برچیدن
معنی کلمه برچیدن در لغت نامه دهخدا

برچیدن

معنی کلمه برچیدن در لغت نامه دهخدا

برچیدن. [ ب َ دَ ] ( مص مرکب ) برچدن. چیدن. رجوع به چیدن و برچدن شود. || انتخاب کردن. برگزیدن. منتخب کردن. ( ناظم الاطباء ) : برچید او را از میان امتی که شراره ریزاست آتشش. ( تاریخ بیهقی ص 308 ). صلوة باد بر او و بر آلش و سلام از فاضلترین نسبی وبرچید او را از کریمترین اصلی. ( تاریخ بیهقی 308 ). || جمع کردن. گرد کردن. ( ناظم الاطباء ).
- لب برچیدن ؛ حالتی که پدید آید در ملامح آنگه بگریه آغازیدن خواهد. ( یادداشت مؤلف ).
|| یک یک و دانه دانه برداشتن از زمین. یکان یکان چیزی بسیار عدد را با دست یا دهان یا منقار از زمین برداشتن. برگرفتن. ( یادداشت مؤلف ). چیزی پاشیده را یک یک از زمین برداشتن. التقاط. ( تاج المصادر بیهقی ) ( المصادر زوزنی ). لقط. ( تاج المصادر بیهقی ). لقطة.( دهار ). دانه دانه از زمین برداشتن به منقار چنانکه مرغان یا با دست چنانکه آدمی چیزهای خرد پراکنده را:تلقط؛ از هر جای برچیدن. ( زوزنی ) :
جوان بودم و پنبه فخمیدمی
چو فخمیده شد دانه برچیدمی.خجسته ( از صحاح الفرس ).مرغان فروآیند تا آن کرمان [ گرد آمده برعنبر را ] برچینند. ( ذخیره خوارزمشاهی ). آنرا که [ دیوچه ای را که ] بتوان دید. [ در گلو ] بمنقاش برچینند. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
هر شکر کز لفظ او برچید سمع
هم بر آن لفظ و بیان خواهم فشاند.خاقانی.برچینمش به مژگان سازم شریک احمر.خاقانی.چو گربه در نربایم ز دست مردم چیز
ور اوفتاده بود ریزه ریزه برچینم.سعدی. || گسترده را جمع کردن. نوردیدن. لوله کردن :
بدین خیره گفتارهای تباه
نگیری مرا دام برچین زراه.اسدی ( گرشاسب نامه ).بساط حسن رخت چید و خط تو برچید
از آنکه کار جهان چیدنست و برچیدن.؟- برچیدن جامه را ؛ فرا گرفتن ، برداشتن آن را.
- برچیدن داس ؛ بالا گرفتن آن.
- برچیدن دامن خرگاه ؛ بالا زدن آن.
|| پراکنده را گرد کردن. منتشر را جمع آوردن : بدره های درم بیاوردند و از بام بر لشکر همی پراکندند و ایشان برچیدند. ( تاریخ سیستان ). || جمع کردن. فراهم آوردن از هر جای : جامه ار کهنه بودی که از مزابل برچیدی. ( تذکرة الاولیاء عطار ). || یکان یکان با گلوله و جز آن کشتن : تخم چیزی را از زمین برچیدن تا دانه آخر، کشتن. ( یادداشت مؤلف ). نیست کردن. نابود کردن :

معنی کلمه برچیدن در فرهنگ معین

( ~. دَ ) (مص م . ) ۱ - دانه چیدن . ۲ - برگزیدن . ۳ - جمع کردن . ۴ - تعطیل کردن ، منحل کردن .

معنی کلمه برچیدن در فرهنگ عمید

۱. [مجاز] به هم زدن و از میان بردن یک شرکت، حکومت، و مانندِ آن.
۲. [مجاز] برهم پیچیدن و جمع کردن بساط و دستگاهی.
۳. [قدیمی] دانه دانه برداشتن چیزی از روی زمین.
۴. [قدیمی] برگزیدن و برداشتن چیزهای مرغوب و پسندیده از میان تودۀ چیزی.
۵. دانه چیدن مرغ از روی زمین.

معنی کلمه برچیدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱- دانه دانه برداشتن ( اززمین ) دانه چیدن . ۲- انتخاب کردن برگزیدن . ۳- جمع کردن گرد کردن . ۴- تعطیل کردن یک بنگاه منحل کردن یک ساختمان .

