برکناری

معنی کلمه برکناری در لغت نامه دهخدا

برکناری. [ ب َ ک َ / ک ِ ] ( حامص مرکب ) حالت و چگونگی برکنار. دوری. کناره گیری : پس ازبرکناری فلان از حکومت فلان جا... ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه برکناری در فرهنگ فارسی

حالت و چگونگی بر کنار دوری .

معنی کلمه برکناری در فرهنگستان زبان و ادب

{recall} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] برکنار کردن یک فرد انتخاب شده از منصبش، پیش از پایان دورۀ مقرر، با برگزاری انتخابات مجدد

معنی کلمه برکناری در ویکی واژه

rimozione

جملاتی از کاربرد کلمه برکناری

کنار وصل دربودی یکی چندی تو ای دیده کنار از اشک پر کن تو چو از شه برکناری تو
میان جان و از من برکناری از اینجا ماجرایی در میان هست
برخی کشورهای دنیا مانند نروژ نسبت به نتایج این آزمون و آزمون پرلز آن‌قدر حساسند که نمره پایین‌تر از حد استاندارد دانش‌آموزان، به برکناری وزیر آموزش این کشور منتهی می‌شود.
عمارت دل بسه چیز توان: بشنیدن علم، و کم آمیختن با خلق، و کوتاهی امل. تا در سماع علمی در حلقه فریشتگانی. تا از خلق برکناری، در شمار معصومانی. تا با کوتاهی املی از جمله صدیقانی.
با عقل معاد آشناییم وز عقل معاش برکناریم
احمد شیبانی (زاده ۱۳۲۹ در سمنان) عضو شورای‌ عالی سازمان انتقال خون، مدیر کل نظارت بر امور دارو و مواد غذایی وزارت بهداشت در دولت هاشمی رفسنجانی و در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد (از ۲۸ شهریور ۱۳۸۸) و همچنین نخستین رئیس سازمان غذا و دارو پس از تأسیس در سال ۱۳۹۰ بود. او در آخرین ماه‌های فعالیت دولت احمدی‌نژاد و در دوران سرپرستی محمدحسن طریقت منفرد در وزارت بهداشت پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی در فروردین ۱۳۹۲ در حالی که تنها چند ماه از فعالیت دولت احمدی‌نژاد باقی‌مانده بود، برکنار گردید.
ترا چه در میان غم انوری راست تو بی‌معنی از این غم برکناری
تا که میدیدی تو خود را در میان برکناری بودی از سر عیان
سازمان ملل از شش روز پس از شروع جنگ (اولین بار با قطعنامه ۴۷۹ در ششم مهرماه ۵۹) قطعنامه‌هایی صادر می‌کرد، سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد و افراد و سازمان‌های دیگر ده‌ها پیشنهاد صلح ارائه دادند که همگی توسط عراق پذیرفته می‌شدند ولی مسئولان ایران اعلام می‌کردند که بدون برکناری و مجازات صدام حسین و تأسیس یک حکومت اسلامی در عراق آتش‌بس ممکن نیست.
ژنرال احمد عسیری (عربی:أحمد حسن محمد عسیری‎) مشاور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و معاون سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی تا هنگام برکناری در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ بود. او از ابتدای آغاز حمله نظامی عربستان سعودی به یمن تا تاریخ ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۷ سخنگوی این حمله نظامی و یکی از طراحان اصلی این جنگ بود.
تا بود یک ذره هستی در میان برکناری از صفای صوفیان
داور ابوالقاسم فروهر را با خود به وزارت مالیه برد و در هشتم آبان ۱۳۱۴ به عنوان معاون خود به مجلس معرفی کرد. او سال بعد وزیر مختار ایران در پاریس شد اما انتشار نوشته‌هایی علیه ایران در بعضی از مطبوعات فرانسه به برکناری و احضار فروهر از پاریس انجامید. در تهران، محمود جم که وزارت داخله (کشور) را خود در دست داشت، فروهر را به سرپرستی این وزارتخانه گمارد و در اول مهر ۱۳۱۶ با این سمت به مجلس معرفی کرد. یک هفته بعد، جایگاه او را به وزیر ارتقا داد.
وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور در صورت برکناری، فوت، کناره‌گیری یا ناتوانی از انجام آنها، رئیس‌جمهور نیز معاون وی، مقام مسئولی را به عنوان کفیل ریاست جمهوری تعیین نماید و مقام مزبور طبق مقررات، تا زمان رفع ناتوانی یا انتخاب رئیس‌جمهور، به عنوان رئیس‌جمهور انجام وظیفه می‌نماید.
ز درویشان کوی انگار ما را گر از خاصان حضرت برکناریم
وی در جریان قرارداد ۱۹۱۹ وثوق الدوله به جمع مخالفان پیوست و به کاشان تبعید شد. مدتی بعد پس از برکناری وثوق‌الدوله به تهران بازگشت.
او اندکی پس از انقلاب روسیه تحت فرمان دولت موقت انقلابی و زیر نظر افسر مافوقش کلرژه به ایران آمد و ابتدا معاون کلرژه بود. با برکناری کلرژه او به مقام فرماندهی (در آن زمان) دیویزیون قزاق نایل شد.
هر کرا از دوستان کشتی درین دریا شکست من چو کشتی پاره از وی برکناری مانده‌ام
نبرد کاپورتو در اکتبر ۱۹۱۷ میلادی، آسیبی جدی به بدنه ارتش ایتالیا وارد آورد. همزمان با برکناری ژنرال کادورنا، آرماندو دیاز در ۸ نوامبر ۱۹۱۷ به عنوان فرمانده کل قوا برگزیده شد. دیاز ارتش ایتالیا را منسجم کرد و آن را برای مقابله در برابر اتریش-مجارستان آماده کرد. در تابستان ۱۹۱۸ میلادی ارتش تحت فرماندهی دیاز با قدرت توانست در نبرد رود پیاوه به پیروزی برسد و مدتی بعد نیز با پیروزی در نبرد ویتوریو ونتو، به جنگ در جبهه ایتالیا خاتمه دهد.
در سال ۲۰۱۴ کارزاری علیه الکساندر دوگین در روسیه به راه افتاد که منجر به برکناری او از ریاست دپارتمان جامعه‌شناسی روابط بین‌الملل در دانشگاه دولتی مسکو شد. دلیل این مسئله آن بود که او در یک مصاحبه صراحتاً خواهان قتل‌عام اوکراینی‌های مخالف روسیه شده بود. او دیدگاهی همراه با انقلاب اسلامی ایران و مواضعی مخالف لیبرالیسم و حتی کمونیسم دارد. الکساندر دوگین از مهمترین مشاوران ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه است.
ما چو اشکیم از فراقش مانده در خون جگر برکناری وز میان مردمان افتاده دور