برونی

معنی کلمه برونی در لغت نامه دهخدا

برونی. [ ب ِ / ب ُ ] ( ص نسبی ) منسوب به برون. بیرونی. خارجی. ظاهری. مقابل درونی. مقابل داخلی. ( یادداشت دهخدا ). و رجوع به بیرونی شود.

معنی کلمه برونی در فرهنگ عمید

مربوط به برون، بیرونی.

معنی کلمه برونی در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) بیرونی

معنی کلمه برونی در فرهنگستان زبان و ادب

{extrusive, effusive} [زمین شناسی] 1. مرتبط با فرایند برون ریزی گدازه 2.ویژگی سنگ های حاصل از برون ریزی

جملاتی از کاربرد کلمه برونی

او تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه سنت پیتر گذراند، سپس در آکادمی هنرهای امپراتوری ثبت نام کرد و در آنجا نقاشی تاریخ را نزد فئودور برونی و نقاشی جنگی را نزد بوگدان ویلوالد خواند. در آنجا چندین مدال نقره و طلا به او اهدا شد.
دشمن خانگی از خصم برونی بترست بیشتر شکوهٔ یوسف ز برادر باشد
غیر برونی بدست غیر درونی بتر از سبب غیریست کندن دندانه‌ای
دل برین نقش برونی ننهد عاشق حسن ندهد خاصیت رفع صداع این صندل
درون جان شما اندر برونید که اینجا رهنما و رهنمونید
در شیمی نظری ، جفت ویبرونیک در تقریب متولد-اپنهایمر مورد غفلت قرار گرفته است. اتصالات ویبرونیک برای درک فرایندهایی به ویژه در نزدیکی نقاط تقاطع مخروطی بسیار مهم است. محاسبه مستقیم اتصالات ویبرونیک به دلیل مشکلات ناشی از ارزیابی آن متداول نیست.
فابریک ناسیونال یک شرکت خصوصی است که در سال ۱۸۸۹ تأسیس شد. این شرکت اکنون بخشی از گروه صنعتی ارستال است که علاوه بر فابریک ناسیونال شرکت‌های آمریکایی برونینگ و وینچستر را نیز در اختیار دارد. خود ِ فابریک ناسیونال ارستال نیز به عنوان شرکت مادر دو شرکت زیرمجموعه را در مک‌لین ِ ویرجینیا و کلمبیای کارولینای جنوبی تأسیس کرده‌است که فروش و بازاریابی فابریک ناسیونال در ایالات متحده و ساخت سلاح‌های مورد استفاده ارتش و پلیس آمریکا را بر عهده دارند.
به چه وصفت کنم، ای جان؟ که تو از وصف برونی تو بصیر همه بینی و خبیر همه دانی
مستی: فرو گرفتن عشق است، جمیع صفات درونی و برونی را و عبارت از او سکر اول است.
بود موجود را کثرت برونی که از وحدت ندارد جز درونی
شکل اتصال ویبرونیک در اصل مشتق تابع موج است. هر یک از مؤلفه های بردار اتصال ویبرونیک را می توان با روش تمایز عددی با استفاده از توابع موج در هندسه های جابجایی محاسبه کرد. این روشی است که در مولپرو استفاده می شود.
این دم اگر از میان برونی بازآرد دل کمرکشانت
چو تو در دست نفس خود زبونی منال از دست شیطان برونی
اگر عشقم درون آرام گیرد کجا بیندم این خلق برونی
آمادگی برای درک یک محرک به‌عنوان رویدادی فیزیکی در دنیای برونی؛ آمادگی بدون سوگیری‌های ذهنی و تفسیری.
جفت ویبرونیک مخلوط کردن حالت های مختلف الکترونیکی را در نتیجه لرزش های کوچک توصیف می کند.
درونی (ماهُوی) و برونی (وجودی)؛ حقیقی و اعدادی؛ مقتضی و شرط؛ انحصاری و بدیل‌پذیر؛ تام و ناقص و… اما یکی از تقسیمات آن - که از زمان ارسطو تاکنون در بسیاری از منابع فلسفی به به چشم می‌خورَد - تقسیم چهارگان به شرح زیر است:
ارزیابی جفت ویبرونیک اغلب شامل مسائل پیچیده ریاضی است.
اولین بحث در مورد تأثیر اتصال ویبرونیک بر طیف های مولکولی در مقاله توسط هرتبرگ و تلر ارائه شده است. اگر یک جفت ویبرونی قوی وجود داشته باشد ، لحظه انتقال الکترونیکی کاملاً به مختصات هسته ای وابسته خواهد بود و این دو دلیل متفاوت از تأثیر هرتبرگ-تلر در یک طیف دو تجلی از یک پدیده مشابه هستند (بخش ۱۴.۱.۹ را ببینید. کتاب توسط بانکر و جنسن. )
این مقبره مدفن حسن بن کیخسرو و دخترش است که مربوط به دوران ایلخانی می‌شود. تا میانه سده کنونی بخشی از ساختمان آن ویران شده بود و از نظر آذین و نقاشی و دارا بودن سنگ‌نبشته‌های کوفی از بناهای بسیار زیبای دوره خود است. این بنادربرگیرنده یک ساختمان خشتی چهارگوش است که به شیوه بناهای ایلخانی ساخته شده است و گنبد آجری آن به بلندای ۲۵ متر است. روکش برونی گنبد کاشی فیروزه‌ای است درون گنبد دارای تزیینات گچبری، نقاشی گل و بوته و کتبیه‌های مختلف است.