معنی کلمه برچیدن در دانشنامه عمومی

برچیدن ( یا برچیدن حشرات ) ( به انگلیسی: Gleaning ) یک راهبرد تغذیه ای توسط پرندگان است که در آن طعمه های بی مهرگان، عمدتاً بندپایان، را با کندن آنها از شاخ و برگ یا زمین، از شکاف هایی مانند صخره ها و زیر بام خانه ها، یا حتی، از جانوران زنده، مانند کنه و شپش را برمی چینند. این رفتار با شکار هوایی حشرات در هوا یا تعقیب حشرات متحرک مانند مورچه ها در تضاد است. برچیدن در پرندگان به غذایابی برای بذر یا میوه اطلاق نمی شود.
حشره یابی یک راهبرد تغذیه ای رایج برای برخی از گروه های پرندگان است، از جمله کمرکgی ها، چره ریسک ها ( شامل جوجه ها ) ، سسکها، دارخزک های، مگس گیران جهان قدیم، ژیان مرغان جهان قدیم، سسکان جهان قدیم، لیکویان، سرودخوان، چرخ ریسک نمایان، مرغ های مگس و کوکوها. بسیاری از پرندگان بستگی به در دسترس بودن منابع مختلف غذا و فرصت های لحظه ای، از چندین راهبرد تغذیه ای استفاده می کنند.

معنی کلمه برچیدن در ویکی واژه

abolizione
دانه چیدن.
برگزیدن.
جمع کردن.
تعطیل کردن، منحل کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه برچیدن

