، ص۱۸۶. رده های این صفحه : اماکن | تاریخ اسلام | مکه
[ویکی حج] برکه: آب انبارها و حوض ها و آبگیرهایی هستند که با مصالحی چون سنگ و آهک و یا چوب و پوست برای تامین آب حرمین شریفین برای استفاده حاجیان و ساکنان در جاهای مختلف مکه و مدینه ساخته شده بود.
با توجه به وضعیت جغرافیایی جزیره العرب و کمبود آب و کمبود بارش مخصوصا در شهرهای مکه و مدینه و احتیاج فراوان به آب در این دو شهر جهت استفاده زائران، برکه ها و ذخیره آب دارای اهمیت فراوانی بود لذا در آنجا برکه ها و آب انبارهایی ساخته، نگهداری و تعمیر می شد. این آب انبارها تامین کننده آب مورد نیاز برای ساکنان و حاجیان برای آشامیدن و بهداشت و وضو و غسل و طهارت شرعی بودند و ازاین رو بیشتر کنار مسجدها و مکان های مقدس ساخته می شدند.
برکه ها و آب انبارهای مختلفی در نقاط مختلف شهر مکه و مدینه وجود داشته اند که نام برخی از آن ها در منابع یاد شده است و یکی از مهمترین آنها چاه زمزم است. زمزم از مشهورترین و کهن ترین منابع آبی مکه بوده است که از زمان حضرت اسماعیل(ع) تا زمان جرهمیان بود تا اینکه بعد از هتک حرمت جرهمیان به کعبه خشک شد و بعدها عبدالمطلب جد پیامبر(ص) دوباره آن را بازسازی کرده و آن را جاری ساخت.

معنی کلمه برکه در ویکی واژه

برکه یحتمل از دو بخش بِر - که شکل گرفته است و به نظر می‌رسد منظور از که همان کُه یا کوه بوده است؛ و جمع شدن آب در پایین کوه را بَرکه و سپس بِرکه نامیده‌اند.

جملاتی از کاربرد کلمه برکه

در باغ برکه رقص تموج نمی‌کند بیچاره برکه را چه دل رقص کردنست
این دو گونه شامل اسب آبی معمولی که پس از فیل و کرگدن سومین پستاندار بزرگ خشکی و سنگین‌وزن‌ترین گونه جفت‌سم‌سانان است و اسب آبی کوتوله که جمعیت کمی دارد و تنها در غرب آفریقا زندگی می‌کند. آن‌ها جانورانی نیمه آبزی هستند که در رودخانه‌ها و برکه‌ها زندگی می‌کنند. این جانوران در درازای روز با ماندن در آب رودخانه یا در گل و لای خود را خنک می‌کنند. این جانوران بزرگ ۲/۶ تا ۴ متر درازا و حدود ۱/۷ متر بلندا دارند. وزن آن‌ها به‌طور میانگین ۱۳۰۰ کیلوگرم در ماده‌ها و ۱۵۰۰ کیلوگرم در نرها است.
نقبی به ارتفاع یک متر و طول یک کیلومتر آب شمال شهر جویم از محلی موسوم به گود بهارو به این برکه منتقل می‌کرده‌است.
باطنی در چه ز بس ظاهر در عین ظهور ظاهری برکه که هم ظاهری و هم مظهر
دارای مسجد و برکه (آب‌انبار) می‌باشد. بزبان فارسی به لهجه محلی تکلم می‌کنند.
هیچ کتیبه‌ای بر این بنا وجود ندارد که بتوان تاریخ دقیق ساخت برکه را از آن استخراج کرد، اما با استناد به اسناد تاریخی مربوط به ساخت آب‌انبار آسدالله (که در نزدیکی برکهٔ کل قرار دارد و توسط یک شخص ساخته شده‌است) می‌توان دوران ساخت آب‌انبار را به دورهٔ قاجاریه نسبت داد.
در تن ز باد برکه زره داشت در دمش در بر کشیده چرخ ز پولاد دشمن است
پس از آزادی از زندان، برکهارت به شهرستان اوسیج بازگشت تا با برادرش برایان زندگی کند. بعداً او به کلیولند، اکلاهما نقل مکان کرد و در یک بارکِش «مملو از موش» زندگی می‌کرد. برکهارت در ۹۴ سالگی در کلیولند درگذشت. در وصیت‌نامه او آمده بود که می‌خواهد جسدش سوزانده و خاکسترش در اطراف تپه‌های اوسیج پخش شود. در عوض، پسرش جیمز خاکستر او را از روی یک پل به پایین انداخت.
کرد از پی تاریخ رقم خامه ی آذر: این برکه بر آن کو طلبید آب سبیل است
رخت به کاشانه برکه در چمن باغ زاغ پدید آمد و تذرو نهان شد
اصل دیگری برای نگهبانی ثروت طبیعی ایران یا اصل دهم انقلاب شاه و مردم ملی‌کردن آب‌های روی زمینی و زیرزمینی در سراسر کشور در مرداد سال ۱۳۴۷ و دوره نخست‌وزیری امیرعباس هویدا به تصویب رسید و به تحقق پیوست. این اصل برای گسترش منابع آب و جلوگیری از به هدر رفتن آن و پیدا کردن یک سیاست یکسان در استفاده از منابع آب کشور اعلام شد. به موجب این اصل محمدرضا پهلوی تمامی آب‌های کشور دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، نهرها، جوی بارها، دره‌ها، برکه‌ها، چشمه‌ها، آب‌های معدنی و آب‌های زیرزمینی را به عنوان ثروت ملی اعلام کرد. حفظ و حراست منابع و ذخایر آب‌های زیرزمینی و نظارت در کلیه امور مربوط به آن به وزارت آب و برق محول شد.
آب‌انبار پنج برکه مربوط به اواخر دوره قاجار است و در بندرگنک، محله پیمایی، کنارگورستان اهل تسنن واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۶۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این طارم شاهانه و این قصر نو آئین در برکه جهان باده به بالین ترا باد
کاین برکه جایگاه فسادست و نام اوست بنگاه فسق و جای زنا، مرکز شقا
گر چه فخرست ظن مبرکه بدین دست عارت ز عرض کوتاهست
میرزا احمد در سال ۱۲۳۸ ه‍.ق در شیراز به دنیا آمد و در زادگاهش به تحصیل علوم قدیمه پرداخت. بعد از فوت پدر، ابتدا به «نقیب‌الاشراف» و سپس به «نقیب‌الممالک» ملقب شد. در اواخر عمر، بعد از طواف و زیارت حرمین‌الشریفین و تشرفِ اماکن متبرکهٔ عراق، به مشهد رفت و از خادمان آستان رضوی گردید. او در ۱۳۰۲ ه‍.ق در اصفهان درگذشت.
از رشح برکه تو بود، بحر را ذهاب وز دود مطبخ تو بود، ابر را حیا
علف کش‌ها می‌توانند علف‌ها و درختان هرز کنار جاده را بیین ببرند و علف‌های هرز مهاجمی که باعث آسیب محیط زیست می‌شوند را نابود کنند. همچنین از آن‌ها در دریاچه‌ها و برکه‌ها برای کنترل گیاهان آبی مانند جلبک‌ها و چمن که عامل بوی نامطبوع آب می‌باشند و باعث تداخل در شنا و ماهیگیری می‌شوند، استفاده می‌شود.
دارای دبستان، مسجد، آب‌انبار «برکه»، است.
گر بر کنم دل از تو و بردارم از تو مهر آن مهر برکه افگنم آن دل کجا برم؟