به اوراق خزان شیرازه بستن نیست بینایی بساط عمر را ناچیده می بایست برچیدن
معتصم در سال ۲۱۸ق/۸۳۳م آمد، برای مقابله با نفوذ ایرانی، ترک‌تباران را به ارتش راه داد. هنگامی که سربازان ترک در بغداد بسیار شدند، او شهر سامرا را در چهل کیلومتری شمال بغداد برای کاستن از حضورشان در بغداد بنیان نهاد که همچو پادگانی برای آنان باشد. مادر معتصم نیز ترک بوده و در واقع در زمان او، پایتخت عباسیان سامرا بود. روزگار معتصم دو رویداد مهم شکل گرفت: برچیدن قیام بابک خرمدین و فتح عموریه.
گذر به سوی چمن سرو را که کار منست هزار درد ازین قامت تو برچیدن
در روز یکشنبه ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰ در ادامه اعتراضات روز شنبه بعد از آنکه در مرکز بغداد نیروهای امنیتی قصد برچیدن چادرهای معترضین را داشتند، با مقاومت معترضین روبرو شده که اقدام به شلیک گلوله جنگی و پرتاب گازاشک‌آور کردند، در ناصریه پس از بازگشایی گذرگاه‌های اصلی معترضان دوباره در میدان‌های اصلی این شهر تجمع کردند که مأموران امنیتی به سوی مردم شلیک با گلوله جنگی کردند، در کربلا نیز صدها نفر از دانشجویان برای حمایت از معترضان در میدان اصلی شهر تجمع کردند. در این درگیری‌ها ۱۷ نفر زخمی شدند.
او عنوان می‌کند که البته مردم آلمان تصمیم دیگری گرفتند و با پافشاری روی برچیدن دیوار، رهبری تاریخ را به دست گرفتند. مردم سایر کشورهای اروپای شرقی و مرکزی نیز بلافاصله از آن‌ها سرمشق گرفتند و موانع رسیدن به آزادی را از سر راه خود برداشتند.
شور بختی شوریی در چشم ما نگذاشته است از حضور ما بساط باده برچیدن نداشت
دلا آزاد شو کان دام دامن گیر گیسو را به رغبت از سر راه تو برچیدند خانم‌ها
مروت نیست گل از بوستان پیش از سحر چیدن بساط خرمی و عیش را ناچیده برچیدن
بود از نظر خلق نهان خاک مزارم چون سرو ز برچیدن دامان توگل کرد
در فرانسه تحت رژیم کهن و قدیمی، استانها سرزمین‌های متفاوتی تا زمان برچیدن آنها توسط انقلاب فرانسه و ایجاد تقسیمات اداری شهرستان‌های فرانسه در سال ۱۷۹۰ بودند که شامل پادشاهی می‌شدند.
یاد آن مستان که برچیدند از اینجا نقل و جام بهره کیفیتی از جزو تا کل داشتم
گفت: تا نزدت نیایم، کس به سراغم مفرست و تا چیزی نخواهم، مرا مده. سپس بازگشت. منصور گفت: ما دانشمندان بسیار را دانه بیفکندیم، برچیدند جز سفیان ثوری.
در ابتدا قرار بود اردوگاه در ۱ ات ۱۹۴۴ بسته شود، اما با توجه به پیشروی شوروی، اردوگاه در ژوئیه تعطیل شد. در ژوئیه ۱۹۴۴ بیشتر زندانیان، حدود ۴۵۰۰ نفر، به راهپیمایی مرگ به کوتنو (نخستین راهپیمایی مرگ سازمان یافتهٔ نازی‌ها در جنگ) فرستاده شدند و روزانه ۳۰ کیلومتر پیاده‌روی می‌کردند و افراد زیادی در طی راه به قتل رسیدند. از کوتنو، آنها را سوار قطار کرده (۱۰۰ تن درون یک واگن قطار بدون جیره غذایی) و به اردوگاه کار اجباری داخائو فرستادند. تنها حدود ۴۰۰۰ تن از سفر به داخائو جان سالم به در بردند. حدود ۲۰۰ تن از زندانیان فرتوت پیش از راهپیمایی کشته شدند و ۳۰۰ زندانی داوطلبانه برای برچیدن اردوگاه باقی ماندند.
در آبان ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ تن از استادان دانشگاه، خواهان آزادی افراد بازداشت‌شده و برچیدن‌شدن فضای امنیتی در دانشگاه‌ها شدند.
بدین ترتیب، رشد نفوذ چین و روسیه در منطقه آسیای میانه و آسیای جنوبی، تسلط آن‌ها بر منابع گسترده انرژی آن مناطق، عزم آن‌ها برای عملیات ضدتروریستی و مهار کردن نیروهای شورشی و در راس آن‌ها طالبان، عزم آن‌ها به برچیدن پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، و درخواست هند و ایران برای عضویت در این سازمان، به نگرانی دولت آمریکا دامن زد و آن‌ها را به این فکر واداشت که با به دست گرفتن ابتکار عمل در عملیات ضدتروریستی در منطقه و اشغال افغانستان، راه را برای تأسیس پایگاه‌های نظامی در همسایگی اعضاء سازمان هموار کنند.
اعتراض! در ۲۸ اوت ۱۹۴۲ در ورشو چاپ شد. این شب‌نامه به امضای جبهه نوزایی لهستان – که گروهی زیرزمینی در آن کشور بود – رسید. رهبری این جبهه را نویسنده و فعال اجتماعی، زوفیا کوساک-شچوتسکا، در دست داشت. این شب‌نامه به شکل جزوه در ۵۰۰۰ نسخه و تنها چند هفته پس از آنکه آلمانی‌ها برچیدن گتوی ورشو را آغاز کردند چاپ شد. با پایان عملیات برچیدن این گتو – به عنوان بخشی از عملیات راینهارد – یهودیان باقی‌مانده به اردوگاه مرگ تربلینکا فرستاده شدند.
مجلس اول با دولت و دربار، رویارویی‌های جدی پیدا کرد؛ مثلاً مشیرالدوله، رئیس دولت، از حضور در مجلس و معرفی وزرا برای کسب رای اعتماد، امتناع می‌کرد. در مقابل، لایحه دولت برای استقراض از دولت‌های خارجی با مخالفت مجلس همراه شد و به‌جای آن، نمایندگان خواهان تشکیل بانک ملی شدند. اختلاف شاه و مجلس از همان ابتدا آشکار بود. در اواخر سال ۱۲۸۵ محمدعلی شاه به وزیر مختار بریتانیا گفت که مشروطه کنونی دلخواه او نیست و مجلس مملو از جماعت بی‌نظم نادانی است که به منافع شخصی خود می‌اندیشند. اما در آن زمان شاه پشتوانه نظامی و مالی لازم برای برچیدن مجلس را در اختیار نداشت.
اگر پخته این میوه، گر نارس است ز برچیدنی‌هاش، دامن بس است
منتقدان دیگر بر رابطه نزدیک جامعه گرایی با نولیبرالیسم و سیاست های جدید برچیدن نهادهای رفاه اجتماعی از طریق توسعه بخش سوم تأکید می‌کنند.
ز شاه مات جفایش عناست بر دل من نماند چاره ی ما غیر عرصه برچیدن